Volwassen geworden Customs speelt de sterren van de hemel

Ook Audio Adam rockt na wat opstartproblemen de tent uit

Tekst: Obe Alkema ,

In een te warm Podium Asteriks brengt Audio Adam verkoeling met ijskoud gitaargeluid. Daarna stijgt de temperatuur tot een kookpunt wanneer een kalm ogend Customs werkelijk subliem speelt. Ze vormen de belichaming van de harmonie: gitaar, elektronica en zwoele vocalen, alles perfect in balans.

De avond wordt geopend door Audio Adam, al aardig bekend door onder meer Serious Talent te zijn geweest en meerdere optredens te geven op Eurosonic, begin dit jaar. Deze vier jongemannen brengen ruige pop met veel, heel veel gitaren. En ze zijn van plan dat deze avond ook maar weer ten gehore te brengen door een energieke show neer te zetten. Snelle liedjes, waarbij de elektrische gitaren overuren maken, worden afgewisseld met gevoelige, goed klinkende ballads. En dan weer eens een liedje met overduidelijke invloeden van Foals. Het klinkt allemaal erg zorgvuldig en braaf, maar daar blijft het dan ook bij. Althans, zo lijkt het, want er is een duidelijk keerpunt. Zodra de releasedatum van het debuutalbum is aangekondigd (dat is overigens ergens in het najaar), komen de voetjes wél van de vloer. Audio Adam krijgt er nog meer zin in en staat springend en rockend op het podium. Het publiek gaat helemaal mee en is duidelijk niet tevreden wanneer de band moet ophouden met spelen.


Het blijkt echter wel dat het publiek is gekomen voor hoofdact Customs, want na Audio Adam wordt het een stuk drukker. En dat mag ook wel, want aankondiger Paul van Berlo vertelt dat Customs de reden is dat Podium Asteriks bestaat. Dus tijd voor een feestje, mede omdat het de tweede keer is dat Customs hier is. En daarnaast ook nog omdat ze kortgeleden een tweede album hebben uitgebracht, Harlequins of Love, dat nog beter klinkt dan voorganger Enter the Characters.

Customs begint te spelen zoals de bandleden zelf overkomen: rustig, beheerst en kundig. Het kundige komt vooral goed naar voren bij The Matador, nog van het eerste album. Een goede opbouw wat betreft gitaren en de rauwe stem van frontman Kristof Uittebroek maken van dit nummer een pareltje. Het ademt ook waar Customs voor staat: indierock recht uit een ander tijdvak geplukt en in een modern jasje gehesen. Zelf zijn de mannen ook anders gekleed dan de meeste indierockbands: keurig in pak, al dan niet met stropdas. Zo komt het gevoel van de jaren zeventig en tachtig nog beter tot zijn recht.


Elk nummer klinkt harmonieus en de rocksound is perfect. Op Harlequins of Love mogen dan wel wat meer elektronisch georiënteerde nummers staan, ook die klinken secuur gecomponeerd en gelikt. De schelle elektronische deuntjes combineren erg goed met de ietwat hese stem van de zanger. Hier en daar komen die deuntjes niet goed tot hun recht door het oorverdovende geluid van de gitaren, maar dit is te verwaarlozen. Zeker bij de prestatie die de band over de gehele linie neerzet: met snerpende gitaren en vlammende elektronische tunes wordt toch nog een aantal goed dansbare nummers ten tonele gebracht, zoals Velvet Love, Toupee en Your Roses.

Verlegen bedankt de frontman van Customs het publiek na bijna elk nummer. Maar we zouden hem en de overige leden moeten bedanken. Want de formatie zet een fantastische show neer. De muziek klinkt nog beter dan op het album – zoals bij elk concert het geval zou moeten zijn. De band vindt het duidelijk vervelend dat ze na iets meer dan een uur al moeten stoppen. En het publiek is het er al helemaal niet mee eens. Misschien een tip voor Podium Asteriks: stel het strikken van Customs niet weer twee jaar uit.


---

Gezien: Customs + Audio Adam
Waar: Podium Asteriks
Wanneer: vrijdag 15 juni 2012
Opkomst: plusminus 100 mensen