Play! Festival draagt het unieke, pure feestgevoel uit

Feesten op de zeebodem met Spongebob, de Snorkels en een stel haaien

Tekst: Dolf de Vlugt | Foto's: Ronald de Jong ,

Hij wilde een festival organiseren met het sentiment van zijn vroegere klassenfeestjes. In plaats van professionele eventbedrijven in te schakelen, verzamelde organisator Kornelis Punter een groep vrijwilligers. Samen begonnen ze een maand geleden aan de bouw van het decor. Lichtgevende vissen, haaien, duikboten en Spongebob stuiteren tijdens Play! Festival over het Landscape-terrein naast het dorpje Gauw. Qua muziek komen alleen de pure dancevormen aan bod: Hardcore, industrial, drum & bass, hip hop, house en techno. Maar wat voegt dit festival nou eigenlijk toe aan het huidige aanbod in Nederland?

Vlak na binnenkomst loop je al snel langs de Shark Attack stage, dit jaar gehost door de heren van Technostate. Jurgen Kuiterman (normaliter de afsluitende dj) draait om 16:00 uur een industriële, rauwe sound, zoals we van hem gewend zijn. De bas hoeft nog niet voluit en qua tempo houden we nog genoeg versnellingen over voor later, gezien het snikhete weer geen raar idee. Zodra de dag vordert kent de Shark Stage vandaag twee winnaars: Oscar Seinen vs. Robert Green. De Hoornse dj-act schuwt het rollende, pompende technogeluid niet. Snerpende hi-hats vliegen je om de oren en met Eagles & Butterflies - Murder Was The Bass zet het duo de technotrein vervolgens nogmaals een versnelling hoger. 

De muzikale hoogtepunten vinden plaats op de Titanic Mainstage, waarachter een gigantisch wrak van het welbekende schip opdoemt. Dat wrak is slechts één van de vele decorstukken die Play! zo uniek maakt. Overal zie je vissen, luchtbellen en octopussen. Door het publiek loopt een man in een Spongebob outfit en in het huis van Octo kun je gezellig chillen en touwtje trekken. Ondertussen draait Promo enkele snoeiharde hardcore classics en om 21:00 uur gaat het publiek compleet los op The First Rebirth. Deze klassieker uit 1993 is exemplarisch voor de pure dancevormen die voorbij komen. Daar waar je de hedendaagse stijlen op de kleinere podia aantreft, kiest het overgrote deel van het publiek vandaag voor de trip down memory lane van de Titanic Mainstage.

Voor als je later op de avond een beetje wilt afkoelen van het denderende hardcoregeweld, loop je 50 meter verder naar de Hidden Atlantis Stage. Het is 22:00 uur wanneer Malbetrieb de Boys Noize remix van Mouth To Mouth in de mix gooit. Zeemeerminnen beklimmen de treden vooraan het podium en dansen de hele avond door. Het feest wordt compleet zodra afsluiter Caron met zijn liveset begint met het intro van de Snorkels. Met een gewaagde acid-achtige technoset sluit de Leeuwarder het laatste halfuur af. Een van de weinige sets die qua duistere stijl af en toe teruggrijpt naar het originele technogeluid uit de jaren 80. 

Kortom, voor de nieuwste muzikale trends en de gelikte aankleding hoef je vandaag niet naar Gauw te fietsen. Lucien Foort heeft het ooit al eens treffend verwoord: ''De 'opschmuck’ die we in het Westen kennen heeft niet heel veel invloed op de Noordelijke regionen. Het publiek is open voor het gevoel van het moment, anders dan het volgen van trends waar de clubber in het Westen vaak meer aan hangt.'' Dit geldt vandaag ook voor Play! Festival. De sfeer, de aankleding en het publiek staan vandaag geheel centraal. We ervaren geen gedoe met betaald parkeren, dure muntjes en borg betalen voor de kluisjes. In plaats daarvan hoor je regelmatig complimenten aan de organisatie en de vrijwilligers voor de leuke aankleding (behalve in de rij voor de hamburgertent). Deze betrokkenheid van de bezoekers hoor je zelden op andere feesten. En juist met dat persoonlijke karakter draagt dit concept het unieke en pure feestgevoel uit.