Nu de hele culturele wereld op z'n gat ligt door de maatregelen om het coronavirus een halt toe te roepen en onze naasten in de samenleving te beschermen, moeten we het creatieve brein aanspreken om in deze nare situatie toch mooie initiatieven op te zetten. Popfabryk doet al vrij snel na de intelligente lockdown een oproep aan Friese makers in de popcultuur om een idee in te dienen, waarbij het de uitdaging is om alleen of in groepsverband - maar dan zonder fysiek contact - een eindproduct te presenteren. Op de site van 3VOOR12/Friesland worden de eindproducten gepresenteerd en vertellen de deelnemers hoe het idee tot stand is gekomen en de weg naar het resultaat. Voor het achttiende idee komt uit de koker van grafisch ontwerper/zeefdrukker Cowboy Killer Jelle van Gosliga.

Koude paniek

De eerste weken van de lockdown bekroop me een koude paniek. Ik zag al mijn opdrachtgevers één voor één klussen afzeggen totdat mijn agenda zo goed als leeg was. Dat zorgde er ook voor dat mijn creativiteit meteen stokte. Geen inkomen en mijn basisbehoeftes (woning en eten) onder druk, zorgt bij mij ervoor dat de creatieve kraan meteen dichtgaat.

Met dit project en de TOZO regeling van de gemeente, zorgde voor wat financiële lucht en kon ik weer verder kijken dan alleen mijn huur en boodschappen. Dat gaf ruimte voor een nieuwe project (F.A.C.K.) en het uitbreiden van mijn  huidige skills, door bijvoobeeld tutorials te volgen. Zo kom ik de weken wel door, al is het nog onzeker wat dit jaar allemaal gaat brengen. 

Het idee

Het idee komt voort uit het feit dat ik veel instagram-vrienden heb die mooie dingen maken, maar waar ik eigenlijk nooit mee samenwerk. Zelfs mensen uit de buurt, die mooie dingen maken maar die ik eigenlijk nooit zie. Met dit project kan ik en er ook voor zorgen dat zij ook een inkomen hebben en een platform krijgen. Daarom F.A.C.K.: Frisian Artists Corona Klub. Drie ontwerpers maken een print, waarbij de onkosten voor het drukken, papier etcetera zijn gedekt - zodat 100% van de opbrengst naar hen gaat. Het materiaal verkrijgen was wat lastig, omdat door de crisis vele leveranciers dicht waren, maar het is ons toch gelukt: Drie toffe coronaprints!

Het resultaat

Bloemkolie - Marjolijn Pas

Cote Create - Cote Veragua

Cowboy Killers - Jelle van Gosliga

Wil je één van deze posters - of wellicht meerdere - hebben voor je corona memorabilia verzameling? Ga dan naar de website van Cowboy Killers en bestel de posters voor €25,- per stuk.

Cowboy Killers: Facebook / website
Bloemkolie: Facebook / website
Cote Create: Facebook

ThuisLab is een initiatief van Popfabryk, in samenwerking met 3VOOR12/Friesland. Makers uit de Friese popcultuur mogen een plan indienen en moeten binnen een week een product aanleveren die op onze site wordt gedeeld en waarbij de maker(s) tekst en uitleg geeft over het idee en de voortgang van het project.