Het verhaal van William Seen’s Transport Music begint zo’n zeven jaar geleden als oprichter Egbert van der Werff zich inschrijft bij een lokale singer-/songwriter contest. Uiteindelijk schopt Van der Werff het in diezelfde categorie tot de finale van de Grote Prijs van Nederland. Hulp komt er van oud bandmaatje René Monsma. Als ook JanPeter Hoekstra (Krezip) en Gilbert Terpstra (Kobus Gaat Naar Appelscha) aanschuiven is de band compleet.
Met Excelsior huisproducent Frans Hagenaars wordt de eerste demo opgenomen. De demo wordt door de pers goed ontvangen en de band neemt gelijk een hele plaat op. Als in 2006 Van der Werff naar Canada verhuist, en de overige bandleden zich op andere projecten focussen, wil de plaat maar niet afkomen. In 2010 verhuist Van der Werff terug naar Nederland en pakt de band de draad weer op. In de studio van Hans Hannemann worden zeven nieuwe liedjes opgenomen en nu, zeven jaar nadat het verhaal van William Seen’s Transport Music begon, is het album klaar.
William Seen’s Transport Music is het wachten meer dan waard
‘Wat goed is komt langzaam zullen we maar zeggen’
Liefhebbers hebben er letterlijk jaren op zitten wachten, het debuutalbum van William Seen’s Transport Music. Maar vanavond is het dan eindelijk zover, en wordt het album “Can I Sit Here And Absorb” gepresenteerd in Poppodium Romein.
Diezelfde Hans Hannemann opent de cd presentatie. Ietwat verlaat begint hij aan het optreden. De bassist schijnt door het treinverkeer vertraagd te zijn. JanPeter Hoekstra, die normaal ook deel uitmaakt van Hannemanns begeleidingsband The Lone Riders, valt voor hem in. Hannemann zelf klinkt als een jonge Johnny Cash, maar dan eentje die in de zompige moerassen van Louisiana is opgegroeid. Zichzelf begeleidend op piano of gitaar, aangevuld met bas en drums, weet Hannemans met zijn donkere doorleefde stem het publiek prima op te warmen voor wat komen gaat.
William Seen’s Transport Music (WSTM) begint voor een halfvolle zaal met ogenschijnlijk veel familie en bekenden van de band. Het publiek blijft een beetje schuchter achter in de zaal hangen, waardoor de afstand tussen band en publiek letterlijk groot blijft. Wie luistert hoort invloeden van zowel The Beatles en The Byrds, maar ook West Coast muziek als Beach Boys en Crosby, Stills & Nash. Net als bij bovengenoemde bands gaat WTSM uit van de kracht van het liedje en de originaliteit van de songwriters. Prachtige meerstemmige zang, virtuoze gitaarpartijen en het opzwepende geluid van een vioolbas, vormen de basis van het debuutalbum.
De vanavond gespeelde covers van The Byrds en The Jayhawks sluiten dan ook naadloos aan bij het eigen materiaal. Het typeert het vakmanschap van de liedjes die WSTM schrijft. Frankie Laine bijvoorbeeld, muzikaal gezien het absolute hoogtepunt van de setlist, dat door het toetsenwerk van voorprogramma Hannemann van een extra dimensie wordt voorzien. Ook Walk Around Oblivious, dat een aantal jaren geleden redelijk wat airplay heeft gehad, mag in deze niet ontbreken.
Als blijkt dat er een snaar is geknapt op de akoestische gitaar van Van der Werff lijkt er even een kleine smet op de verder vlekkeloze avond te komen. Naarstig wordt er gezocht naar de EHBO koffer om het probleem op te lossen. De geluidsman is attent genoeg om een pauzemuziekje in te zetten, waardoor het net lijkt of het gewoon bij de show hoort. Van der Werff pakt daarna feilloos de draad weer op met een gevoelige solo uitvoering van Sea of Love. Ronduit betoverend.
---
Bij willen zijn? William Seen's Transport Music staat op 22 juli in de Prinsentuin in Leeuwarden. Het album Can I Sit Here And Absorb is nu via Spotify te beluisteren.
William Seen's Transport Music
---
Wie: William Seen’s Transport Music + Hans Hannemann
Waar: Poppodium Romein Leeuwarden.
Wanneer: zaterdag 19 mei 2012