#WTTV14: Marble Sounds weet te boeien tot het eind #WTTV14: Marble Sounds weet te boeien tot het eind

Sfeervolle luisterliedjes bij zonsondergang

, Tekst: Theo van der Veer | Foto's: Casper Setz

#WTTV14: Marble Sounds weet te boeien tot het eind

Sfeervolle luisterliedjes bij zonsondergang

Tekst: Theo van der Veer | Foto's: Casper Setz ,

Ceremoniemeester Marijke Roskam kondigt Marble Sounds aan als een doos Belgische pralines. Niet dat goedkope zeebanket uit de supermarkt, maar die exclusieve, dure. Lekker zoet, soms een beetje bitter, maar vooral overheerlijk. In eerste instantie een opmerkelijke vergelijking, maar in allebei de gevallen van hoge kwaliteit, met veel vakmanschap vervaardigd. De muzikale pralines van Marble Sounds laten zich goed smaken.

HET CONCERT:
Marble Sounds, Welcome to The Village, Ravenswoud, vrijdag 18 juli

DE ACT:
De Belgische band begon ooit als soloproject van zanger Pieter van Dessel, maar inmiddels is Marble Sounds uitgegroeid tot een volwaardige band. De band maakt intieme melancholische popliedjes die het goed doen in kleine zaaltjes. Vergelijkingen met gelijkgestemde land- en labelgenoten als Mad About Mountains en vooral Isbells liggen voor de hand. Dezelfde soms mystieke en vooral melancholische sfeer. Saillant detail is dat gitarist Giani Marzo ook bij die laatste band de zes snaren beroert.

HET NUMMER:
Met Leave a Light On, de vierde single van het album Dear Me, Look Up krijgt de band zowaar een hitje in de schoot geworpen. Het nummer wordt veelvoudig gedraaid op de radio en gaat vergezeld met een mooi en aandoenlijke clip. Natuurlijk kent het publiek dit nummer en luistert het aandachtig naar de wonderschone live uitvoering die Marble Sounds ten gehore brengt. Een heus kippenvelmoment dient zich aan, tranen vloeien nog net niet, maar mooi is het wel.

HET MOMENT:
Zanger Pieter van Dessel kondigt het nummer The Summer of the Sun aan als een nummer wat de band meestal speelt op regenachtige festivals. Het kenmerkt de bescheidenheid van de zanger, alsof zelfs de weergoden normaliter meewerken om de nummers van Marble Sounds een melancholisch karakter mee te geven en de band geen zonnige plek op een festival gunnen. 

HET PUBLIEK:
Het is altijd afwachten hoe de ‘kleine liedjes’ van een band als Marble Sounds live uit zullen pakken op een open podium. Het is de vraag of een band als deze gemaakt is voor festivals. Tegen het decor van een ondergaande zon laat het publiek de muziek gelaten over zich heen komen, zichtbaar genietend en zittend in het gras. Het is nog steeds warm op het festival terrein en dus maakt men zich niet al te druk. Marble Sounds blijft voor een groot deel boeien tot het eind.

HET OORDEEL:
Marble Sounds is een goede band die beschikt over enkele mooie, melancholische liedjes. Jammer genoeg is het geluid niet helemaal in orde. De instrumenten staan te luid afgestemd (waarschijnlijk om te voorkomen dat de band wordt overstemd door Zweedse rockers van The Fume, die even verderop spelen). Dit gaat wel ten koste van het totale geluid. Instrumenten gaan rondzingen en het fragiele stemgeluid van zanger Pieter van Dessel en zangeres Aino Vehmasto (ook bekend van I Am Oak) sneeuwen hierdoor een beetje onder. Marble Sounds scoort op Welcome To the Village een ruime voldoende, maar met een beter geluid had het wellicht iets legendarisch kunnen hebben.

nu op 3voor12