Soldaat trekt ten strijde in Romein

Luchtig en lichtvoetig optreden met scherpe randjes

Tekst: Sjoerd Nota | Foto's: Jan Willem Verhoeven ,

Na een jaar vol reünieconcerten met de legendarische indieband Daryll-Ann trekt Anne Soldaat in een bescheiden viermansbezetting door de kleinere zaaltjes van het land. In Poppodium Romein is vanavond zelfs gekozen voor een theateropstelling. Niet alleen is de podiumbezetting bescheiden; ook de liedjes die Soldaat vanavond meeneemt
van het onlangs verschenen album 'Talks Little, Kills Many' zijn ingetogener dan ooit.

Opener van de avond is labelgenoot van Anne Soldaat, Yorick van Norden. Zijn op jaren zestig en zeventig leest geschoeide nummers zijn toegankelijk en liggen prettig in het gehoor. De eerste nummers, die solo worden gebracht kennen originele melodieën en harmonieën.

Na drie nummers dreigt echter wel eentonigheid op de loer te liggen. Norden is dat gelukkig voor door multi-instrumentalist Maarten Kooijman op het podium te vragen om hem te versterken. Dat levert direct een rijkere en gevarieerdere sound op die nieuwsgierig maakt naar de later dit jaar te verschijnen album Happy Hunting Ground

Anne Soldaat
Met zijn nieuwe plaat Talks Little, Kills Many, heeft Soldaat voor een andere koers gekozen. De nieuwe nummers zijn luchtig en lichtvoetig. De akoestische gitaar maakt slechts voor één nummer plaats voor een banjo. Daar passen kleinschalige café- en huiskameroptredens en theateropstellingen bij. Vanavond is er zoals dat bij een theaterconcert hoort zelfs een pauze ingelast. 

Soldaat toont zich vanavond als zanger en gitarist een aantal keren kwetsbaar. Zo hoekig en onvoorspelbaar zijn gitaarspel, zo lijkt ook zijn humeur op het podium op het moment dat een nummer schijnbaar niet loopt zoals tevoren bedacht. Tijdens een aantal nummers lijkt het gitaarspel te ontsporen en is de gitarist ogenschijnlijk een flinke strijd met zichzelf aan het voeren. Toch weet Soldaat de nummers op wonderlijke wijze weer op het juiste spoor te zetten; de luisteraar verbijsterd achterlatend. Indrukwekkend is de solo-uitvoering van Daryll-Ann-song Tools R Us, waarin breekbare zang en het zo kenmerkende hoekige gitaarspel de zaal op het puntje van de stoel dwingt.  


Soldaat geeft aan - tussen twee nummers door - zich bewust te zijn van het feit dat dit wellicht één van de laatste concerten is in Poppodium Romein. Hij vraagt zich af wat de toekomst voor deze prachtige zaal zal brengen. Wellicht daarbij terugdenkend aan het destijds laatste Daryll-Ann concert wat hier begin vorig decennium plaatsvond na een geruchtmakend interview met LC-journalist Jacob Haagsma. 
 

Er wordt vanavond op het podium ook nog wel flink uitgepakt. Met de stuwende contrabas van Reyer Zwart worden diverse nummers van eerdere albums op eigenzinnige wijze in een nieuwe jasje gestoken. Soldaat gooit het geluid van zijn akoestische gitaar een aantal keer flink los en weet met de nodige effecten tot de zo kenmerkende experimentele gitaarsound te komen. Hoogtepunt daarbij vormt het opzwepende nummer Great Barrier Reef, wat muzikaal alle kanten opvliegt, maar toch in alle opzichten een Anne Soldaat-sound heeft.

Soldaat laat zich vanavond met nieuwe nummers, covers en oudere nummers in een fris nieuw jasje, van een kwetsbare kant zien. En Romein laat zien dat deze zaal, zeker voor dergelijke concert in bescheiden setting nog zeker een toekomst heeft. 

----
Gezien: Anne Soldaat + Yorick van Norden
Waar: Poppodium Romein, Leeuwarden
Wanneer: Zaterdag 16 mei 2015
Opkomst: Redelijk