De donkere wintermaanden staan weer voor de deur en dus verplaatst het feestgedruis zich naar zalen. Vooral op het gebied van techno is er flinke reuring in het Leeuwarder nachtleven. Verschillende dj’s proberen een kleine scene groot te maken. Eén van deze dj’s is Nachtstroom, waarvan de carrière in een sneltrein zit. Tijd voor 3VOOR12/Friesland om deze man eens aan de tand te voelen. Hiervoor spreken we af in een klein café in Leeuwarden. Hamvraag van de druiligere avond in november: wat hoopt hij als Leeuwarder dj te bereiken?

Bowlingbaan

“Ja doet u maar twee koffie”, reageert een donkerharige man op de toegesnelde ober aan tafel. De man, Dagmar Veneklaas, zit met enkele verwondering naar het pand om hem heen te kijken terwijl hij plaats neemt op een brede bank. “Hierachter zit nog een kleine bowlingbaan geloof ik, dat heb ik ergens in een artikel gelezen. Misschien mogen we daar straks wel even kijken”, lacht Dagmar terwijl het geluid van de koffieautomaat hem overstemt.

Nachtstroom

Terwijl de ober de verse koffie op een dienblad schuift, vertelt Dagmar zijn levensverhaal. Daaruit blijkt dat hij een laatbloeier is in de techno-scene. “Ik zit pas sinds een zestal jaren in de techno. Vroeger draaide ik voornamelijk hardcore, maar daar groeide ik een beetje uit. Helemaal afgestoten heb ik het niet, want ik draai nog wel de hardere techno. Het blijft er wel een beetje inzitten, dat duistere.” Het geeft deels een verklaring voor zijn artiestennaam. “Ik heb geen specifieke betekenis bij mijn naam. Het gaat meer over het donkere en duistere tijdens de feesten.”

Ground Zero

In de hardcore groeide hij op, in de techno ging hij verder. “In 2013 won ik een dj-contest waardoor ik mijn kunsten mocht vertonen op Ground Zero. Dat is gelijk één van de hoogtepunten uit mijn carrière”, knipoogt de artiest. De koffie wordt door de ober op tafel gezet, waarna Dagmar met een vriendelijk knik de man bedankt. Hij breekt het bijhorende koekje met enige souplesse in tweeën terwijl hij terugdenkt aan zijn act op het grote hardcore-feest. “Sta je dan ineens, voor zo’n groot publiek te draaien. Dat was echt geweldig. Vanaf dat moment wist ik dat ik er verder mee wilde. Het riep me gewoon ineens.”

'Ik heb geen specifieke betekenis bij mijn naam. Het gaat meer over het donkere en duistere tijdens de feesten'

‘Amsterdam Drama Event’

De roep van de techno veranderde langzamerhand in een schreeuw en laat Dagmar niet meer los. Waar hij zich eerst voornamelijk in Hemingway achter de draaitafels vertoont, groeit de geografische afstand met zijn carrière mee. De techno brengt hem naar zalen in heel Nederland, met wisselende ervaringen tot gevolg. “Ik heb op ADE gedraaid en daar ging het aanvankelijk redelijk fout”, lacht de 42-jarige Leeuwarder. “De zenuwen gierden door mijn lijf omdat ik eindelijk op het grote ADE mocht staan. Elke keer als ik moet draaien ben ik al zenuwachtig, maar bij zo’n feest natuurlijk al helemaal.”

Dagmar onderbreekt zijn verhaal even om een grote slok van zijn koffie te nemen. “De hele week bezig geweest om alles klaar te zetten en om te vlammen. Dag in, dag uit aan mijn setje gewerkt om deze perfect voor het publiek te hebben”, oreert Nachtstroom druk gebarend. “Toen werd mij een uur voor tijd door één van de organisatoren gewoon even doodleuk verteld dat ik iets anders moest draaien, omdat de techno niet té hard mocht zijn. Ze wilden geen ruzie met de buren of zoiets.”

Het lijkt de voorbode voor een mislukte avond, maar bij Dagmar ligt dat anders. “Ik daar als een malle op zoek naar nieuwe muziek, want ik wist dat ik nog ergens platen had liggen”, zegt de geboren Drachtster met een glimlach van oor tot oor. “Na een lange zoektocht vond ik ze en liet ik die tunes door de speakers heen knallen. Met een schuin oog keek ik hoe het publiek reageerde op mijn muziek en ondertussen maar wat platen draaien. Het was hectisch, maar het resulteerde in een ongelooflijk geslaagde avond.”

