DeWolff, Mainstage – ROC Friese Poort podium, maandag 5 mei 2014
#BFF14: DeWolff perfecte afsluiter Befrijdingsfestival Fryslân
Limburgers vervelen geen seconde
Na de Handsome Poets de bijna ondankbare taak aan DeWolff om de aandacht van het publiek vast te houden. De Limburgers maken wel even andere muziek, misschien meer voor de liefhebber. Toch blijft het plein aan de Oldehove goed bezet en de bezoekers zullen daar achteraf geen spijt van hebben. DeWolff speelt in een klein uurtje een overdonderende set.
HET CONCERT:
DeWolff, Mainstage – ROC Friese Poort podium, maandag 5 mei 2014
DeWolff, Mainstage – ROC Friese Poort podium, maandag 5 mei 2014
DE ACT:
DeWolff maakt bluesrock van het stevige soort. Het samenspel tussen gitaar, drums en Hammondorgel mag dan niet origineel zijn, het wordt wel verdomd goed uitgevoerd door het trio. De band bracht onlangs haar derde album Grand Southern Electric uit. Deze plaat is opgenomen met Mark Neill, producer van The Black Keys, en dat is te horen ook.
HET NUMMER:
Restless man. Het nummer begint met een herkenbare gitaarriff die zo uit de Les Paul van Jimmy Page zou kunnen komen. Het intro en de repeterende riff doen aan Whole Lotta Love denken, maar ontaard in een minuten lange jam en ontwikkelt zich daarmee in een echte DeWolff nummer.
Restless man. Het nummer begint met een herkenbare gitaarriff die zo uit de Les Paul van Jimmy Page zou kunnen komen. Het intro en de repeterende riff doen aan Whole Lotta Love denken, maar ontaard in een minuten lange jam en ontwikkelt zich daarmee in een echte DeWolff nummer.
HET MOMENT:
Waar orgel en gitaar meerdere malen de hoofdrol opeisen, is het mooi om te zien dat drummer Luka van de Poel tijdens het slotnummer een minutenlange solo ten gehore mag brengen. Deze wordt vervolgens weer volledig gecounterd door de zang en gitaar van broer Pablo, en het orgel van Robin Piso.
OOK OPMERKELIJK:
Het is opvallend dat het geluid van DeWolff zo doet denken aan dat van The Black Keys. Sluit je ogen en je waant je bij een concert van deze twee Amerikanen. Toch heb je bij DeWolff niet het idee dat ze bewust zo willen klinken. De eigen draai die de drie heren aan hun muziek geven, blijft een constante factor.
HET PUBLIEK:
DeWolff maakt bluesrock waarvoor het Oldehoofsterkerkhof minder snel vol zal lopen dan bij de band hiervoor. Toch loopt het plein niet leeg. Vooral de voorste rijen van het publiek blijven geboeid kijken en vooral luisteren naar de band.
HET OORDEEL:
DeWolff is zonder twijfel de beste Nederlandse bluesrockband van het moment. Live klinkt de band nog harder en vooral vuiger dan op plaat. Het verveelt geen seconde en daarom een uitstekende afsluiter van een prima verlopen Bevrijdingsdag.
DeWolff is zonder twijfel de beste Nederlandse bluesrockband van het moment. Live klinkt de band nog harder en vooral vuiger dan op plaat. Het verveelt geen seconde en daarom een uitstekende afsluiter van een prima verlopen Bevrijdingsdag.