Recensie: BlackboxRed - Beak To Beak

Grunge-duo schroeft het tempo omhoog

Tekst: Dolf de Vlugt ,

Na de succesvolle EP Battle The Sparrows en het positief ontvangen debuutalbum The Gunner And The Ghost presenteert BlackboxRed een nieuwe digitale EP. Beak To Beak bestaat uit vijf furieuze nummers en verschijnt tijdens Eurosonic Noorderslag 2015 tevens als 10” vinylplaat. De nieuwe EP bevat een hoger tempo en funky ritmes. De vraag die echter rijst: blijft deze stevige sound voldoende overeind staan?

BlackboxRed zet de toon tijdens de openingstrack Hollow. Vanaf het begin ligt het tempo hoog. Met pakweg 175 BPM raast zangeres/gitarist Eva van Netten als een hongerige panter op haar prooi af. Het duo gunt de luisteraar geen enkel rustmoment, maar knalt er gelijk stevig in. Hier verschilt Beak To Beak vanaf het begin al ten opzichte van het voorgaande werk. De relatief zachte coupletten zijn verdwenen, de harde refreinen blijven staan.

De ware grunge-sound verschijnt tijdens het nummer Beak. Tijdens het intro van het nummer bouwt het duo een spanning op die geleidelijk aan uitmondt tot een stevige portie gitaar– en drumsalvo’s. Evenals op de EP zal dit nummer hoogstwaarschijnlijk ook tijdens hun live-concerten perfect uit de verf komen. Het album varieert niet alleen qua stijl. Ook wat betreft ritme en tempo valt bijvoorbeeld Ghost Limb uit de toon. Het tempo ligt een stuk lager, het ritme bevat meer funk. Maar het geheel blijft rauw in het gehoor.

Zonder bassist blijft het knap dat BlackboxRed een dusdanige muur van geluid neerzet. Toch is de gestileerde samenstelling niet altijd even pakkend. Enerzijds leunen Shimmers en Leander op schitterende gitaarmelodieën. Anderzijds zou een basgitarist met name in de begincoupletten van beide nummers niet misstaan. Misschien ligt daarin juist de kracht van BlackboxRed: het gunt de luisteraar de ruimte om het aan de eigen verbeelding over te laten.

Kortom, waar het album The Gunner And The Ghost qua tempo relatief rustige nummers bevatten schakelt BlackboxRed tijdens Beak To Beak een extra versnelling bij. Tel daarbij op de agressie en energie die je altijd al gewend was van BlackboxRed, en je stuitert tijdens het beluisteren vanzelf door je huis. Daarmee vormt Beak To Beak een aantrekkelijke belofte voor hun komende optredens.