Tolls vindt langzaamaan zijn weg in het Friese poplandschap

‘Mensen vroegen me: Waar kom jij opeens vandaan?’

Tekst: Theo van der Veer | Foto's; Rick Slagter ,

Vorig jaar stond hij daar opeens, Daan van Beijeren. Samen met Nigel Passage liet hij de buitenwereld voor het eerst kennis maken met zijn zelfgeschreven liedjes. Plaats van handeling was de voorronde Kleine Prijs van Friesland in Theater de Koornbeurs in Franeker. Nu, anderhalf jaar later lijkt Daan van Beijeren niet meer weg te denken uitde Friese popscene en werd hij dit jaar zelfs geselecteerd voor Freesonica. 3VOOR12/Friesland met Van Beijeren in een studio in Leeuwarden.

Helemaal uit de lucht vallen komt Van Beijeren niet: “Ik was al langer met muziek bezig, want ik zat vroeger in een coverband. Maar door stages en school ging iedereen z’n eigen weg en in die tijd ben ik ook mijn nummers gaan schrijven.” Vier van die eigen geschreven nummers  liet hij voor het eerst in Franeker aan de buitenwereld horen. “De Kleine Prijs van Fryslan leent zich daar goed voor” meent Van Beijeren.

De reacties na het optreden in Franeker waren lovend en dat had Van Beijeren niet verwacht: “er kwamen mensen op me af die vroegen waar ik  opeens vandaan kwam. Mijn deelname aan ‘de Kleine Prijs’ was meer een impulsieve actie”, vervolgt Van Beijeren. “Ik had nauwelijks ervaring en wist ook niet zo goed wat het was en wat ik moest verwachten. Toen ik van school kwam heb ik een tijdje op Vlieland gewerkt en nadat ik weer terug in Leeuwarden kwam, wilde ik weer iets met de muziek doen. Wanneer je dan met ‘de Kleine Prijs’ meedoet leer je de popcultuur in Friesland beter kennen. Dan zie je ook wat het doet met mensen.”


Hoewel Van Beijeren inmiddels enkele nummers heeft opgenomen met professionele producers, kijkt hij met gepaste trots terug op zijn debuut EP Stolen Piece, die hij samen met Nigel Passage opnam. “We hebben dat samen, vrij lofi opgenomen. Nigel met zijn monnikengeduld want hij kan als producer heel geduldig en eindeloos aan knoppen draaien en met een nummer bezig zijn. Daarom is onze samenwerking ook heel lekker. Dus toen zijn we bezig gegaan met de nummers die ik kaal had en dat uitgebouwd. Echte producers zullen zeggen, hier zit een fout en daar. Maar wij kijken er toch wel met trots op terug zonder enige knowhow, gewoon alleen maar afgaand op wat je mooi vindt en dat doen. Natuurlijk is het niet prefect, maar dat is zonder kennis. We hoorden ook dat ‘voor iemand die geen producer is’, de plaat heel goed is gelukt. Dat is vooral voor Nigel heel leuk, want hij heeft heel veel talent”, stelt Van Beijeren.

Begin dit jaar werd Van Beijeren samen met Abdomen geselecteerd voor Freesonica, het coachingstraject van de Popfabryk. Gaandeweg het jaar wordt hij gecoacht en begeleid, met als eindstation een album uitbrengen. Van Beijeren legt uit: “Ik heb niet op Academie voor Popcultuur gezeten en geen grote muzikale cv. Daar valt nog het nodige bij te spijkeren. Door Freesonica word ik gedwongen om na te denk over wat ik wil  en hoe ik wil dat mensen me zien. Al deze stappen beloop ik met Geert van der Velde, mijn coach en iemand met een ruime schat aan ervaringen, en Ton van der Werf die kijkt heel erg naar het beeld erom heen, management en zo. Je kijkt bewuster om je heen en gaat het veld in. Ze laten veel aan jezelf over.”


Sinds het begin van dit jaar heeft Van Beijeren het pseudoniem Tolls aangenomen. “Mijn eigen naam, Daan van Beijeren is niet een hele werkbare naam en het blijkt moeilijk te spellen voor mensen,” vertelt hij. “Daar ben ik al een paar keer achter gekomen. Tolls is een mooie naam, ik heb er niet heel veel ruchtbaarheid aan gegeven, dat wilde ik ook niet doen. Het mooie van een pseudoniem vind ik dat je al je artistieke uitingen onder die naam kunt onderbrengen. Ik ben iemand die houdt van kaderen. Ik blijf Daan, maar wat ik muzikaal doe valt onder Tolls. En ja, er is nagedacht over deze naam, maar er zit niet hele veel achter.”

“We willen Tolls nog meer een smoel geven, wie het is en waar het voor staat en dit gaat er gebeuren. We hebben wel voldoende ideeën, zoals een album natuurlijk.” Deze zou eind volgend jaar uit moeten komen en zal waarschijnlijk opgenomen worden met Pim van de Werken (producer) en Matthijs Herder (engineer). Van Beijeren heeft voor de EP enkele nummers opgenomen met verschillende producers, waaronder van de Werken (Broeder Dieleman, Fenn en Knalland) en Herder (The Black Atlantic, Black Oak, Vikings in Tibet), die ook de single Windfall produceerde die deze week verscheen: “Het opnemen met Pim voelde heel goed en natuurlijk”, motiveert Van Beijeren zijn keuze voor deze producers.


Maar eerst wacht de Popronde (afgelopen weekend speelde Tolls al in Nijmegen en Roermond). Voor Van Beijeren is de Popronde een mooie manier om veel ‘meters te maken’ in het spelen: “We hebben een doelstelling van twintig tot vijfentwintig shows (van veertig steden). Tot op heden staan er elf shows gepland, maar er zouden nog zo’n vijftien bij kunnen komen. We hebben er enorm veel zin in.” Tevens is er nog de Grote Prijs van Nederland, waarvoor Tolls ook geselecteerd is. Daarna loopt Freesonica af en moet Tolls op eigen benen staan. “Het belangrijk is dat je weet hoe de wereld in elkaar zit en dat je verder kunt. Op eigen benen staan betekent voor mij een netwerk opbouwen en weten welke stappen ik moet zetten. Wanneer de plaat eenmaal uitgekomen is, is het vooral doorgaan en veel touren”, stelt Van Beijeren.

Hij vervolgt: “Ik heb nu volledig de focus op de muziek, voor zolang het gaat zoals het nu gaat, ga ik daarmee door. Vooral ook mooie dingen doen, met verschillende mensen en projecten en er van kunnen leven, zoals bijvoorbeeld Geert van der Velde, dat lijkt mij geweldig. Het is hard werken, maar ik krijgt er heel veel energie van!”

Komende maandag, 26 september gaat de nieuwe video van Tolls in première bij de vrienden van The Daily Indie. Hoe dat in de gaten.