Ogen en oren tekort bij Textures en Exivious in Het Bolwerk

Keihard metaloptreden mondt uit in moshpit

Tekst: Ridzert Souverein | Foto's: Minze Dijkstra ,

Het Bolwerk in Sneek sluit september af met een harde technische metalavond met Textures en Exivious op het affiche. Een goede reden voor een kleine vijftig man om zich voor het openen van de zaal al voor de deuren te verzamelen, om er maar zeker van te kunnen zijn dat ze het niet zullen missen. Bij binnenkomst wordt duidelijk dat er zelfs drie bands op het programma staan, want Whom The Gods Would Destroy uit Sneek mag de avond openen.

Voor de voorprogramma’s is een mooie positie bedacht, met de gehele band op de rand van het podium en de drummer uiterst rechts. Zo zit het publiek er dicht op en heeft de band gemakkelijk contact met de zaal. Met een verrassend verstaanbare zanger in een korte broek en met een voet op de monitor, komt de muziek goed over. Hij gaat volledig op in zijn tekst terwijl de band strak doorspeelt. Soms neigt het naar stonerrock qua repetitieve riffs, maar het gitaargeluid, de dubbele basses en de breakdowns maken duidelijk dat dit niet het geval is. De snelle technische drummer laat zijn stokken door de geluidsbarrière breken voor ze de vellen van zijn drumkit raken. Voor het laatste nummer wordt alles uit de kast gehaald en met spannende soundscapes en een laag dreunende doomintro is de strakke set tot een goed einde gebracht.

Exivious is heel andere koek. De keiharde instrumentale postrock van dit kwartet (door de band zelf bestempeld als fusionmetal) laat geen ruimte over voor een zanger. Gelukkig mis je dit geen moment, omdat iedere tel maximaal wordt benut en stilte een vreemd begrip is. Na een mooie melodieuze intro en ruimte voor een korte solo van alle partijen is de band geïntroduceerd aan het Friese publiek en kan de handrem eraf en het gas er vol op. Met een messcherpe en torenhoog afgestelde gitaar is de aandacht direct getrokken. Mede door de naadloos aansluitende lichtshow kom je ogen en oren te kort. Er is helaas altijd een valkuil: het moet wel luisterbare muziek blijven en geen hogere wiskunde worden. Bij vlagen slaagt de band hierin, maar als alles uitgerekt wordt, begint de behoefte om even de zaal rond te kijken toch te ontstaan. Alleen voor de echte liefhebbers niet, maar die zijn er vanavond in Sneek genoeg. 

 
Textures laat er direct geen enkele twijfel over bestaan: zij zijn de headliner van de dag. De zaal bevestigt dit en de eerste kleine pitjes zijn een feit. De vier albums van deze band bieden genoeg materiaal voor een veelzijdige set met een fijne balans. Van liefhebbers van het eerste uur tot fans van het laatste album Dualism; iedereen komt aan zijn trekken. Ook nu is er een mooi totaalplaatje met licht en geluid, die elkaar perfect ondersteunen. Door het hoogstaande technische spel en hun energie en agressie is een vergelijking met een band als Dillinger Escape Plan goed op zijn plek. Het publiek geniet met volle teugen, wat een grote circle pit tot gevolg heeft. De subtiele vraag om allemaal aan de zijkant van de zaal te gaan staan wordt direct enthousiast beantwoord, waarna een grote Wall of Death de helft van de zaal vult en omtovert tot een grote moshende menigte. 

Textures kan zich meten met de grote metalbands van dit moment en is terecht de eerste Nederlandse metalband die bij iedereen in de huiskamer was te horen via De Wereld Draait Door en te zien op de voorpagina van de Telegraaf. Geen enkele verrassing dus dat zij vanavond ook de ideale afsluiter zijn van een fijn avondje keiharde metal in Het Bolwerk. 

 
Gezien: Textures, Excivious, Whom The Gods Would Destroy
Waar: Poppodium Het Bolwerk Sneek
Wanneer: vrijdag 29 september 2012
Opkomst: ca. 150 man.