Na omzwervingen in de fotografie, punkrock en kleinschalige huiskamerconcerten keert Tim Knol begin dit jaar met zijn nieuwe album Cut the Wire terug naar zijn leest; gloedvolle americana vol zoete harmonieën en her en der een rauw randje. Een plaat die zich naadloos voegt bij zijn eerder albums, maar tegelijkertijd een stuk volwassener en beschouwender klinkt. Met een zelfverzekerde show laat Knol in Podium Asteriks overtuigend zien inmiddels tot de hoofdklasse van de nederamericana te behoren.

Het is vanavond “eigenwijze mannen met gitaren” wat de klok slaat. Tim Knol wordt voorafgegaan door maar liefst twee voorprogramma’s, startend met de uit Meppel afkomstige, maar tegenwoordig in Leeuwarden wonende, Timo de Jong. Bij De Jong is een vergelijking met Douwe Bob onvermijdelijk; eenzelfde bijdehante uitstraling en vergelijkbare sound. Met degelijke ondersteuning van zijn gitarist brengt De Jong prima folk- en country-liedjes in een traditie Johnny Cash. Eigenheid en originaliteit blijven daarbij helaas voor de toehoorder nog teveel onder het oppervlak.

Origineel en eigenzinnig is Bas Schröder van de Groningse band Swinder zeker wel. Schröder brengt vanavond solo meeslepende indiefolkrock. Het Gronings – de taal waarin Schröder zingt – krijgt een welhaast universeel gevoel door de diepe emotie van de muziek en het fraaie stemgeluid van de zanger. Niet van de wijs gebracht door het roerige Asterikspubliek speelt Schröder op zelfverzekerde wijze zijn stuk voor stuk indrukwekkende songs. Niet voor niets reden voor Tim Knol om de productie van Swinders album op zich te willen nemen en Schröder mee te nemen tijdens zijn clubtournee.

Swinder

Timo de Jong

Vanaf het eerste nummer van het optreden van Tim Knol kan het de toehoorder niet ontgaan; Knol staat met nieuwe energie op het podium. De frisheid straalt van zijn band en zijn nieuwe nummers af. Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken, komen nieuwe en maar ook veel oude nummers in vlotte vaart langs. Werd in de optredens van Knol voorheen nog wel ruimte gemaakt om wat gas terug te nemen; vanavond blazen de elektrische gitaren een uitverkocht Asteriks bijna non-stop omver.

'Opmerkelijk is de grote samenhang tussen die nummers; stuk voor stuk sterke songs'

Tim Knol moest een aantal jaar geleden ongewild afscheid nemen van een deel van zijn vaste begeleidingsband, maar heeft zich nu voor zijn clubtour omringd met zijn oude punkmaatjes van The Miseries. En dat blijken vanavond stuk voor stuk veelzijdige muzikanten. Zo maakte slaggitarist Melle Boersma zich in een paar maanden de pedalsteel eigen voor deze clubtour; een niet geringe klus, maar met een prachtig melancholische bandsound als gevolg. En als vanzelfsprekend staat oudgediende, gitarist Anne Soldaat, opnieuw aan Knol zijn zijde. Soldaat heeft opnieuw een onmiskenbare invloed gehad op Knols nieuwe plaat en staat vanavond garant voor zijn kenmerkende hoekige gitaarlicks, obscure solo’s en zoetgevooisde achtergrondkoortjes.

Op soepele wijze neemt Knol de toehoorders vanavond mee langs een keur aan nummers uit zijn – inmiddels vier albums sterke – repertoire. Opmerkelijk is de grote samenhang tussen die nummers; stuk voor stuk sterke songs, stevig gefundeerd op de folk- en americanatraditie. Enige uitstapjes vanavond zijn een bluegrass-klassieker en een punksong van The Miseries. Het toont de veelzijdigheid van Knol zijn muzikaliteit. Toch is het de gitaargedreven folkrocksound waarmee Knol vanavond in Asteriks op overtuigende wijze een plaats op eist in de hoofdklasse van de nederamericana. En terecht.

GEZIEN

Tim Knol + Timo de Jong + Swinder
Podium Asteriks, Leeuwarden
Vrijdag 9 maart 2018