“Ik hou zelf heel erg van muziek, vooral van vinylplaten. Het zat al heel lang in mijn hoofd, maar hoe en wat precies wist ik eigenlijk niet. Afgelopen zomer zat ik bij een bevriende muzikant en toen kwam het ter sprake dat hij en zijn bandgenoten nog een plaat hadden liggen, maar niet zo goed wisten wat ze ermee moesten. Hij liet hem horen en ik vond het gelijk een vette plaat. Ik ben naar huis gegaan en heb het even laten bezinken en dacht: ‘Als ik die plaat nou eens zelf uitbreng, heb ik een mooi begin.’ Vervolgens heb ik hem gemaild en hij was meteen enthousiast. Van het één kwam het ander en daarna ben ik ook andere bands gaan benaderen. En nu zitten er vijf platen in het vat! Het is dus eigenlijk heel spontaan gegaan.”
Oud-hoofdredacteur van 3voor12/Friesland, eigenaar van Veer Agency, artist manager van WIEBE en Cloudmind, programmeur bij IepenUP en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Theo van der Veer is een begrip in de culturele sector van het Noorden en daar komt sinds vandaag ook nog een eigen label bij. We spraken Theo over het oprichten van AudioSport Records; een lang gekoesterde droom die eindelijk uitkomt.
Hoe ben je op het idee gekomen om een eigen label te beginnen?
Waarom is er specifiek gekozen voor vinyl en cassette?
“Heel veel bands brengen muziek uit via streamingsdiensten. Ik vind juist het tastbare van vinyl erg mooi. Je kunt er heel veel mee, ook qua vormgeving. Je hebt écht iets in handen. Muziek voor op vinyl wordt ook speciaal gemasterd en is daardoor niet hetzelfde als wat er op Spotify staat. Cassette is er eigenlijk een beetje vanzelf bij gekomen, omdat de perserij die optie ook aanbood. Ik heb zelf ook een tijd cd’s gekocht, maar toen vinyl weer in de opkomst kwam ben ik weer overgestapt.”
'Ik vind juist het tastbare van vinyl erg mooi. Je hebt écht iets in handen'
Hoe besluit je welke artiest er bij het label past?
“Dat is een kwestie van smaak, maar dat zijn vooral bands die ik zelf heel goed vind. Maar als je een label start, kun je ook zelf bepalen wat erbij komt. Het is dus heel persoonlijk. Ik zal niet snel iets uitbrengen als ik weet dat het goed verkoopt, maar er zelf niks aan vind. Ik moet er een goed gevoel over hebben, dat is het keurmerk.”
Tekst gaat verder na afbeelding
Waarin onderscheidt AudioSport zich van andere pop- en rockgeoriënteerde labels?
“Ik denk dat je eerst je plek moet veroveren. In Friesland ben ik één van de weinigen, de labels zijn hier in het Noorden wel op twee handen te tellen. Ik hoop dat wat ik uitbreng een keurmerk op zich wordt. Het is mijn smaak, maar ik hoop dat deze bij meer mensen aanslaat. Daar is natuurlijk geen formule voor. De eerste releases zijn vooral pop en rock, maar als iemand vanuit een ander genre naar mij toe komt, sta ik daar ook voor open. Het moet bij mij passen en ik moet ervan houden. Maar ik ben niet alleen gespecialiseerd in één genre, het moet in het geheel bij mij passen.''
En wat biedt het label voor een artiest?
“Ik investeer in hun plaat en hou mij verder niet bezig met coaching. Ik loop tijdens het proces voor het uitbrengen van de plaat met hen mee en zet mijn netwerk in ter beschikking voor promotie, dus daar kunnen ze een beroep op doen. Wel denk ik mee over bijvoorbeeld de presentatie, gaan we een releaseshow doen, dat soort dingen. Ik ben zelf geen muzikant, dus een hele mooie plaat zal nooit van mijn eigen hand komen. Maar als ik op deze manier wel een mooie plaat voor iemand uit kan brengen, dan is dat al heel tof!”’
Staan er al releases op de planning?
“Er staat nu een plaat op de planning van de Amerikaanse dreampop band Sungaze. Ik volgde ze al een tijdje en vond hun plaat van vorig jaar heel erg tof, die stond ook in mijn eindlijstje. Toen wilde ik het album op vinyl hebben, maar die hadden ze niet. Vervolgens heb ik Sungaze gemaild om aan te bieden dat ik het dan wel op vinyl voor ze wil uitbrengen met mijn eigen label. De band was nog niet eerder op vinyl overgegaan omdat ze een milieubewuste perserij zochten. Ik werk met Deepgrooves en die zijn heel groen, dus daardoor waren ze gelijk enthousiast. Van het één kwam het ander en nu gaat de plaat op 6 november in de pre-sale.”
Ben je nog op zoek naar nieuw talent?
“Ja, ik ben altijd op zoek en aan het sneupen. De bands kunnen hun demo’s opsturen via de website; er is altijd ruimte voor talent! Ik probeer wel om de nadruk op Friese artiesten te gaan leggen. Ik kan daar geen percentage aan hangen want er moet natuurlijk ook aanbod zijn, maar mocht er hier iets interessants zijn dan sluit ik mijn ogen daar niet voor. Daarmee hoop ik ook mijn bijdrage aan de Friese en Noordelijke scene te kunnen leveren. Maar iets internationaals vind ik ook heel interessant. Ik moet het gewoon heel tof vinden. Maar je kan natuurlijk niet alles uit loyaliteit uitbrengen. Je moet wel een beetje het gevoel hebben dat het aan gaat slaan. Ik zal er echt niet rijk van worden, ik vind het al heel tof als er een nieuwe plaat uitkomt met mijn logo erop.”