Veelbelovend debuut Ravenna in Mukkes

“Zomaar wat doen is in dit geval niet aan de orde, we gaan voor het totaalplaatje”

Tekst: Sjoukje Werkman ,

Eind december kondigt een nieuwe band zich aan, genaamd Ravenna. De band kenmerkt zich als female fronted punkrock en is samengesteld uit ervaren muzikanten. Niet per se hard maar wel strak en doordacht. Het eerste teken van leven klinkt tijdens Eurosonic, wat smaakt naar meer. Al snel volgt een goed gevulde speellijst en op donderdagavond staat Ravenna met de primeur van de EP Reload Erase in Mukkes.

Hoewel de show op een donderdag staat gepland trekt de show flink wat publiek. Support komt van de bevriende nineties punkrockband Hoist The Colours uit Groningen. Note to Amy, evenals Ravenna aangesloten bij White Russian Records, sluit de avond af. 

Ineens is daar Ravenna, met een verdraaid goed en uitgedacht concept, zonder hoopvolle beloftes of vage toespelingen. Op het moment dat de band naar buiten komt is overal aan gedacht. Dat gaat van een strak design tot zelfs een albumteaser op YouTube. Zangeres Heleen vertelt: “Achter de schermen zijn we al een flinke tijd bezig. Ruim twee jaar geleden zijn we voor het eerst in deze setting bij elkaar gekomen. Vanwege prioriteiten en tijd, maar ook met het idee om niet ‘zomaar wat te doen’, heeft het even geduurd voordat de buitenwereld kennismaakt met Ravenna.”

De vijf bandleden zijn niet nieuw in de scene. Nangko (gitarist en achtergrondzanger) speelde in Midnight Menace, waarvan Heleen (zang) de frontvrouw was. Willem Jan (bas) speelde in dezelfde band en bij Nom de Plume, maar is ook (nog steeds) actief bij When Walls Collapse. Drummer Pieter speelde eerder in 13Steps en WD (bassist) ken je van Manu Armata. WD en Pieter zijn samen eigenaar van Double Impact Productions in Oenkerk, waar Reload Erase geproduceerd, gemixt en gemasterd is.

Op 13 januari verschijnt de eerste single online Reload, Erase, de woensdag voor Eurosonic Noorderslag. Donderdagavond is de showcase van het label White Russian Records in de Crowbar, waarbij Ravenna voor het eerst optreedt. Het lijkt een valse start, want Heleen heeft last van een hardnekkige keelontsteking. Ondanks hier en daar enkele kritische kanttekeningen van de bandleden zelf - met name over het geluid - klinkt het prima. In een volgepropte Crowbar laat Ravenna een goede indruk achter, die smaakt naar meer.

Om er zeker van te zijn dat het geluid dik in orde is, komt de geluidsman van Iduna met de band mee. Het levert verrassende reacties op: “ik draag geen oordoppen en ik heb niet eens hoofdpijn!” en “ik kan verstaan waar ze over zingt!” Niks ten nadele van Mukkes, maar het is wel een prima zet.

De dag voor de releaseshow biedt online muziekplatform ERROR! ERROR! een preview van de EP en op donderdag is het debuut via alle online streamingdiensten te beluisteren. Dat Ravenna al fans heeft, blijkt uit het voorzichtig meezingen van een aantal enthousiastelingen vooraan, die de tekst blijkbaar vaker hebben beluisterd.

Willem Jan is het brein achter de muziek, Heleen schrijft de teksten. Haar inspiratie haalt ze uit alledaagse dingen, tijdens haar werk op de Spoedeisende Hulp in Zwolle liggen blijdschap en verdriet heel dicht bij elkaar. Miles Apart draagt ze dan ook op aan een jong ventje van tien jaar die vorig weekend werd binnengebracht na een frontale botsing en het helaas niet overleefde. Met dat in je achterhoofd komt de tekst I see how fragile life can be, I felt it’s vulnerability dan nog net iets heftiger binnen.

Tijd om hier lang bij stil te staan is er niet, bovendien is er vooral ook veel lol. Onderling, maar ook richting het publiek. Nangko komt er na drie nummers achter dat de GoPro niet aanstaat, waarop WD met de droge suggestie komt op dan maar opnieuw te beginnen. “Indisch kwartiertje,” roept Heleen, “zijn we wel gewend!” Blijkbaar is hij met sommige dingen wel iets nauwkeuriger, want over een klein half jaar hoopt Nangko vader te worden.  Het laatste nummer is dan ook een ode aan zijn toekomstige vaderschap.

Met vijf nummers op de eerste schijf zou je zeggen dat er snel een einde komt aan het optreden, maar gelukkig is er voldoende materiaal wat de EP net niet heeft gehaald. Een van de nummers (heeft nog geen titel) is eigenlijk te hard en kwam niet door de selectie, maar wordt toch erg goed ontvangen. Waar de overige nummers redelijk gelikt klinken, lijkt dit nummer een beschaafde grens over te gaan. Lekker even rammen dus.

Kort samengevat, Ravenna houdt zich prima staande na een veelbelovende start. De agenda voor de komende tijd is goed gevuld, het is te hopen dat er ergens tussendoor tijd is om een volledig album te maken.