Afterpartees op handen gedragen in Asteriks

ADHD band zelfs in lagere versnelling zeer entertainend

Tekst: Marije Heida | Foto's: Keri Stoelinga ,

Met een onvoorstelbare dosis energie beuken de heren van Afterpartees met hun powerpunk door Nederland heen. Het is wat de mens nodig heeft tegenwoordig, want overal waar ze komen zorgen ze voor blijheid en hilariteit. Niek Nellen is een verademing in zijn rol als frontman als het gaat om zijn expressie, capriolen en oneliners. Zelden verschijnt een dergelijke jongeman aan het front die op zo’n jonge leeftijd legendarische trekken vertoont.

De avond in Podium Asteriks is strak uitverkocht op deze regenachtige avond. Binnen de gevangenismuren schijnt gelukkig de zon met een opgewekte line-up van het Groningse Santa Fé, het Brusselse Mountain Bike en de Limburgse sensatie Afterpartees.

Asteriks is het eerste podium buiten de provinciegrenzen van Groningen waar de vijf merkwaardige mannen en een poppige blonde dame van Santa Fé hun liedjes live ten gehore brengen. Tot die tijd verschansen ze zich in de oefenruimte en maken in vier jaar tijd een enkel uitstapje naar een vage kroeg. Een belangrijke redenen - naar eigen zeggen - om nu pas naar buiten te treden is het feit dat ze de instrumenten moesten leren bespelen. Eind vorig jaar komt hun debuut EP Santa Fé uit, en kunnen ze eindelijk uit hun schulp treden en podiumervaring op doen. Qua performance en energie legt Santa Fé het zonder twijfel af tegen de wervelwind van Afterpartees. Toch wekt de band sympathie met hun garagepop en lollige samenstelling van bandleden. Links van zanger/gitarist Ben - die een achterneef van Kurt Cobain zou kunnen zijn - staat een jongeman met seventies snor die is gebombardeer tot hoofd afdeling tamboerijn. Rechts van hem staat een zangeres die het testosterongehalte van menig aanwezige zal doen stijgen, met achter haar een toetsenist die met een groot lijf en dito bos haar achter een klein keyboard gesitueerd is. Een grappig en dus sympathiek tafereel om naar te kijken, maar ook om te beluisteren. 

Wat een achteloze bezoeker van Asteriks achterin de zaal niet meteen in de gaten zal hebben is het feit dat de heren van Mountain Bike slechts zijn gekleed in een basketbalshirt waar net een kort sportbroekje onderuit piept. Een kleine wave ontstaat van mensen die op hun tenen staan om de spillebenen van de mannen goed te bekijken. Een goede en effectieve manier om vanaf het eerste moment de aandacht op te eisen voor de muziek. Hoofdzakelijk worden nummers gespeeld van de gelijknamige debuut LP die ze in 2014 hebben uitgebracht. Naast de seksloze, doch grappige outfit weten de Belgen de aandacht prima vast te houden met hun muzikale performance. De liedjes zijn van het aanstekelijke surf/garagepop-achtige soort en het volgepakte Asteriks deint enthousiast mee.  

Rustig wachtend publiek moet zich als de bliksem omdraaien, oordoppen in doen en naar voren schuiven, want als bij donderslag bij heldere hemel trekt Afterpartees van leer. De set bestaat voornamelijk uit nummers afkomstig van het eerste album Glitter Lizard, dat in januari tijdens Eurosonic/Noorderslag wordt uitgebracht. Tijdens Pinkpop 2014 tekenden ze het contract bij platenmaatschappij Excelsior en de rest van het jaar was het optreden geblazen. Dit vertraagde enigszins het opnameproces, maar hoe erg is dat? Het is toch voornamelijk de kracht van de band om live op het podium hun powerpop-punk te laten schitteren. Met hun optreden op de laatste editie van Noorderslag veroverden ze de harten van heel Nederland. 3voor12 riep ze uit tot hoogtepunt van het festival en Afterpartees manager Frank Kimenai wist niet wat hem overkwam toen hij na het weekend zijn mailbox over zag lopen met berichten en verzoeken. De programmeurs van Welcome to the Village voorzagen afgelopen jaar al de potentie van de band en liet ze op de warmste dag van het jaar de tent afbreken. Net als op Noorderslag was dat optreden van de Limburgers één van de hoogtepunten van het festival.

Oké, ondertussen zijn de heren van Afterpartees dus los in Asteriks. De bezieling druipt meteen van het hoofd van zanger Nellen af. De ogen wijd open, de stembanden in de maximale overbelasting en zoekend naar de eerste mogelijkheid om lijfelijk contact te maken met het publiek. Reeds bij het derde nummer vindt hij die opening, en is hij terug te vinden tussen een aantal enthousiastelingen voor het podium. Helaas zijn de - vaak komische - anekdotes tussen de nummer door niet goed te verstaan. Waarschijnlijk omdat de microfoon ingesteld is op zijn zangvolume, en niet op zijn meer bescheiden praatstem die voor een gemiddelde Fries ook nog eens lastig is vanwege het Limburgse accent. De ervaring leert namelijk dat vooral die oneliners en anekdotes van Nellen nog meer de lollige sfeer bepalen van het optreden.

De set dendert in volle vaart door, waar uptempo nummers worden afgewisseld met nummers die iets kalmer aandoen. De set wordt aangevuld met twee covers waarvan de Afterpartees’ bewerking van Shake It Off van Taylor Swift de meest opvallende is. Vanuit de toppen van zijn tenen zet Nellen het refrein in en schudt het publiek alle ledematen los. Tijdens de toegift knallen ze de tweede cover van de avond - Get Over You van The Undertones - door de speakers. Naast deze cover is de aanstekelijke debuutsingle First/Last één van de afsluiters van de vrolijke avond. Tijdens de toegift vertrouwt Nellen geheel op zijn onderdanen aan de voet van het podium en doet hij al crowdsurfend zijn ding.

Ondanks dat dit optreden niet de boeken in zal gaan als meest legendarisch, is Afterpartees in een lagere versnelling alsnog zeer entertaining. Voor degene die de band vanavond voor het eerst live ziet optreden, zal het een positieve kennismaking zijn geweest. Voor de mensen die bij Noorderslag of Welcome to the Village zijn geweest, lag de verwachting wellicht iets hoger.