Invasie van Belgische metalbands in Neushoorn

Een avond puur genieten voor de noordelijke metalhead

Tekst: Elsalie Dekker | Foto's: Oscar Anjewierden ,

De Belgium Metal Invasion is in samenwerken met metalfestival Into The Grave naar Neushoorn gekomen om hun bovenburen, wij Nederlanders, te veroveren met hun zware gitaren en snelle riffs. In 2013 nam Bliksem ook al een aantal bands mee met deze Belgium Metal Invasion, maar laat zien dat ze sterker zijn dan ooit met hun nieuwe wapenfeit Gruesome Masterpiece. Ook Diablo Blvd. en Evil Invaders presenteren recente platen vanavond.

Als laatste toevoeging aan de line-up mag Battalion ook meteen als eerste beginnen. Snelle riffs en flitsende lampen zijn vrijwel constant aanwezig tijdens de show, om over de power maar niet te spreken. Het catchy tempo van Verdun Meat Grinder is nogal aanstekelijk en de death metal van de heren neigt af en toe wat naar de grindcore, wat een fijne afwisseling is. Maar ze weten ook weer een hele andere kant te laten zien met het volgens zanger Ruben Luts ‘potje tragere metal’ nummer Remembrance, In Blood, wat verder niks aan bruutheid mist. 


Next up een razendsnelle, jaren tachtig speedmetalsound met een knipoog naar heavy- en thrashmetal. Evil Invaders heeft een unieke sound, maar niet een die heel ver weg ligt van wat we kennen. Het oudere werk van onder andere Metallica dient als inspiratie voor de snelle harde muziek. De Belgen hebben onlangs hun debuutplaat uitgebracht die lovend is ontvangen. Pulses Of Pleasure klinkt als een wervelstorm van gierende solo’s en riffs waar je oren van blijven piepen. Vooral Stairway To Insanity doet het vanavond goed bij het publiek wat moeite heeft om stil te staan op de muziek. De band heeft ook aandacht gegeven aan de podiumpresentatie. Er staan drie interessante microfoonstandaards van dikke metalen kettingen klaar, maar ook de drummer heeft een drumkit die het bekijken waard is.  


Diablo Blvd.
heeft zich rondom comedian Alex Agnew gevormd in 2005 en sindsdien zit de band niet stil. De heren hebben al een heel aantal mooie shows mogen spelen op festivals en tours met onder andere Epica en Machine Head. Ze hebben hun derde album Follow The Deadlights onder Nuclear Blast uitgebracht, maar vanavond spelen ze ook materiaal van oudere albums. Vanaf het begin is frontman Agnew moeilijk te horen en de hele show staat hij wat over de muziek heen te schreeuwen, dat is wel jammer want het komt zijn zangstem niet helemaal ten goede. De snoeiharde rock/metal riffs worden afgewisseld met galopperende ritmes. Agnew spreekt ook een aantal woorden over gisteravond, de aanslagen in Parijs liggen nog vers in het geheugen. Hij laat zich in ieder geval niet klein krijgen, waarop de band Saint Of Killers speelt. Voor de band aan hun laatste nummer Black Heart Bleed begint, krijgt het publiek nog een korte zangles van Agnew, die grapt dat hij te oud is om het alleen te zingen. Het publiek doet in ieder geval met veel plezier mee. 


Ze hoopten zelf op een even warm ontvangst als toen op Into The Grave, en hoewel er vanavond een wat kleiner publiek staat zet Bliksem toch weer een lekkere show neer. Gruesome Masterpiece is in augustus uitgekomen, waardoor een groot deel van de setlist uit nummers van het kersverse album bestaat. Met KYWAS als tweede nummer weet de band het publiek al behoorlijk op te fokken, want die zijn wel weer toe aan wat gebeuk. Peggy Meeussen haar stem is rauw en funky en dat geeft de muziek een extra dimensie. De band komt vandaag helemaal uit Duitsland gereden, waar ze eerder vandaag Metal Hammer Paradise mochten openen. De band zegt dat ze daarom wat rustiger aan doen, maar daar is niet veel van te merken. Morphine Dreams is een soort van pauze tussen het geknal door. Barbaric Nation weet nog weer een aardige moshpit op te roepen waarbij het moshende publiek door de Arena van Neushoorn vliegt. Meeussen staat ontzettend te genieten, getuige haar gespring en gedans op het podium, ze laat zelfs het publiek mee grunten. Met The Life On Which I Feed als afsluiter moet er nog even lekker uitgeleefd worden, maar het publiek wil nog meer. De band speelt nog even door, maar dan moet er toch een einde aan de avond komen.