Bellwether van start in Leeuwarden en Utrecht

"We zijn een club creatievelingen met een gedeelde esthetiek."

Redactie ,

In oktober presenteert Fries/Utrechts creatief merk Bellwether de EP-release van Black Oak in twee eerste edities "Bellwether Presents". Hierop zullen ook Sväva, Bastard Sugar en Sun Kissed Mountains te zien zijn. Eerste editie vindt plaats in EKKO te Utrecht, waarna de tweede binnen een week volgt in Neushoorn te Leeuwarden. 3VOOR12/Friesland spreekt Geert van der Velde over Bellwether en Black Oak.

Allereerst: wat is Bellwether en wie zijn er momenteel bij betrokken?
"Bellwether is een gezamenlijk merk van een club creatievelingen uit de popcultuur, die een gedeelde esthetiek hebben. Ik heb het opgericht met muzikante en cultureel onderneemster Bente Hout (Sväva) en marketeer Marcel Kamphuis uit Utrecht. Onze club creatievelingen bestaat momenteel voornamelijk uit muzikanten en producers, maar het streven is om uiteindelijk wel een 360°-merk te worden voor allerlei verschillende facetten van popculturele uitingen. Bands in de stal bij Bellwether op dit moment zijn The Black Atlantic, Sväva, Black Oak, Sun Kissed Mountains, Johnny Cage en Vikings in Tibet. Onze producers zijn Snoet & Smoel, Matthijs Herder en Johan Kooi. Verder zitten web developer Cesar Eisma en grafisch ontwerpers Roland Kok en Chantal van Wieren in ons team."

Een 360°-merk zijn, hoe zie je dat voor je?
"Zoals gezegd ligt op dit moment de nadruk heel erg op muziek omdat de kern van onze club muzikant of producer is. Maar misschien dat je over vijf jaar wel naar een runway fashionshow gaat van een fasiondesigner uit onze stal, met een soundtrack en visuals van andere aan ons verbonden makers. Naar dat soort samenwerkingen en evenementen willen we uiteindelijk wel toe werken."

Hoe ziet zo'n samenwerking met Bellwether er dan uit, voor deze makers?
"We eisen geen exclusiviteit van elkaar, het gaat er juist om om meer inclusief te worden. Om buiten onze kaders te treden en om de daarbij behorende infrastructuur op te bouwen en te beheren qua marketing, boekingen en management, maar ook qua fondsenwerving, sponsoring en ga zo maar door. Al deze dingen bij elkaar zullen Bellwether een interessante, commerciële partner maken voor de deelnemende artiesten en potentiële partners. Wel belangrijk om daarbij te vernoemen is dat een project van Bellwether niet altijd gericht hoeft te zijn op commercieel of financieel succes. Het kan ook puur om artistieke baten, leerdoeleinden of netwerkuitbreiding gaan. Door dat samen te doen, worden we onafhankelijker en staan we als makers sterker in onze schoenen."

Zijn die visie en werkwijze ook wat Bellwether uniek maakt en onderscheidt van andere labels of collectieven?
"Ja, want we leggen ons niet toe op één ding (zoals bijvoorbeeld het releasen van muziek), maar het zijn juist de samenwerkingen en verbindingen die we maken, die zorgen voor winst. De trend is tegenwoordig om je te specialiseren en je te richten op de niche, maar wij kunnen straks, door onze krachten te bundelen en te branden vanuit één merk, een specifiek project in zijn geheel vormgeven van A tot Z. Dat is een heel andere, nieuwe manier van denken en werken."

Wat kunnen we in de komende maanden zoal verwachten van Bellwether?
"Heel veel nieuwe muziekreleases, maar ook een muziekdocumentaire met daarin Sväva en The Black Atlantic en een audiovisuele liveshow van mijzelf. Daarnaast presenteren we op 3 en 9 oktober de EP-release van Black Oak op twee "Bellwether Presents"-avonden, die we organiseren in onze thuishavens Utrecht (EKKO) en Leeuwarden (Neushoorn)." 

Kun je iets vertellen over Black Oak en jullie EP-release?
"Black Oak startte als een split-EP van The Black Atlantic en I Am Oak. Inmiddels is Black Oak een volwaardige, nieuwe band. Thijs Kuijken (I Am Oak) en ik hebben deze zomer een EP opgenomen en een album. De EP wordt in oktober gepresenteerd als voorproefje op de release van ons debuutalbum, dat in 2016 uit zal komen. We spelen nu al live met volledige band, waarmee we uiteindelijk veel meer tours en shows zullen gaan spelen. Deze EP ligt in het verlengde van het album. Je kunt hem dan ook niet los kopen, je krijgt hem cadeau als je het album van te voren bestelt. Dat kan vanaf 3 oktober."

Leuke constructie!
"Ja, op de EP staan twee exclusieve nummers en twee nummers die ook op het album zullen komen te staan. Op die manier willen we huidige fans van onze projecten tevreden stellen met iets nieuws en exclusiefs, maar ze ook alvast een voorproefje geven van het in 2016 te verschijnen album."

Bellwether is momenteel al te vinden op Facebook en Twitter, maar zal binnenkort ook een website hebben. Meer informatie en ticketverkoop voor de twee eerste edities van "Bellwether Presents" zijn te vinden op de websites van EKKO en Neushoorn. Ontwikkelingen rondom Black Oak zijn te volgen op Facebook.