Het belooft een drukke en volle avond te worden in de Neushoorn, want naast SOEN in de Grote Zaal wordt het café omgetoverd tot een Asterikspodium waar noiserock de boventoon zal voeren. SOEN komt niet alleen want het voorprogramma bestaat uit de Noorse bands Vulture Industries en het nog altijd actief opererende Madder Mortem. Een vol programma en dus start de avond stipt om kwart voor acht met Vulture Industries.

Er staan nog geen twintig man in de grote zaal van Neushoorn, en door de grootte van de zaal oogt dit altijd wat triest. Het deert zanger Bjørnar E. Nilsen van Vulture Industries weinig want die staat als een bezetene de longen uit zijn lijf te schreeuwen. Dit eist wel zijn tol want tussen de nummers door lijkt hij een soort astma-aanval te krijgen zo hard hijgt hij in de microfoon. De muziek van de Noren is wat meer rock dan progressief en niet al te moeilijk te noemen. Op een paar liefhebbers na komt het in de inmiddels voller gestroomde zaal niet echt over.

Nog meer vertier uit Noorwegen wordt aangeboden door Madder Mortem. Deze Noorse alternatieve metalband bestaat al bijna vijfentwintig jaar en zangeres Agnete M. Kirkevaag was er vanaf den beginne bij samen met haar broer die gitaar en toetsen speelt. De set verloopt een stuk gestroomlijnder dan het geweld van Vulture Industries en de sound is ook wat subtieler en depressiever zoals Kirkevaag meerdere malen aangeeft. De muziek is melancholisch maar kan op sommige momenten ook weer ontploffen.

De Grote Zaal van Neushoorn is nu toch behoorlijk vol en het lijkt erop dat veel mensen de eerste twee acts overgeslagen hebben. SOEN is er in ieder geval helemaal klaar voor en maakt gretig gebruik van de ruimte op het grote podium want de set is breed opgezet. In het met licht overgoten middelpunt staat Joel Ekelöf die vanaf het eerste moment heldere, bijzondere en dynamische zanglijnen voortbrengt. SOEN heeft drie albums op haar naam staan met als laatste het album Lykaia uit februari 2017 waar ook de krachtige en mooie stem van Ekelöf de rode draad blijkt te zijn. Gecombineerd met meerstemmige koren levert dat magische momenten op.

De muziek is ingewikkeld en zit vol met verrassende gitaarriffs en drumritmes. Drummer Martin Lopez (ex OPETH & Amon Amarth) verschuilt zich achter zijn enorme drumstel waar geen enkel onderdeel aan ontbreekt. Zijn drums zijn een solide basis voor de rest van de band, maar hij krijgt ook ruimte om te experimenteren. Het nummer Sister is een nummer vol tempowisselingen en dynamische omschakelingen en Ekelöf zingt fenomenaal door. Er komt hierna redelijk veel oud werk voorbij, maar de band blijft het publiek boeien. De zanglijnen zijn indringend en intens te noemen en SOEN is vaak het meest krachtig in de meest breekbare stukken van nummers. De bandleden zijn geen podiumbeesten maar technisch geweldige muzikanten en een genot om live naar te luisteren. Ze sluiten af met het prachtige Lucidity van het album Lykaia en laat een verzadigd publiek achter.

Gezien

SOEN + Madder Mortem + Vulture Industries
Neushoorn, Leeuwarden
Vrijdag 6 oktober 2017