“Doe mij nog maar een biertje” en “ik zie je later vooraan bij Franz Ferdinand, hè?” Dat moeten zo’n beetje de meest uitgesproken zinnen zijn geweest op zaterdag. Prima, logische zinnen, zou je toch zeggen. De postpunkrevival is inmiddels jaren geleden al overgewaaid maar desondanks horen we vooraf enkel positieve verhalen over deze boeking. En terecht. Want laten we eerlijk zijn, als we de naam Franz Ferdinand zien prijken op de posters in de stad mogen we in Leeuwarden toch best een beetje trots zijn?

Welcome to The Village viert haar vijfde verjaardag en laat tot nu toe ieder jaar zien dat het qua innovatie, kunst en muziek stappen blijft maken. Trotsheid en euforie overheersen dan ook al snel zodra Franz Ferdinand de eerste riffs van openingstrack The Dark Of The Matinée speelt. Met deze uitbundige track beginnen we vanavond aan de Best Of Franz Ferdinand. Of laten we eerder zeggen, het feest van herkenning. Met een slepend doch dreigend tempo opent het Schotse vijftal de set maar brengt daarmee in één klap wel het publiek in beweging. Vervolgens komen ze allemaal voorbij: Do You Want To, No You Girls, Walk Away, Ulysses. Letterlijk iedere gespeelde noot slaat aan bij het publiek, ook al stamt de muziek grotendeels uit de hoogtijdagen van de postpunkrevival rond 2004/2005. Want laten we eerlijk stellen, als liefhebber van postpunk kom je al snel uit bij hun eerste twee albums. Wat we horen hebben we ondertussen zelf al compleet grijsgedraaid, maar dat maakt de impact van deze live-set allerminst kleiner. Live werken de hitjes prima.

Franz Ferdinand

Daarnaast valt ook het werk van het recentste en tevens onbekendere album Right ThoughtsRight Words, Right Action vanavond prima. Het dansbare Dance On The Horizon en Love Illumination vormen een aangename afwisseling vlak voordat we aanbelanden bij de grote climax van de avond: de tempoversnelling van Tonight. De redelijk volgepakte Bontebok springt, host en zingt keihard mee tijdens het refrein: “tu-tuuuu-tuu-tututututu!” Voor heel even mogen we terugdenken aan Piter Wilkens’ Leeuwarder Blues waarin hij aangeeft dat de stad niets was, niets is en ook niets zal worden. Het tegendeel ontpopt zich vanavond wederom hier op de Groene Ster. Vanavond kijken we elkaar aan en beseffen dat de Schotse band qua boeking een schot in de roos is. Eerlijkheid gebied daarentegen nog wel te zeggen dat we tijdens de set muzikaal gezien weinig nieuw geluid ontdekken. Als dat je missie was tijdens Franz Ferdinand dan kom je van een koude kermis thuis. We sluiten daarom deze feestelijke set af met een ouderwetse sit down tijdens toegift This Fire en hossen daarna lekker verder tijdens Welcome to The Verjaardag in Grootegast.

'De grote climax van de avond: de tempoversnelling van Tonight'

Franz Ferdinand