Met een stevig drieluik aan fijne bands, bokst Podium Asteriks het wederom voor elkaar een avond om in de boeken te noteren. Van hardbeat naar bombastisch, van bovenaards naar het gevangenisdak eraf. Het leven is goed wanneer je onder het genot van bier in een plastic beker bands als zZz, Blue Crime en Boyakira mag checken.

Aangekondigd met steekwoorden als protopsychkrautpunkgrunger en aanverwante specerijen, trapt het excentrieke tweetal Boyakira af met een kortstondige processie. Compleet met wapperend vaandel en Purge-achtig masker, blazen zanger/bassist Peter van Beets en drummer Roel Meijer direct bij het eerste nummer al de tent van voor naar achter. Als zijproject van Abdomen, delen de heren met een kernfusie van strakke drums en gitaar rake klappen uit tijdens de start van de avond. Zo raak dat je met je ogen dicht niet zou kunnen bedenken dat er alleen maar twee gasten op het podium staan. Het zijn zeker geen hapklare brokken en bij vlagen heerlijk onbegrijpelijk.

Boyakira

Verrast Boyakira ons met een bijna verslavend voorafje, even later schijnt de spotlight op het viertal van Blue Crime. Zelfuitgeroepen moonpop in een signatuur ensemble van witte jurken, wenkbrauwlange haarlokken en een snaarinstrument om de nek, ondersteunt door een drummer.

'Positief dramatisch, die chicks van Blue Crime'

Ongetemde gitaarpartijen worden afgewisseld met quasi orchestrale samenzang, in een octaven-bereik waarvan het kippenvel je twee nummers later nog nakietelt in je nek. Op de vraag een muziekstijl te omschrijven, wordt de term experimenteel vaak uit de bak gegrabbeld. In het geval van Blue Crime is de stempel daadwerkelijk terecht, echter afgaand op het toenemende geroezemoes en het aantal ingelaste peukenpauzes, vervalt het optreden halverwege door een veelvoud aan enkel ritmeloze geluiden helaas in een kleine dip. De verslapte aandacht voorbij, weten de dames op tijd weer te boeien en continueren ze  de set tot de lichten doven. Positief dramatisch, die chicks van Blue Crime. IJzig. Buitenaards. Mystiek. Geef het beestje een naam. In ieder geval geen achtergrondmuziek tijdens de zondagse chino met je ouders.

Het hoofdgerecht wordt geserveerd aan een inmiddels volle bak op de voormalige gymvloer van de Blokhuispoort. Nog voor de eerste stok de snaredrum raakt, winden de Amsterdammer electro ingenieurs van zZz er geen doekjes om en wordt er met een vette knipoog onmiddellijk gemaand tot alle voeten van de vloer. Björn Ottenheim en Daan Schinkel openen met een hoop bombarie en houden daar tot op de laatste orgeltoets niet mee op. Met hetzelfde gemak als knipperen en de kattenbak verschonen, zet het duo met slechts twee instrumenten een rotsvaste show op de planken. Twee vingers in de neus. Wat heerlijk om zo’n veeg aan energie met zoveel gemak te zien worden afgehandeld.

De stadige beat houdt het publiek als gehypnotiseerd in de greep, waarbij ook schijnbewegingen richting techno en gabber niet worden geschuwd en door de mensenmeute worden omarmd. Het is ongrijpbaar dynamisch, zonder poespas en vrij van geneuzel. Uiteindelijk is het gewoon een strak gecoördineerde oorlog van geluid, met slechts een handvol onderbrekingen voor twee biertjes en complimenten voor een stel bombonella’s in een topje. Electro pop meets orgelrock door twee gasten die weten waar ze mee bezig zijn. zZz staat vanaf nu dus op je verlanglijst. Want had je deze avond iets beters te doen, dan zal dat altijd een uur zijn dat je niet bij dit kostelijke feestje was.

Gezien

zZz + Blue Crime + Boyakira
Podium Asteriks, Leeuwarden
Vrijdag 13 april 2018