Harwinder vertelt over de totstandkoming van het project en waarom er voor The SainT is gekozen in deze samenwerking. “Dit is mijn eerste zelfstandige project en ik voel me verantwoordelijk voor een goed verloop en een mooi resultaat. Het project is echter niet door mij bedacht, maar min of meer door de eigenaar van The SainT, Rudi Jacobs. Hij benaderde Paul Giesen van de Popfabryk met het voorstel om in samenwerking met Cowboy Killers T-shirts voor Friese bands te bedrukken. Deze shirts zou hij vervolgens in zijn winkel verkopen. Uit dat voorstel is uiteindelijk het plan voortgekomen om (jaarlijks) drie Friese acts te koppelen aan drie Friese kunstenaars.”
Afgelopen zaterdag presenteerden drie Friese acts, YVI, Lester Blackfield en Woe Blind Birds tijdens het Fries StraatFestival ieder hun eigen unieke T-shirt. Deze shirts zijn ontworpen en bedrukt door vormgevers Edward Kobus, Kasper van Dijk en Jelle van Gosliga en zijn exclusief verkrijgbaar bij The SainT in Leeuwarden. T-shirt winkel The SainT in de Sint Jacobsstraat nam voor het derde jaar op rij deel aan het Fries StraatFestival, dit jaar met een nieuw project genaamd छाप (Chhaap). Het project werd opgezet door de Popfabryk in samenwerking met Rudi Jacobs, eigenaar van The SainT en Wytse Sterk van The Cowboykillers. 3VOOR12FRIESLAND sprak met Harwinder Kaur, de vierentwintigjarige stagiaire van de Popfabryk die dit project leidde.
Het idee
‘छाप’, Imprint
Harwinder, die zelf uit India afkomstig is, gaf dit project ook zijn bijzondere naam. छाप betekent letterlijk afdruk in het Hindi. “In dit project draait het namelijk om het effect dat de muziek op de luisteraar oftewel kunstenaar heeft. Geïnspireerd door de muziek vertaalt iedere kunstenaar zijn impressie naar een ontwerp.” De presentatie van de shirts werd omlijst met live shows van de drie genoemde acts op het Fries Straat Festival, waarbij Lester Blackfield op het Klokplein stond en YVI en Woe Blind Birds voor de winkel hun kunsten vertoonden.
Waarom deze specifieke acts?
Harwinder licht de selectie toe: “Het leek ons goed om aan te haken bij het Hit The North-traject, dat jaarlijks een aantal (beginnende) artiesten stimuleert een stukje verder te komen. De keuze viel daarom op de drie Friese acts die dit jaar hieraan deelnemen, YVI, Lester Blackfield en Woe Blind Birds. Alle drie kregen zij de mogelijkheid om een vormgever naar keus aan te dragen. Dit op voorwaarde dat er niet eerder een samenwerking in soortgelijke context had plaatsgevonden.”
En toen?
Het ontwerp- en drukproces werd gecoördineerd door Wytse Sterk in overleg met projectleider Harwinder. Zij stelden vooraf een aantal richtlijnen op, waar de vormgevers zich aan moesten houden. Per band zou ieder vormgever 25 shirts van organisch katoen handmatig moeten bedrukken. De drie vormgevers legden hun schetsen tussentijds voor aan Wytse, die hen van feedback voorzag voordat ze verder gingen.
Harwinders favoriet
Wij kregen de shirts dus niet voor zaterdag te zien, maar Harwinder had ze intussen al meerdere malen in haar handen gehad. Heeft ze een favoriet? “Wat een vraag, ik heb natuurlijk geen voorkeur”, lacht ze. Toch laat ze na aandringen, alsnog een foto van haar favoriete T-shirt zien. “Deze spreekt mij het meest aan omdat ik die persoonlijk het best bij de band vindt passen.”