Pianist Ruben Hein betovert Neushoorn Pianist Ruben Hein betovert Neushoorn

Pianotovenaar creƫert een elixer aan stijlen met zijn liedjes

, Tekst: Arjen Bloem | Foto's: Tessa Stelpstra

In een kleine negen jaar is Ruben Hein uitgegroeid tot een vertrouwde naam in het Nederlandse jazz-, funk- en soulcircuit. Met het swingende jazzy debuut Loose Fit en de iets serieuzere albums Hopscotch en Dressed Up mag hij zich die eer dan ook geheel terecht toekennen. Zijn nieuwe plaat Groundwork Rising keert terug naar het begin met subtiele pianoliedjes, maar ook rauwere rocknummers die met al je zintuigen spelen. Vanavond imponeert hij met zijn vliegensvlugge pianospel en goed ingespeelde band het publiek in Neushoorn met de Groundwork Rising Tour.

Om stipt kwart voor tien beginnen rookmachines te blazen in de Arena van Neushoorn en verandert een met rook gemengd blauw euforisch licht, de zaal in een mysterieuze omgeving. Ruben Hein begint met het uiterst zwoele Other Side Of Now waarin zijn licht hese stemgeluid, die veel weg heeft van James Morrison, zweeft op het rookgordijn dat eerder is aangelegd en uitstekend tot zijn recht komt. Gevolgd door het gevatte uptemponummer Juggler, een nummer dat alles in zich heeft om verfilmd te worden.

In het midden van de set wijzigt de koers in een swingende mengelmoes van allerlei stijlen die barst van de creatieve riffs, imposante solo’s en jazzy melodieën. Hein weet te overtuigen door een perfecte balans te vinden tussen vriendelijke openheid en een rauw randje. Het rocknummer Gameshow is hier een erg goed voorbeeld van.

'De stem van Hein blijkt veel meer in zijn mars te hebben dan alleen kleine lieve liedjes'

Vol lef, overtuiging en vuige gitaar lijkt het alsof het optreden met 180 graden gedraaid is. De stem van Hein blijkt veel meer in zijn mars te hebben dan alleen kleine lieve liedjes. De, soms ietwat hese, uithalen zorgen voor net dat beetje extra energie dat het optreden nodig heeft om de aandacht vast te houden. Gepaard met computergeluiden die veel doet denken aan de vroege periode van Radiohead, maakt het helemaal af.

Na Moutain Road is het tijd voor misschien wel het meest betoverende brouwsel van pianotovenaar Hein. Everything I say (Magnolia) drijft op golvende pianoriedels en neemt je mee op reis door je eigen gedachten. Dromerig, met een donkere spreuken.

Soon all your pillars will fall and they melt away like snowflakes’. Dit geldt ook voor zijn eerst hit, Elephants. Waarin altijd een subtiele knipoog naar de werkelijkheid zit verwerkt: ‘We try to be something we are not. But tonight we were shown the truth.’

Als Ruben Hein eeuwen geleden geleefd had was hij waarschijnlijk tovenaar geworden. Zoals je die kent uit de boeken van Harry Potter. Met fabelachtige snelheid is hij grootmeester in het pianospel geworden en heeft hij het geheime elixer Groundwork Rising weten te brouwen. Misschien wel zijn beste album (brouwsel) tot nu toe.

GEZIEN

Ruben Hein
Neushoorn, Leeuwarden
Vrijdag 12 oktober 2018

#nieuws
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12 Friesland