Doorstart Steppin' Up met Qareen is veelbelovend

Nostalgisch eerbetoon biedt toekomst voor bass in Leeuwarden

Tekst: Terry Menger ,

Het bass feest is een fenomeen dat Leeuwarden helaas lang heeft moeten missen. Steppin' Up was een inspiratiebron en uitlaatklep voor iedere dubstep liefhebber die het destijds meemaakte. Het feest dat verdween met het overlijden van geluidsman Addy, beter bekend als Dr. Chill, ondergaat nu anderhalf jaar later een wederopstanding. In ere van de gigantische bijdrage van Dr. Chill aan de dubstep- en drum and bass-scene in Leeuwarden, organiseerden de heren van Qareen, Cannibal Monkey en Shock Division de avond nu opnieuw. Er zijn grote plannen voor de toekomst van de vertrouwde naam.

Er is vraag naar bass in Leeuwarden. Overal waar de muziek de stemmen niet verdrijft horen we de volgende uitspraak: "Eindelijk weer een fatsoenlijk dubstep- en drum and bass-feestje!" Er is voor een gemiddelde volger van deze genres steeds minder te doen in de stad. We moeten vaak genoegen nemen met de trein naar Groningen om aan onze trekken te komen. Desondanks is het genre bij lange na niet uitgestorven. Sterker nog, als de opkomst met de momenteel haastige promotie nu al zo sterk is, zien we alleen maar doorgroeimogelijkheden. Iedere aanwezige is onmiskenbaar liefhebber van de stroming. De harde kern, om het zo te zeggen, staat als een paal boven water.
 

De organisatie heeft een afweging moeten maken betreft de toegankelijkheid van de avond en dus is er niet alleen dubstep te horen. Trap, glitch-hop en drum and bass passeren ook de revue. Er moet een iets breder aanbod van verwante genres komen. "Voor een puristisch dubstep-feest is het draagvlak momenteel nog iets te klein", aldus organisator Arnoud van den Akker van Qareen. Bovendien is dit platform tolerant wat betreft een breed scala aan bass gerelateerde genres. Zo gaan de initiatieven van Shock Division om drum and bass in de stad weer nieuw leven in te blazen hand in hand met het verlangen van Qareen en Cannibal Monkey om iets met het van traditie op dubstep gerichte Steppin' Up te doen. Anderszijds zijn er ook bezoekers die een positieve herinnering aan het dubstep-feest hebben en dus liever alleen dubstep zouden willen horen.

De avond begint rustig, maar vermaakt op een langdurige piek toch zeker een volle zaal. Opvallend is dat iedere aanwezige een gedreven passie voor de stroming blijkt te hebben. Als zij de volgende keer allemaal iemand meenemen, zit de tent echt goed vol. Ook na drie uur blijft het gezellig. Men blijft zichtbaar veel liever op dit feestje dan nog ergens anders heen te verkassen voor sluitingstijd.
 
Op de opzwepende set van Cannibal Monkey komt het publiek echt goed los. Daniel Coehoorn draait al een lange tijd mee in de scene en kan zich de oorspronkelijke serie Steppin' Up feesten nog goed heugen. Hij heeft een sterke binding met De Gloppe en het is zichtbaar dat hij de energie van het publiek goed aanvoelt. Headlinerduo Qareen heeft internationaal aanzien verworven na releases op The Glitch Shop en draait een enorm strakke set pulserende dubstep. Het driekoppige Shock Division kennen we van de gelijknamige EP en hun filosofisch verantwoorde drum and bass. Het drietal is verdeeld over de avond te zien: voor, tussen en na de andere performers.
 

Deze scene moet weer groeien. Lokaal talent zal een plek krijgen in toekomstige edities, maar er wordt ook gekeken naar grote headliners waarmee het feest weer naam voor zichzelf kan maken. Concurreren met Groningen zit er niet in. Liever werkt de organisatie samen. Zo was het vroeger immers ook.

We mogen in onze handjes knijpen dat we een wederopstanding van Steppin' Up gaan meemaken. Idee is om het feest langzaam te laten groeien. Het gaat beter met de elektronische muziek in Leeuwarden (o.a. Influenza en Nokturné) en dat biedt hoop. De avond heeft duidelijk laten zien dat de potentie er is om deze naam weer minstens zo groot te maken als hij ooit was. Dat kan voor De Gloppe, met een rijk verleden in de scene, wel eens erg goed zijn. Er is genoeg animo, dat is duidelijk.