Tussen leermomenten en complimenten

Draaiendewijs de reactie van het publiek analyseren is Dagmar niet vreemd. “Ik doe dat bij alle optredens, want ik ben niet echt het type artiest dat zich blind staart op de tafel voor hem. Je staat er toch om je publiek te vermaken, dan moet je ook weten of het hen een beetje bevalt. Ik pas me daar dan snel op aan, mochten er problemen zijn.” Het publiek speelt een grote rol in zijn leven. Hij haalt er zijn wijze lessen uit voor toekomstige optredens. “Ik spreek na afloop van mijn gigs regelmatig eens met mensen uit de zaal, om te horen wat ze nu echt van mijn shows vinden. Uiteraard zitten er ook minder positieve opmerkingen bij, maar daar leer je dan ook van. Dat neem je mee naar de volgende keer.” Dagmar stopt zijn betoog om zijn laatste slok koffie naar binnen te werken. “Ik houd er trouwens wel mijn mooiste herinnering ooit aan over”, vertelt hij gehaast terwijl het kopje terug op de schotel ploft. “Op ADE zei iemand tegen mij dat ik een eigen, positieve sfeertje om me heen creëerde, dat oversloeg op de hele zaal. Hij had echt genoten van het optreden en hoopte dat unieke sfeertje vaker tegen te komen. Dan ben ik zo trots als een pauw.”

Luxemburg

De carrière van Nachtstroom mag dan relatief pril zijn, rustig is deze zeker niet. Onlangs ging de dj zelfs de grens over om zijn klanken te laten horen. “Ik ben naar Luxemburg geweest en heb daar op een klein feestje gedraaid. Dat was echt kicken”, verraadt ook de glinstering in zijn ogen. De fonkeling in de lichtblauwe gestaltes getuigen van trots. “Dat was een totaal ander publiek om voor te staan. Mensen die echt naar dat feest kwamen uit pure liefde. De techno kwam daar helemaal tot leven.” Om zijn woorden kracht bij te zetten gaat Veneklaas naarstig op zoek naar foto’s op zijn telefoon.

De Buzz

“Je leeft ook anders naar zo’n optreden toe”, toont Dagmar enkele foto’s na het succesvol afronden van de zoektocht. “Mensen spreken een andere taal, ze feesten op een andere manier en houden van verschillende muziek. Je moet dat even aanvoelen, maar dat slaagde dus wel. Er hing echt een fantastische buzz op dat feest en mijn optreden was een succes. Lekker van die hardere drill-techno die drie minuten lang door dreunt. Daar houd ik sowieso van, maar als je daar een internationaal publiek mee kunt vangen… Daar kan helemaal niets tegenop.”

Terug naar huis: Sputnik

De internationale ontgroening ligt al achter hem, maar de dj heeft nog steeds wilde plannen. “Mijn ultieme droom is om ooit eens op Awakenings te staan, dat zou wel echt super tof zijn.” Voor aankomende zaterdag staat er echter nog een feestje dichter bij huis op het programma: Sputnik in Neushoorn. Ook daar is Nachtstroom uiteraard van de partij. “Ja, daar ben ik het afsluitertje... Lekker hé? Die hele avond bouwt lekker op, van de zachtere techno naar de hardere variant. Dan is er voor iedere liefhebber wel iets leuks.” Redenen voor afwezigheid zijn er dan ook niet, suggereert Dagmar terwijl hij de ober een bedrag overhandigt voor de koffie. Na bijbehorende fooi en bedankje pakt Dagmar zijn jas van de stoel en loopt naar buiten. Terwijl de deur van het restaurant openzwaait, zet de dj een stap in de Leeuwarder straten. “Tja, Sputnik, ik heb daar gewoon ongelooflijk veel zin in. Ik hoop ook dat er veel mensen zullen komen.” Dagmar schudt de hand en vertrekt over de natgeregende straatstenen richting huis. “Maar daar gaan we uiteraard gewoon van uit,” schreeuwt Nachtstroom nog toe terwijl hij om de hoek van de donkere straat verdwijnt. 

INFORMATIE

In het najaar kun je elke laatste zaterdag van de maand terecht in Neushoorn voor een technofeest onder de noemer LCLS ('Locals'). Zaterdag 30 november kun je van middernacht tot vroeg in de ochtend hard gaan met Nachtstroom, Shane Belles, Sophie en Wietze Young. De toegang is gratis en je kan de dj's vinden in De Backstage.