Divers programma zet de toon op eerste dag Here Comes The Summer

Bombay Show Pig en The Coup heersen op warme openingsavond

Tekst: Niels Lahuis | Foto's: Jort Klarenbeek ,

Het eerste weekend van mei staat voor Vlieland in het teken van Here Comes The Summer. Het kleine zusje van Into The Great Wide Open stond vorig jaar nog bekend als Into The Spring, maar heeft voor 2013 een lichte metamorfose ondergaan. Andere naam, andere tijd van het jaar en grotere artiesten. De eerste dag van het festival doet de naam in ieder geval geen eer aan: die zomer is er namelijk al. Sterke optredens zijn er van Bombay Show Pig, Ebo Taylor en The Coup.

Here Comes The Summer mag dan bedoeld zijn als een klein feestje, de namen op het affiche liegen er niet om. Met de Ierse band Villagers als headliner en Jacco Gardner, Bombay Show Pig en Beans & Fatback als sterke appetizers heeft de organisatie in een mum van tijd een uitverkocht festival te pakken. Het diverse programma en perfecte weer zorgen voor een ideale opbouw naar Here Comes The Summer’s grote broer in september.  

Terwijl Bombay Show Pig de avond inluidt in De Bolder, vestigen de meeste bezoekers hun aandacht nog op het ijskoude biertje op het warme terras. Een verkeerde keuze, zo blijkt,  want het duo bewijst maar weer eens dat het tot één van de beste live bands van Nederland behoort. Met een relatief korte set, inclusief sterke cover van Jefferson Airplane’s Somebody to Love, weten Linda van Leeuwen en Mathias Janmaat de temperatuur in de al benauwde zaal extra te verhogen. Wellicht is het duo door de organisatie wat te vroeg op de planning gezet, maar Here Comes The Summer beleeft hoe dan ook een uitstekende opening. Hoe lang deze band nog te zien is op een dusdanig klein festival is nog maar de vraag – Bombay Show Pig is in ieder geval klaar voor meer.

De meeste terrasbezoekers zijn intussen het bos in gewandeld, waar Eefje de Visser voor het eerst nieuw materiaal ten gehore zal brengen. De ondergaande zon en een zacht lentebriesje zorgen voor een prachtige sfeersetting bij het al net zo sfeervol ingerichte Buiten Podium. Een dag eerder rondde de Visser de laatste opnames af voor haar tweede studioalbum en het publiek luistert dan ook aandachtig naar de nieuwe liedjes. Over die tweede plaat verklaarde ze in een interview met 3VOOR12 dat het een plaat is over weg willen zijn en een plek vinden waar je thuis kan komen. Het Vlielandse podium leent zich bij uitstek voor deze thema's. Een betere locatie om haar nieuwe werk te laten horen had de zangeres niet uit kunnen kiezen. 

Bij terugkomst in De Bolder lijkt het haast alsof de headliner van het festival al bezig is. De zaal is stampvol. En voor wie? De 76-jarige Ebo Taylor. Met de Ghanese zanger heeft Here Comes The Summer vijftig jaar aan ervaring op het podium staan. De sterke mix van afrobeat, funk en liederen uit zijn vaderland zorgen voor een geheel waar niemand bij stil kan blijven staan. Met name de bandleden van Taylor zorgen voor een feestje op het podium. De band maakt dankbaar gebruik van het enthousiasme van het publiek en doopt al gauw Vlieland om tot FreeLand. Uitgebreide solo’s, afgewisseld met dans van de heren zelf, zorgen voor een vrolijk tafereel. De bandleider is er ondertussen rustig bij gaan zitten en kijkt goedkeurend toe. 

Daarna volgt een behoorlijke overgang: van de niets-aan-de-hand-muziek van Ebo Taylor naar de maatschappijkritische Amerikaanse band The Coup. Het collectief rond frontman Boots Riley draait al sinds 1991 mee en predikt al net zo lang over de problematiek in de wereld. Ook Vlieland ontkomt er niet aan, al lijkt het publiek meer aandacht te hebben voor de entertainer Riley dan voor de wereldverbeteraar die zich in de zanger schuilhoudt. Zelfs wanneer 5 Million Ways to Kill a C.E.O. opgedragen wordt aan de aanwezige kinderen of The Guillotine aan onze pas gekroonde koning, blijft het publiek uit de hand eten van de frontman. En waarom ook niet? The Coup staat garant voor een lading passie en energie die de hele avond niet wordt overtroffen. Met name de zangkwaliteit van zangeres Silk-E  en de ijzersterke mix tussen funk, hiphop en rock doen het publiek smeken om een toegift. De politieke boodschap kan wel wachten tot de naborrel. 

Voor de afsluiter van de eerste dag blijft De Bolder in de hiphopsferen. Terwijl de ene helft van het publiek kiest voor de favoriete plaatjes van DJ’s Blonde-Redhead in het restaurant, blijft de andere helft achter voor Sticks Bukowski. Het voormalig lid van hiphopgroep Opgezwolle loopt zelfverzekerd over het podium en geeft het alternatieve publiek rustig de tijd om de smaak te pakken te krijgen. “Ik haal mijn hand pas uit mijn broekzak als jullie enthousiast genoeg zijn”, is de mededeling. Het duurt niet lang voordat de rechterhand van Sticks de lucht in gaat. Het eigen werk van de Zwollenaar wordt dankbaar in ontvangst genomen, maar de klassiekers blijven de dienst uitmaken. Sticks vindt het prima. Hij weet hoe zijn handel werkt. 

Terwijl sommigen dankbaar gebruik maken van de Vlielandse afterparty, zoekt het merendeel van de bezoekers toch de slaapzak op. Krachten sparen voor de tweede dag. De dag van Villagers.