Een rapper die zijn eigen beats maakt en een dj die op het podium scratcht zie je tegenwoordig bar weinig. Waarvan de meeste leken hiphop enkel zien als gesproken teksten over een beat, laten Double Trouble, oftewel Ron van Beats (rapper) en Jack da Spinner (dj) zien dat de dj minstens net zo’n belangrijke bijdrage levert aan de show als de rapper. Door in het verleden voorprogramma’s te hebben verzorgd van hiphopiconen als Big Daddy Kane, Pawz One en El da Sensei, leveren ze een uitmuntende bijdrage aan de hiphop uit het Noorden. De laatste maanden heeft Double Trouble een reeks van nieuwe tracks via hun YouTube-kanaal uitgebracht die het album 'Step Up' vormen. De tracks zijn geproduceerd door de mannen zelf. Vanavond brengt het duo de afsluitende track van de reeks uit.

Hoe is Double Trouble ontstaan?

Double Trouble is ontstaan doordat er een MC enorm productief was die tekst na tekst schreef en beat na beat maakte”, zo legt Ron uit in de derde persoon enkelvoud. “Er was een dj die op dezelfde level lag qua productiviteit. In 2004 begon ik samen met Rob Baudet de Nederlandstalige crew Souldaten. Samen met Rob heb ik veel shows gedaan. Op een gegeven moment komen er dingen op je pad waardoor je keuzes moet maken en de keuze voor Rob was om meer tijd met de familie door te brengen. Wat erg begrijpelijk is. Jack en ik zaten nog steeds in de productieve flow. We hadden zoveel op de plank klaar liggen dat we het zonde zouden vinden om het onder het stof te laten liggen.”

Double Trouble

Je bent een van de weinige rappers die zijn eigen beats maakt. In hoeverre ben je bezig om samen te werken met andere producers?

“Op mijn computer heb ik beats staan van producers die overal vandaan komen: Rusland, Oekraïne, Verenigde Staten, Italië, Polen. Deze mensen heb ik allemaal leren kennen door het maken van muziek. Ik heb vier maanden in de Verenigde Staten rondgereisd en daar heb ik op straat veel muziek gemaakt. Gewoon live-sessies op straat doen, on the block, waar het allemaal begon. Terwijl ik dat deed, leerde ik veel mensen kennen die mijn rijms te gek vonden en vroegen of ik beats nodig had. Jack da Spinner maakt ook hele dope beats die op Step Up staan. De beats van Step Up zijn 50% afkomstig van mij en 50% afkomstig van Jack.”

Je vertelt dat je in de Verenigde Staten hebt rondgereisd. In hoeverre heeft de reis de tape Step Up beïnvloed?

“Step Up is afgeleid van de uitspraak ‘Step your game up’. Ik had genoeg materiaal op mijn computer en in de studio, maar deed er niks mee. Doordat ik in de V.S. elke dag met muziek in aanraking kwam, dacht ik: ‘Wat ik doe, zie ik als normaal, maar eigenlijk is dat niet zo. Het is speciaal, dus ‘we need to step up’. Als je het voor jezelf houdt, dan zie ik het als een teken van gierigheid. Die reis heeft me laten inzien dat ik mijn tracks juist moet delen. Het grappige is: ik ging surfen in Californië, haal mijn surfboard uit de achterbak van de auto, doe mijn laadplek open en zie een zwart polsbandje met ‘Step Up’. Ik zag dat als een teken. Niet te veel nadenken, gewoon doen.”

In de song See You Later zeg je: “I’m here to bridge the gap between old-school and new-school, we need to learn though”. De sound die jullie presenteren doet het publiek vooral denken aan old-school hiphop. Hoe kijk jij daar tegenaan?

“Weet je, ik ben groot gebracht met old-school hiphop. Als ik terugkijk, dan raak ik geïnspireerd van artiesten als Rakim, Gangstarr, Dilated Peoples. Jack haalt veel inspiratie uit DJ Qbert. Maar goed, old-school en new-school. Ik vind dat het rappers gelijk in hokjes plaatst. Zo denk ik niet. Als je rijms kunt bossen, dan doe je dat en leer je van elkaar. Want wat nu new-school is, dat wordt later weer old-school. Daarom vind ik het een raar begrip. Op deze manier worden we gestuurd om in hokjes te denken.”
 

