Dana Fuchs imponeert met bluesvolle stem in Schaaf

Degelijk staaltje rock-‘n-roll

Tekst: Karst Jaarsma ,

Langzamerhand begint Dana Fuchs een constante kracht in het blueslandschap te worden. Enkele jaren geleden openbaarde de Amerikaanse zich aan het Nederlandse publiek tijdens Bospop. Net als collega Beth Hart werd Fuchs snel door bluesminnend Nederland in de armen gesloten. Beide zangeressen doen qua geluid veel aan elkaar denken. Eind vorig jaar bracht Dana Fuchs een nieuw album uit en aan het begin van een nieuwe Europese tour speelt de zangeres vier avonden in Nederland. Zalen Schaaf vormt het Europese debuut.

Wanneer de eerste tonen de zaal in geslingerd worden, lijkt het alsof er een reïncarnatie van Janis Joplin op het podium staat. Dana deelt dezelfde bluesvolle schreeuw. Het is dan ook niet verrassend dat Dana Fuchs de Woodstock-legende ooit speelde in een musical. De band begeleidt de zangeres hierin perfect. Meteen weten ze het tempo van de rock-’n-roll op te schroeven. Opzwepend vullen de drummer en bassist elkaar aan.

Vooral gitarist Jon Diamond valt op. De lange man lijkt met zijn bril nog het meest op een boekhouder. Geconcentreerd focust hij zich op zijn spel. Wanneer hij echter een solo mag spelen, gaat hij los: hij loopt een paar stappen naar voren, stopt het plectrum in zijn mond en grijnst zichzelf door het instrumentale gedeelte heen. De band en de zangeres staan duidelijk te genieten en dit slaat al snel over naar de rest van de zaal. Daarbij rockt Dana Fuchs zich op meesterlijke wijze door de avond heen. Fuchs is zich bewust van het effect dat haar vrouwelijke aantrekkingskracht heeft op het aanwezige testosteron in de zaal; enthousiast bespeelt ze de aanwezige mannen met elke stap die ze op het podium zet. Dit neemt vanavond gelukkig nergens de overhand.

Meest recente album Bliss Avenue is in de setlist goed vertegenwoordigd. Er is echter ook ruimte voor enkele verzoeknummers uit de zaal. Hoogtepunt van de avond wordt bereikt tijdens het psychedelische einde. Soepeltjes brengt Fuchs het Led Zeppelin-nummer Whole Lotta Love tot leven. Haar grauwe en sensuele stem blijkt er perfect bij te passen en de bas- en drumsolo geven het nummer net dat extra psychedelische gevoel. In datzelfde straatje past ook Helter Skelter, dat als toegift fungeert.

Dana Fuchs brengt vanavond een rock-’n-roll en soulrevue naar Zalen Schaaf. Op energieke wijze swingt de zangeres zich door de avond heen en op bijna geen enkel moment wordt gas terug genomen. Dat is tegelijkertijd het enige minpuntje van de avond. Een kippenvel nummer als I’ve Been Loving You of I’d Rather Go Blind, beide niet onbekend in het Dana Fuchs oeuvre, had het publiek de kans gegeven even bij te komen. En nog belangrijker: het had de zangeres de kans gegeven om te imponeren met de emotionele touch die haar stem kan hebben. Toch zou Dana Fuchs een doorbraak als die van Beth Hart, die dankzij Joe Bonamassa plotseling weer vol in de mainstream-belangstelling staat, zeker verdienen.

---

Gezien: Dana Fuchs
Waar: Schaaf City Theater
Wanneer: donderdag 1 mei 2014
Opkomst: handvol