#WTTV14: De Staat heerst op klamme zaterdagavond

IJzersterk hoogtepunt op Bontebok bereikt

Tekst: Niels Lahuis | Foto's: Coen Waltmans ,

De temperatuur loopt hoog op tijdens de tweede dag van Welcome to The Village. De grote naam van de dag gooit daar gerust nog een extra schepje bij bovenop. Het veld voor de Bontebok is stampvol voor misschien wel Nederlands beste live-band: De Staat. Ook Welcome to The Village ontkomt er niet aan, de reputatie wordt door de vijf heren volledig waargemaakt.

HET CONCERT:
De Staat, Welcome to The Village, Bontebok, zaterdag 19 juli 

DE ACT:
Nog altijd één van de meest vernieuwende bands van de laatste jaren: De Staat. Inmiddels alweer ruim vijf jaar geleden verscheen het debuutalbum Wait for Evolution, met daarop de gelijknamige titelsong, Habibi en The Fantastic Journey of the Underground Man. Oorspronkelijk bedoelt als soloproject van frontman Torre Florim, is De Staat uitgegroeid tot een ijzersterke live-formatie. Met bassist Jop van Summeren, gitarist Vedran Mircetic, drummer Tim van Delft en manusje van alles Rocco Hueting, bracht de band Machinery (2011) en het vorig jaar verschenen I_CON uit. Alle grote podia in binnen- en buitenland zijn inmiddels door de heren platgespeeld, nu wacht het kleine dorp in De Groene Ster.

HET NUMMER:
Tja, met drie ijzersterke platen op zak is een geschikte setlist maken geen grote opgave voor de Nijmeegse band. Nieuwe tracks als All is Dull, Devil’s Blood en Down Town zijn inmiddels onmisbaar maar het oudere werk blijft een absolute favoriet. Eentje uitpikken? Goed, Old Macdonald Don’t Have No Farm No More is het beste nummer van de set op WTTV. Het dreunende nummer brengt het optreden van de band (en het publiek) in volle gang.  

HET MOMENT:
De machine van De Staat moet een klein beetje op gang komen maar als de vijf heren eenmaal los zijn, zijn ze ook écht los. Het eerdere genoemde Old Macdonald… is het startpunt hiervan en Florim noemt het een dik nummer later zelf ook al: “We zijn begonnen”, roept de frontman bij het begin van Down Town. Vanaf dat punt is de handrem er volledig af, om via Ah I See, Witch Doctor en het aan The Miseries opgedragen Make Way for the Passenger, tot een ijzersterke climax te komen.  

OOK OPMERKELIJK:
Niks ten nadele van de rest van de band, maar het is vooral de chemie op het podium tussen Torre Florim en Rocco Hueting die je bijblijft. De frontman houdt zijn bandlid goed in de gaten, terwijl diezelfde met een strakke blik over de dansende menigte uitkijkt. Ook de stevige cover van Jason Derulo’s Talk Dirty - “Eigenlijk vind ik dit een kutnummer maar ja, hier kennen jullie ons misschien wel van” - mag niet ontbreken. Voor Rocco dan weer de mogelijkheid om zijn beste Ol’ Dirty Bastard imitatie aan het Leeuwarder publiek te laten horen.

HET PUBLIEK:
Het veld voor de Bontebok is volledig volgelopen voor de mannen uit Nijmegen. Een gegeven waar met name Annasaid onder lijdt. De Deense band moet op het Ravenswoud podium al snel een boel vertrekkende bezoekers accepteren, en moet tot overmaat van ramp ook nog eens eerder stoppen door de overlap met de headliner. Het publiek wat al bij de Bontebok staat moet er in de openingsfase nog wel een beetje inkomen. Net als de band zelf overigens. Erg? Absoluut niet. Het wordt volledig goedgemaakt door een enthousiaste dame die helemaal vooraan staat en precies op tijd de eerste regels van Sweatshop begint te scanderen. “Jij bent er klaar voor”, roept Florim haar tegemoet. De rest volgt snel haar voorbeeld. 

HET OORDEEL:
De Staat is tegenwoordig een zekerheid voor ieder festival. Wanneer je zoveel mogelijk mensen in beweging of op dezelfde plek wilt hebben, zijn deze vijf mannen de beste optie. Ook op Welcome to The Village is dit volledig het geval. De nacht kan eigenlijk niet beter worden ingeluid. Al is het alleen al dankzij de snoeiharde afsluiter, Witch Doctor.