#FPA15: Genomineerden Omrop Fryslân Clip Award

Harm's Fork, Jelle B, Sunday Kids en Yuko Yuko over hun nominatie

Redactie ,

Komende zaterdag reikt Friesland Pop weer de jaarlijkse Friese Popawards uit in Neushoorn. Voor het eerst is de nieuwe pop- en cultuurtempel het decor voor de traditionele awardshow. In de week voorafgaande aan de uitreiking van de prijzen spreekt 3VOOR12/Friesland met de genomineerden. Vandaag spreken wij met Harm’s Fork, Jelle B, Sunday Kids en Yuko Yuko over hun nominatie voor de Klipkar Clip Award. De prijs voor de beste Friese video, geselecteerd door Omrop Fryslân.

Uit het grote aanbod Friese video's die dit jaar uitkwamen, heeft Omrop Fryslân vier videoclips geselecteerd van Friese bands of artiesten, die allen kans maken op de Omrop Fryslân Clip Award. Wij interviewden de genomineerden en stellen ze nog even aan je voor.

“Onze toetseniste Martine Rademakers heeft de clip gemaakt”, vertelt Janke Brands, bassiste bij Harm’s Fork. “De karakters van alle bandleden zijn zo bijzonder goed getroffen, ikzelf bijvoorbeeld ben een kwal. Dat maakt de clip voor ons heel bijzonder”, meent de bassiste. “Daarnaast de sfeer; de mensen die hem zagen kregen associaties met de Berenboot en de Fabeltjeskrant. Tenslotte dat 'ie zo mooi en liefdevol gemaakt is. Het zijn beelden van echte poppetjes, Martine heeft alle attributen die je ziet zelf gemaakt. Ze zit dan in haar huis en kijkt om zich heen met wat voor spullen ze een vox orgel kan maken, of een zangeres. Dat wordt dan een broccoli of een courgette”, aldus Brands lachend.

Wanneer Harm’s Fork deze award zou winnen, zou dat voor Brands betekenen “dat we even lekker kunnen shinen”. “Maar ere wie ere toekomt, het is vooral erg leuk voor Martine”, bekent ze. “En misschien dat meer mensen luisteren naar onze muziek.”

“Deze video is gemaakt na een idee van Jelmer van Delft” vertelt Jelle Boersma, beter bekend als Jelle B. “Op zoek naar een locatie waar we een aantal dagen ongestoord konden draaien kwamen we via via bij de IJshal Leeuwarden. De eerste keer dat we daar binnen kwamen wist Jelmer precies wat hij wilde maken: Een megagrote spiegelvloer, een draaiend podium en honderden lampjes.”

“Je ziet dat er veel werk in heeft gezeten, het is een goed doordachte clip en versterkt het nummer”. Dat maakt de clip zo bijzonder volgens Boersma, die daar nog aan toevoegt: “Jelmer heeft bijna elke clip van mij gemaakt en iedere clip is weer iets anders en bijzonders.”

“Ook al houd je misschien minder van de muziek, de clipjes zijn voor iedereen tof! Het winnen van deze prijs zou een fantastische toevoeging zijn. Ik denk dat we dan nog iets trotser kunnen zijn op de dingen die we maken.”

De clip van Sunday Kids is ontstaan vanuit het idee van de reclame die de band voor Grolsch heeft gemaakt. “Omdat ze dit nummer hebben gebruikt onder hun commercial voor het kornuit biertje”, vertelt Folkert Lodewijks van Sunday Kids. “We hebben voor de herkenbaarheid een clip gemaakt in dezelfde omgeving met hetzelfde sfeertje. Dit sfeertje past sowieso bij dit nummer”, aldus de zanger en bassist. “De clip is geregisseerd door Job van As en gemaakt door een bekend productiebedrijf”, voegt Sander Meulemans er aan toe. “Vanwege onze deal met Grolsch hebben zij de clip gefinancierd.” 

De sfeer van de video maakt hem zo bijzonder meent Lodewijks: “De toffe locaties in de Achterhoek en de goede camera's die zijn gebruikt maken deze clip wat het moet zijn. Ook de stockbeelden die onze regisseur Job nog had werkten goed. Al met al is het een simpele clip die vooral erg goed uitgewerkt is in de montage. De koeien acteerden ook lekker mee.” Meulemans: “Het mooie van de clip is dat het eigenlijk gewoon niet echt een verhaal heeft maar wel vertelt over hoe wij onderweg zijn naar een weiland. Ook is Jan daar lekker aan het drummen tussen de koeien en zijn wij een beetje aan het cruisen in een dikke Amerikaan op een niet-bestaande weg.”

Het winnen van deze award zou volgens Lodewijks een blijk van waardering zijn voor het vele werk wat de band en de crewleden er in hebben gestopt: “Sowieso lijkt het ons leuk om iets te winnen!”

“Er kwam een nieuwe single en daar moest een nieuwe clip bij. Ik wilde de hele band erin maar we zaten op dat moment zonder bassist, dus deed ik het maar alleen met Marrit, Jaab en Leon. Alle vier hebben we een iPhone dus gingen we elkaar een beetje filmen in en rond Dokkum. Toen heb ik 'm geëdit”, aldus Elias Elgersma over de totstandkoming van de video van Sunny Jane.

“Het is een ode aan het Friese landschap”, meent Elgersma, “'t Panwurk en Bonifatius. En er zit een VW Polo in waar we de hele tijd mee braggen.” Het winnen van de award zou voor Elgersma betekenen dat hij "een nieuwe bas-amp aan kan schaffen.” 

Zelf noemt Elgersma de clips van Boys van The Homesick en Jouke Jouke ft. Wytze FRL met Grutte Pier als beste clips. “Die van Grutte Pier vooral, die gaat over de twenty-first century Grutte Pier, de Grutte Pier van nu. We leven niet meer in een tijd van leven of dood. De Grutte Pier van 2015 is een echte Noord-Fries die in de kroeg zit met een schaal vlammetjes en een klein biertje. Mooi is dat.”