Anderhalf jaar geleden stak Esther de Jong een Academie voor Popcultuur-diploma in haar zak en brak er op dat moment een spannende periode voor haar aan. Overleven in de culturele sector is niet makkelijk, maar Esther vindt haar muzikale weg - financieel ondersteund door haar baan bij Stadsschouwburg De Harmonie - via onder andere O, Kutjes. Een project waarbij je al een goede indruk krijgt van haar theatrale kant, die ze ontdekt tijdens haar studie. Dat het werk van Esther veel gemengde reacties kan losmaken, blijkt wel na de première van haar eerste video Van Mij. “De reacties zijn mooi, maar er zijn ook veel mensen die vragen of het wel goed met me gaat. Of ik niet depressief ben ofzo.” Eerlijk toegeven: na het zien van de video was dat ook mijn eerste reactie. Ik dacht nog: ‘Goh, dat meiske heeft veel te verwerken gehad in haar jonge leven’. Tijdens het ontspannen gesprek dat ik met haar voer, onder het genot van een kop thee in Neushoorn Café, stel ik mijn mening en zorg over haar welzijn snel bij. Hier zit een zeer getalenteerde dame voor mijn neus met een rijke fantasie, een hang naar het uitdragen van haar emoties, die zij op haar eigenzinnige manier beeldend over wil brengen aan ieder die het wil zien en horen.
'Van Mij' is de eerste single van Esther de Jong waarvan de bijbehorende aangrijpende video vorige week in première ging bij 3VOOR12/Friesland. Het is een eerste stap in de wereld van Esther die donker en grauw is, maar daarentegen ook vol liefde en hoop. Met ondersteuning vanuit het begeleidingstraject voor jonge muzikanten Freesonica, gaat ze haar wereld verder vormgeven en uitbouwen dit jaar met als eindresultaat de release van haar debuutalbum in 2018. Marije Heida vond het een mooie aanleiding om uitgebreid te spreken met Esther en erachter te komen hoe zij haar wereld wil gaan bouwen.
Na het zien van de video en ook tijdens optredens met O, Kutjes en Hilbrandt is de drang naar het theatrale en melodramatische bij jou wel opvallend. Wanneer en hoe merkte je dat je op die manier jezelf goed kon uiten?
“Ik ben eigenlijk altijd wel heel erg van de performance geweest. Tijdens mijn studie aan de AvP kwam ik er steeds meer achter dat ik veel met theater bezig was en meer wou overbrengen dan alleen het liedje. Op zich hield ik theater en muziek tijdens de studie wel heel erg gescheiden. Op school was ik vooral veel met muziek bezig en daarbuiten deed ik ook wel dingen met theater. Op een gegeven moment begon dat toch steeds meer te mengen. Ik heb bijvoorbeeld stage gelopen bij Heksenhamer en in die tijd gesprekken gehad met Emiel Joormann (Willie Darktrousers). Hij heeft zo’n heel concept om zijn muziek gemaakt met zijn Wortelstad. Dat is bij mij heel erg blijven hangen. Als je een kapstok hebt, een wereld waar alles plaatsvindt, dan maakt je dat veel sterker. Als ik de muziek hoor van Willie Darktrousers, dan zie ik zijn wereld voor me. Ook vind ik het zelf heel mooi als ik ergens door geraakt word. Ik heb dat zelf heel vaak met Roosbeef, Damien Rice of iemand als Wende Snijders. Ik wil dat ook graag voor mijn muziek, maar ook met de video. Ik wil niet alleen een mooie clip maken, maar ik wil dat het binnenkomt en iets met je doet. ”
We hebben nu een eerste glimp op kunnen vangen van jouw wereld met de video van Van Mij. Is dat ook wat we vooral kunnen verwachten? Mooie kleine liedjes over liefde met daartegenover een beeld dat compleet andere gevoelens oproept?
“Bij Van Mij zag ik een man met een kettingzaag voor me. Dus dat moest het dan ook worden. Wat denk jij bij het zien van een man met een kettingzaag in een weiland?”
Ehm… iets desastreus.
“Nou, precies dat.”
Maar moet er dan in jouw wereld tegenover iets moois per definitie iets donkers staan?
“Nee hoor, helemaal niet eigenlijk. Het is gewoon wat ik op dat moment voor me zie. Zo heb ik ook het liedje Rust geschreven. Dat gaat over twee mensen die door een grasveld lopen en gewoon bij elkaar zijn. En dat is het dan. Dat is dan ook wat ik erbij zie. Gewoon twee mensen in een weiland. Het is niet per se dat iets dat happy is meteen triest hoeft te worden.”
Met Van Mij is de eerste indruk van jouw eigen werk wat aan de sombere kant. Als je kijkt naar jouw project O, Kutjes zien we ook een luchtige, openhartige en ondeugende kant van je. Of wil je met O, Kutjes toch ook graag een boodschap uitdragen?
“Ik niet zo zeer. Het is gewoon heel erg leuk spelen. Dat is ook het fijne. Wat ik vroeger had is dat ik alles in mijn muziek moest stoppen. Het theatrale en het gekke… Alles moest in één ding. Ik vind het dan heel fijn om een deel van mijn creativiteit kwijt te kunnen in O, Kutjes en dan blijft er nog een heel ander gedeelte over dat ik als ‘Esther de Jong’ kwijt kan.
