Recensie: Newsense Memory - TRIVIA

Newsense Memory maakt belofte slechts deels waar

Niels Lahuis ,

De mannen van Newsense Memory zijn terug. Na debuut-EP Fashion Amèricain en het in 2011 verschenen The Sky Is The Limit komt het viertal nu met TRIVIA. Morgenavond is de presentatie in Poppodium Romein, met als voorprogramma Mundo Park. De derde EP van Newsense Memory is niet alleen een doorontwikkeling op zijn voorganger, ook een behoorlijke verbetering. Maar toch laat het viertal het af om de ontwikkeling helemaal af te maken.

In 2006 begint Newsense Memory als een snelle punkrockband. Het levert het viertal een verrassende winst in de Kleine Prijs van Fryslân op. Als onderdeel van het prijzenpakket neemt de band debuut-EP Fashion Amèricain op, die met The Sky Is The Limit in 2011 een broertje kreeg. Sinds de oprichting maken zanger/gitarist Piter Reitsma en bassist Auke van der Ploeg deel uit van de band. Na wat bandwisselingen completeren drummer Anne Martin Koree en gitarist Tjerk Jansma het viertal. TRIVIA is het eerste wapenfeit van de band in de huidige bezetting.

Met openingsnummer Mighty Aphrodite laat Newsense Memory meteen al een aardige verbetering zien ten opzichte van tweede EP The Sky Is The Limit. Er wordt duidelijk voortgeborduurd op de lijn die er op de voorganger is ingezet, maar de afwerking is toch net iets beter. Er lijkt wat meer op de details gelet te zijn. Over The Edge is verreweg het beste nummer op TRIVIA. Stevige drive , pakkend refrein en voor de verandering eens geen diepe tekst. Want dat laatste is nogal een favoriet bij Newsense Memory. Het hoeft niet allemaal zo ingewikkeld en op Over The Edge lijken de heren dat zelf ook te begrijpen. Een uitstekend rocknummer is het resultaat.

Maar vanaf dan lijkt Newsense Memory toch weer een beetje terug te grijpen naar de (misschien wel) vertrouwde punkrocksound. Met Show Me The Money pakt dat nog wel enigszins goed uit, maar met Lucid Life, tevens de eerste single van TRIVIA, slaat de band de plank mis. Op Fashion Amèricain had het nummer zeker niet misstaan maar op TRIVIA is het wat misplaatst. Door terug te vallen op de oude sound lijkt de band zijn eigen ontwikkeling in de weg te staan. En dat is jammer want deze derde EP moest juist aantonen dat de heren een andere weg in zouden slaan. Met het afsluitende titelnummer komt weer iets van de ontwikkeling terug. Wellicht biedt het een beeld van wat er nog komen gaat.

TRIVIA sluit goed aan op het eerdere repertoire van Newsense Memory en hoort dan ook thuis in het rijtje met de twee voorgangers. Maar toch blijft de vraag wanneer de heren nou eens voor een echte knaller gaan zorgen. De intentie is er, nu nog de uitvoering.

---
TRIVIA wordt vrijdagavond gepresenteerd in Poppodium Romein in Leeuwarden. De entree is gratis en het voorprogramma wordt verzorgd door Mundo Park.