#ETN14: Uitgelicht: Hilbrandt

"Mijn stem leent zich goed voor het melodrama van het zeemanslied."

Marije Heida ,

Soms komt inspiratie uit een onverwachte hoek. Multi-instrumentalist en verhalenverteller extraordinair Laurens van der Meulen ontdekt een familiegeschiedenis van leven op zee en het sobere bestaan op het platteland achter de zeedijken. Dit inspireert hem om onder de naam Hilbrandt (tweede naam en die van zijn pake) liederen te schrijven en te componeren. Anderhalf jaar heeft hij, samen met Emiel Joormann en andere vrienden, gewerkt aan het album Haven.

Het vertellen van oude en traditionele verhalen is een uitstervend genre. Af en toe staat er iemand van de huidige generatie op om deze verhalen in ere te herstellen of in een modern jasje te steken. Laurens van der Meulen is één van de aanjagers - als onderdeel van het kunstenaarscollectief Heksenhamer - van het herintroduceren van ideeën, normen en waarden die al eeuwen oud kunnen zijn. Naast het creëren van voorstellingen waar kunst, cultuur, tradities, religie en denkbeelden worden gecombineerd voelt Van der Meulen ook de drang om een eigen weg in te slaan in 2012.

Hij begint met liedjes schrijven die geïnspireerd zijn op oude zeemansverhalen en bijbehorende ballades, nadat hij heeft zitten spitten in zijn familiegeschiedenis. Een geschiedenis die voor een groot deel ingevuld en gekleurd is door zeemannen en aanverwanten die leven op het platteland, grenzend aan de zeedijken bovenin Friesland. Van der Meulen legt uit: “Ik heb daar een concept omheen geformuleerd waarin afscheid centraal staat. Daar gaat deze plaat eigenlijk over. De haven als plek waar je afscheid neemt. Mijn stem leent zich volgens mij ook voor het melodrama van het zeemanslied.” 

De opnames van het album Haven vinden plaats in de zomer van 2013, in de huiskamer van Van der Meulen. Samen met zijn muziekvriend Emiel Joormann (Willie Darktrousers) neemt hij de basisinstrumenten zoals gitaar, orgel en zang tegelijkertijd op. “In de maanden na de opnames heb ik heel veel geëxperimenteerd met toevoegen en weer weghalen van synths, beats, extra vocalen en samples. De plaat is nu een mix van live-opnames met analoge synthesizers en samples van bijvoorbeeld field-recordings, maar ook een oude zangopname van een meneer die een zeemansliedje zingt. Die man is inmiddels overleden maar ik kreeg van de familie toestemming om de sample te gebruiken, dat was heel bijzonder”, vertelt Van der Meulen. 

Tijdens het opnameproces schrijft van der Meulen door aan nummers voor het album. Een voorbeeld daarvan is Regen, die als laatste - in aanloop naar de release - is uitgebracht als single. Na de opnames krijgen de heren hulp van de jongens van Heksenhamer bij het mixen, waarna Joormann de plaat mastert. En zie daar; een album met vol met zeemansverdriet, verhalen, spoken en ronddwalende geesten is geboren. 

Wat niet zal ontgaan aan de gemiddelde vinylliefhebber, is het bijzondere artwork van het album. “De hoezen worden bedrukt met een linosnede. Elke hoes is met de hand gemaakt, dus uniek en genummerd. Het vinyl is transparant donkerblauw met een soort groene waas. Dat is gekozen om de wat spookachtige sfeer van de haven te benadrukken”, geeft hij aan. “Eigenlijk moet je de plaat meenemen naar een haven in het noordwesten van Friesland en er dan doorheen kijken richting de zee. Als het goed is zie je dan spoken.”  

Voor het optreden tijdens de album release in de Kanselarij heeft het duo iets bijzonders in petto. Om het opgenomen materiaal waar te kunnen maken en de nummers tot hun recht te laten komen, worden zeven vrienden ingeroepen om alle instrumentaria te bespelen. Van der Meulen: “De nieuwe elektronische elementen zoals de synths en samples wilde ik live ook graag uitvoeren. Daarnaast wordt er op de plaat ook veel in een groep gezongen en wilde ik graag meer ruimte hebben om als frontman te kunnen performen. Zo kwamen we uiteindelijk op 4 duo's (twee keer gitaar, twee keer drums, twee keer synths, twee keer zang) en een frontman.”

Van der Meulen wil zijn muziek en de boodschap daarvan overbrengen op allen die het horen wil, zonder te pretenderen de beste zanger te zijn, of met potentiële hits op de proppen te komen. Het gaat om eerlijkheid, gevoel en liedjes die begrepen kunnen worden. Recht uit het hart en rauw van de stembanden.