Komt dat niet in conflict met elkaar, denk je? Raken mensen niet in de war als beide projecten samenlopen in dezelfde periode?
“Wat mij betreft niet. Ik vind dat juist wel weer mooi en ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar wat het met mensen doet als ze daar wat van in de war raken. Met O, Kutjes krijgen we best veel veel shit over ons heen. De reacties zijn vaak leuk, maar net zo vaak heel lomp en ongenuanceerd. Sommigen zeggen dat ik zou moeten stoppen met O, Kutjes. Ik vind het heel leuk om op te treden en mensen vinden dat misschien een probleem en dat is misschien dan ook weer mijn probleem, maar het is ook weer niet echt mijn probleem. Snap je?
Ik snap je. Gewoon lekker je eigen pad volgen. Wat is de volgende stap nu op dat pad en waar gaat het ongeveer naar toe?
“Ik wil nu toewerken naar het album dat in 2018 moet uitkomen. Ik wil dat elk nummer een eigen video krijgt, waarbij uiteindelijk alle video's samen een film moeten vormen. Ik heb een heel netwerk aan filmmakers om mij heen. Ik werk met deze mensen samen tijdens 48 hour filmprojecten en andere projecten (Kokosnoten) en ik wil hun heel graag inzetten voor het maken van die video’s. Het lijkt me heel erg mooi om met veel mensen samen te werken. Met Jan Martien Dekker ben ik inmiddels begonnen aan de tweede video. Het nummer is naar hem opgestuurd en hij gaat nu het verhaal in beeld brengen. Zodra hij een concept heeft ga ik kijken hoe het binnenkomt en voelt.”
,Ga je ook optreden de komende periode?
“Voor nu heb ik eerst nog niks gepland qua optredens. Misschien ga ik wat shows doen in mijn eentje, bijvoorbeeld huiskamerconcerten. Voor optredens ben ik eerst wel zoet met het zoeken naar muzikanten, zodat ik met hen de nieuwe sound live kunnen brengen. Hopelijk is de Popronde haalbaar voor mij op die manier om mijn muziek naar buiten te brengen.”
Je werkt nu met verschillende mensen samen, waaronder Wander Kars. In de hoedanigheid van O, Kutjes werk je ook al met hem. Waarom heb je nu weer voor hem gekozen?
"Geert van der Velde begeleid mij vanuit Freesonica en hij had het over het werken met verschillende producers. Hij kwam met Wander aanzetten en toen dacht ik: 'Wow, ja. Dat zou heel goed kunnen werken!' Ik ken hem natuurlijk al wat beter, vind het een super lieve jongen en ik weet dat hij dat donkere randje ook heeft. Ik vind het superinteressant om dit met hem aan te gaan. Wander is met mijn muziek aan de slag gegaan en is een hele wereld om de muziek heen gaan bouwen. Toen ik de eerste versie van Van Mij hoorde, barstte ik echt in janken uit. Het klikt zo goed. Hij snapt het echt!”
Hoe flexibel ben je als dingen van je voorbedachte pad af gaan en niet gaan zoals je ze in eerste instantie voor je ziet in jouw wereld?
“Oh, haha. Soms denk ik wel eens dat ik PDD-NOS heb ofzo. Ik denk dat ik wel van mijn pad af kan wijken, maar wel in mijn tijd. Ik zie dingen wel voor me, maar langzaamaan moet het vorm krijgen. Anders zit ik straks in een hoek te huilen omdat ik niet meer snap waar ik mee bezig ben. Ik loop nu tijdens het Freesonica al regelmatig tegen dingen aan. Ik vind het bijvoorbeeld best moeilijk om steeds mijn keuzes te moeten verantwoorden aan allemaal mensen met wie ik nu samenwerk. Aan de andere kant is dat juist ook wel weer interessant. Ik moet daar nu even doorheen en ik word daar gelukkig ook wel in ondersteund. Als ik dit alleen zou moeten doen dan was ik al afgehaakt bij de eerste de beste muur waar ik tegenaan was gelopen. Het is allemaal dus heel leuk, maar ook best moeilijk en soms confronterend. Bij Freesonica willen ze je ook leren dat je niet alleen de creatieveling moet uithangen maar datgene wat je maakt vooral opgepikt wordt. Wat ik nu leer is als ondernemer te denken en dat ik ondertussen wel naar mezelf moet blijven luisteren. Dat is heel leerzaam, maar het is soms moeilijk om dingen uit handen te geven omdat het zo persoonlijk is allemaal. Het is nu de kunst om mijn muziek sterk te krijgen en een goede basis te geven zodat het ook opgepikt kan worden. Het moet niet per ongeluk ergens vallen en vervolgens daar blijven liggen. Ik vind het ook leuk om daarom nu met de eerste video bij 3VOOR12/Friesland te beginnen en van daaruit steeds een stap verder te gaan.”
'Soms denk ik wel eens dat ik PDD-NOS heb ofzo. Ik denk dat ik wel van mijn pad af kan wijken, maar wel in mijn tijd. Ik zie dingen wel voor me, maar langzaamaan moet het vorm krijgen'
De video Van Mij is donderdag 16 maart j.l. in première gegaan bij 3VOOR12/Friesland. De release van het debuutalbum van Esther de Jong is gepland in 2018. Je kan Esther volgen via haar Facebookpagina en lees meer over haar en het Freesonicaproject op de site van de Popfabryk.