Allereerst: wat is Bellwether en wie zijn er momenteel bij betrokken?
"Bellwether is een gezamenlijk merk van een club creatievelingen uit de popcultuur, die een gedeelde esthetiek hebben. Ik heb het opgericht met muzikante en cultureel onderneemster Bente Hout (Sväva) en marketeer Marcel Kamphuis uit Utrecht. Onze club creatievelingen bestaat momenteel voornamelijk uit muzikanten en producers, maar het streven is om uiteindelijk wel een 360°-merk te worden voor allerlei verschillende facetten van popculturele uitingen. Bands in de stal bij Bellwether op dit moment zijn The Black Atlantic, Sväva, Black Oak, Sun Kissed Mountains, Johnny Cage en Vikings in Tibet. Onze producers zijn Snoet & Smoel, Matthijs Herder en Johan Kooi. Verder zitten web developer Cesar Eisma en grafisch ontwerpers Roland Kok en Chantal van Wieren in ons team."
Een 360°-merk zijn, hoe zie je dat voor je?
"Zoals gezegd ligt op dit moment de nadruk heel erg op muziek omdat de kern van onze club muzikant of producer is. Maar misschien dat je over vijf jaar wel naar een runway fashionshow gaat van een fasiondesigner uit onze stal, met een soundtrack en visuals van andere aan ons verbonden makers. Naar dat soort samenwerkingen en evenementen willen we uiteindelijk wel toe werken."
Hoe ziet zo'n samenwerking met Bellwether er dan uit, voor deze makers?
"We eisen geen exclusiviteit van elkaar, het gaat er juist om om meer inclusief te worden. Om buiten onze kaders te treden en om de daarbij behorende infrastructuur op te bouwen en te beheren qua marketing, boekingen en management, maar ook qua fondsenwerving, sponsoring en ga zo maar door. Al deze dingen bij elkaar zullen Bellwether een interessante, commerciële partner maken voor de deelnemende artiesten en potentiële partners. Wel belangrijk om daarbij te vernoemen is dat een project van Bellwether niet altijd gericht hoeft te zijn op commercieel of financieel succes. Het kan ook puur om artistieke baten, leerdoeleinden of netwerkuitbreiding gaan. Door dat samen te doen, worden we onafhankelijker en staan we als makers sterker in onze schoenen."