Deze editie van de vrijdagavond Podium Asteriks staan er niet zomaar namen. Het Amsterdamse Dakota is een combinatie van vier jonge meiden. Met hun indiepop, die soms de dromerige kant op kan gaan, zijn ze bereidt om iedereen het naar de zin te maken. Crying Boys Cafe stond afgelopen januari nog op Eurosonic Noorderslag. De vrijdagavond maken ze plaats om hun hypnotiserende nummers ten gehore te brengen in Leeuwarden. De talenten van het Friese Exitlight Empire stonden afgelopen jaar nog op Freeze Festival. Nu zijn ze de local support van de avond.

Als lokale ondersteuner van de avond mag Exitlight Empire de avond aftrappen. Met zeker hoorbare invloeden van Muse krijgen zij de taak om het publiek te trekken. Tussen de lekker in het gehoor liggende nummers vallen er af en toe wat ongemakkelijke stiltes, waar de band blijkbaar ook wat ongemakkelijk van wordt af en toe. Frontman Esker van de Werken maakt nog de opmerking: ‘Wat is het dan stil...’. Helaas pakt zowel de band als het publiek pas bij het laatste nummer de vibe goed op en gaat het lekker los. Even een kwestie van op gang komen blijkbaar, maar met de potentie om een goede set neer te zetten maken we ons niet veel zorgen over deze band.

Bij een blik op podium tijdens het optreden van Crying Boys Cafe valt een raadselachtige palmboom op. Wat de link is met de band en de muziek weten we niet, maar het maakt dat we de zomer voelen aankomen. Met invloeden van Paul Simon, Talking Heads en Dirty Projects klinkt de band bombastisch groots. Met nummers van het in 2016 uitgebrachte album The Keys Not The People proberen ze vanavond het publiek te vermaken. Onlangs hebben ze nog de remix-album Changing All My Colours uit laten komen, waarbij het nummer I Was A Singer maar liefst zeven keer te horen is, maar telkens in een ander jasje.

Zanger Jasper Hupkens spreekt als een soort priester met zijn handen. Zijn stem heeft wat weg van de frontzanger van Elbow, Guy Garvey. Het is dat het podium niet megagroot is, anders had hij wel een marathon gelopen. En dat terwijl de nummers zo kalm zijn. Mede door de lichtelijk onverstaanbare teksten merk je dat de aandacht van het publiek ver te zoeken is. Veel mensen praten met elkaar en een enkeling is aandachtig geïnteresseerd in de mannen. Dit neemt de sfeer helaas wat weg. Tot slot van de set spelen ze nog een nieuw nummer, waarbij de toetsenist wordt getransformeerd tot gitarist. De band laat zien dat ze durven te experimenteren en gelukkig komen ze daar goed mee weg.

Als afsluiters van de avond gaat het vrouwelijk kwartet onder de noemer Dakota aan de gang. Dakota heeft op 26 oktober 2016 een EP gelanceerd genaamd LEDA, waarop zes nummers te horen zijn en tot stand gekomen is dor een geslaagd crowdfundingproject. Vooral Icon is het paradepaardje. Met 381.100 streams op Spotify doet het nummer het dan ook zeker niet verkeerd. Met een matig gevulde zaal voor hun neus blijven de dames enthousiast en proberen ze op charmante wijze contact te houden met hun toehoorders. Regelmatig een check of we het nog naar ons zin hebben, is wellicht niet heel origineel maar toch bijzonder vriendelijk bedoeld.  Dat we hier met een stel zeer getalenteerde dames te maken hebben staat buiten kijf. Op het podium laten ze in een livesetting zien dat ze hun muziek bijzonder goed ten gehore kunnen brengen. Met de aankondiging dat ze binnenkort hun nieuwe single mogen presenteren in Paradiso sluiten ze het bezoek aan Podium Asteriks af. Helaas mochten ze hun kunsten maar voor een select aantal mensen laten zien en horen, maar ongetwijfeld komen we ze vaak genoeg nog tegen deze zomer op de festivals. Het is zeker aan te raden ze te gaan zien.

Gezien

Dakota + Crying Boys Café + Exitlight Empire
Podium Asteriks, Leeuwarden
Vrijdag 21 januari 2017

Exitlight Empire