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om de tracks los uit te brengen, en niet tegelijk?

“De gedachte erachter is het volgende: als we alle zeventien tracks in een keer zouden uitbrengen, dan was het voor de luisteraar wellicht te veel geweest om het te verwerken en kies je enkele uit als favoriet. Daarom bedachten we om het stap voor stap prijs te geven. Door de plaat in vier delen te splitsen, denk ik dat mensen meer aandacht vestigen op de tracks. Vanavond komt de laatste track uit, de zeventiende van de hele serie plus we hebben meer dan genoeg om uit te brengen. Bij deze een oproep aan alle visual artists en clipmakers die met ons willen samenwerken en mee willen doen met de movement. Er komt ook nog een hardcopy van Step Up, puur voor de liefhebbers.”

Je vertelde welke artiesten je inspireren. Door wie of wat raken jullie nog meer beïnvloed om de sound te maken die jullie nu doen?

“De mensen om me heen spelen een betekenisvolle rol in mijn sound. Mijn broertje Peter is leadzanger en gitarist van Abdomen. Toen ik nog rapte bij Souldaten, heb ik hem een podium geboden. Ik zie dat hij nu hard gaat, wat mij inspireert om een tandje hoger te gaan. Peter en ik hebben vaak gesprekken over studio engineering en muziekcompositie.Wat er vaak wordt gedacht bij hiphop, is dat het niet moeilijk is om de beat en lyrics te maken. Ze zien het te weinig als kunstvorm, wat ik totaal tegenspreek. Als mensen mij muziek zien maken, dan hoor ik vaak dat het indrukwekkend is dat ik een MPC of een SP-404 als instrument gebruik. Alles wat ik sample vind ik inspirerend. Jarenlang ben ik drummer geweest dus die drum pads zijn al geïnternaliseerd in m’n systeem."

'It ain’t where you from, it’s where you at' - Ron van Beats

Wat betekent Leeuwarden voor jou als rapper?

“Ik zeg altijd: 'It ain’t where you from, it’s where you at'. Ik zou liegen als ik zeg dat Leeuwarden me niks doet. Het is mijn broedplaats, de plek waar ik ben begonnen. Ik had altijd het idee dat Leeuwarden open staat voor hiphop, maar dat het net niet genoeg is. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er een feest is waar er net zoveel publiek is als de acts zelf. Nu ik in Utrecht woon, zie ik dat het anders kan. Maar als ik in Leeuwarden ben, dan ben ik terug met de liefde voor de stad.”

Hoe zie jij de rapscene in Leeuwarden?

“Ik zie dat er een hoop cats rondlopen die skills hebben. Leeuwarden brengt talent voort en dat is dope. Helemaal met Risin Up in Neushoorn (een evenement bestaande uit lokaal en regionaal hiphoptalent). Ik vind dat iedereen zich vrij moet voelen om bezig te zijn als ze dat willen. Ik zie dat Leeuwarden genoeg heeft om dit waar te maken. Er zijn genoeg cats die de vibe van hiphop hoog houden.”

Wil je nog iets kwijt aan de lezers van dit interview?

“Een dikke peace naar iedereen. Het mooie is: om van onze muziek te houden, hoef je geen hiphopliefhebber te zijn. Het draait puur om creativiteit en inspiratie. Ik kan net zo hard genieten van rock als van hiphop, zolang het met passie wordt gedaan. Step Up is niet alleen voor onszelf, maar juist ook voor de hiphopscene, om ons best te doen en om er wat prachtigs van te maken.”

Informatie

Op vrijdagavond 23 februari 2018 komt om 20.00 uur de track L.P. Remix van Double Trouble uit met Robb Ventura en Are MC (Dope Posse). Op 29 juni staan zij op het voorprogramma van La Coka Nostra in Poppodium Iduna, Drachten.