Delaney Davidson ontpopt zich tot de Nieuw-Zeelandse André Rieu

‘The winner gets a kiss from the sound guy and a free beer’

Tekst: Rudie van der Bos ,

Je zult het maar treffen: een enorm swingend en stampend voorprogramma heeft de zaal opgewarmd en jij staat vervolgens als hoofdact op het podium, helemaal alleen met je gitaar. Het overkwam Delaney Davidson afgelopen vrijdag in podium Asteriks. Na het optreden van Mr. Midje en Harm's fork moest hij het publiek weer even voor zich zien te winnen, maar toen hij zijn trukendoos eenmaal opentrok bleek dat gelukkig geen enkel probleem.

Want Davidson haalt, door gebruik te maken van allerlei vernuftige technieken, een complete band uit die ene gitaar. Hij speelt wat, drumt een ritme op de gitaarkast, laat dit alles in een loop doorklinken en creëert zo in zijn eentje een verrassend vol geluid. Zo worden zijn nummers heuse muzikale collages. Het grote nadeel van deze manier van optreden is dat je niet vloeiend door kan spelen, maar iedere wissel van tempo of melodie opnieuw moet inspelen en programmeren. Twee nummers direct achter elkaar spelen zit er daardoor niet in.

Walsen voor een gratis biertje

In het geval van de uit Nieuw Zeeland afkomstige Davidson is dat echter totaal niet storend: hij maakt zo optimaal gebruik van de technische mogelijkheden dat hij tijdens het opstarten van zijn wals-contest zelfs nog de tijd heeft de zaal in te lopen en de mensen aan het walsen te krijgen. Terwijl hij persoonlijk een aantal danspartners op gang helpt, loopt de muziek op het podium gewoon door. De winnaar van de competitie belooft hij 'a kiss from the sound guy and a free beer'. Als afsluiting van het dansfestijn trakteert Davidson het publiek op een wals-versie van Where Did You Sleep Last Night, het nummer dat vooral bekend werd door de MTV Unplugged-versie die Nirvana ooit ten gehore bracht.

Entertainment

Het concert van Davidson bestaat duidelijk niet alleen uit muziek en handige technische hulpmiddelen, maar voorziet bovenal in een stuk entertainment. De praatjes tussen de nummers door zijn doorspekt van grappen en spelen moeiteloos in op reacties uit het publiek. Davidson blijkt bovendien een perfecte manier te hebben gevonden om een rumoerige zaal stil te krijgen: vraag tegen het einde van de show of je nog een nummer moet spelen, en als het publiek roept om een akoestisch nummer dan trek je daadwerkelijk de stekker uit je gitaar. Ga vervolgens op de rand van het podium staan en speel en zing zonder versterking of microfoon. Het publiek is gegarandeerd stil en komt zelfs voor een groot deel vlakbij het podium staan.

Davidson kreeg het allemaal voor elkaar – en als hij na dit nummer was gestopt had hij zijn optreden op een fantastische manier afgesloten. Helaas volgde er nog een cover van Ramblin' Man die weliswaar leuk begon, maar uiteindelijk verzandde in een heleboel lawaai geproduceerd door een artiest die, met zijn rug naar het publiek, aan allerlei knoppen stond te draaien. Nog een nadeeltje van een liefde voor techniek, wellicht? Al met al een leuke show die alleen nét even iets te lang doorging.

---

Gezien: Delaney Davidson (voorprogramma Mr. Midje en Harm’s Fork)
Waar: Podium Asteriks, Leeuwarden
Wanneer: vrijdag 11 mei 2012
Opkomst: ongeveer 75 man