Warme klanken van New Cool Collective Warme klanken van New Cool Collective

In Romein is het weer eventjes zomer

, Tekst: Ridzert Souverein | Foto's: Dirk van der Vaart

Warme klanken van New Cool Collective

In Romein is het weer eventjes zomer

Tekst: Ridzert Souverein | Foto's: Dirk van der Vaart ,

New Cool Collective bestaat alweer bijna twintig jaar, maar de heren gaan enthousiast door met wat ze het liefst doen: toeren. Vanavond is de oude kerk aan de Bagijnestraat in Leeuwarden aan de beurt. In een oogwenk is de kou uit de lucht en vult de zaal van Poppodium Romein zich met warme, Caribische klanken en sexy grooves. Voordat de acht mannen van NCC zelf de instrumenten ter hand nemen, warmt DJ Funkstyle de zaal op.

Met een afwisselende set laat DJ Funkstyle horen dat vele muziekstijlen moeiteloos in elkaar kunnen worden gemixt. De zaal vult zich langzaam met een babbelende menigte die, onder het genot van een drankje, het weekend of de werkweek doorneemt. Een enkeling schudt de heupen al een beetje los op de fijne klanken in de zaal, maar voor de echte dansjes wil het publiek eerst beweging zien op het podium.

Na een uurtje is het dan zover. Onopvallend is iedereen op het donkere podium al op zijn plaats gekropen en met een salvo uit de conga’s wordt de zaal ineens wakker geschud. Met een korte surfrock-intro krijgt de groep de kans om de vingers een beetje los te spelen. Aan de hand van leuke anekdotes praat frontman Benjamin Herman de set vervolgens met gemak aan elkaar. Geen moment wordt het krampachtig en de muziek staat nog altijd centraal. Het eerste deel van de set bestaat voornamelijk uit materiaal van het laatste album Eighteen, dat in 2011 uitkwam. Hierna duiken we in omgekeerde volgorde de historie van de band in.

Helaas is er naast alle grappen ook slecht nieuws te melden. Anton Goudsmit heeft na negentien jaar besloten zijn prioriteiten te verplaatsen naar andere projecten dan NCC. Op zijn plek staat Rory Ronde, de gitarist uit de band van Wouter Hamel. Dat de beste man gewend is aan het bandleven en zijn mannetje staat op een podium is zeker. Zonder angst trekt hij bij iedere solo zijn gitaar volledig open en doet hij zijn stinkende best zijn voorganger te doen vergeten.

Waar in vele muziekgenres de solo’s van de setlist zijn verdwenen, is dit bij het jazzgenre volstrekt ondenkbaar. New Cool Collective is hier geen uitzondering op: tijdens bijna alle nummers krijgt ieder individu zijn moment in de spotlight. Benjamin Herman is als charismatisch frontman de perfecte leider van de groep. In de schijnwerper staat hij zijn mannetje en hij bespeelt zijn sax zoals maar weinigen dit kunnen. Maar tijdens de solo’s van David Rockefeller op trompet of schuiftrombone, of van Willem Friede op de toetsen, staat hij – met een twinkeling in zijn ogen – net als het aanwezige publiek ademloos toe te kijken.

Aan al het mooie komt een einde, zo ook aan ons leven, vertelt Benjamin de zaal tijdens zijn slotpraatje. Over zes dagen zijn we er misschien met z'n allen niet meer en zo wordt het echte hoogtepunt van de avond de slim bewerkte versie van de March Funèbre van Chopin, beter bekend als de dodenmars.

Een groot deel van de zaal deint nog lang na op de beats van DJ Funkstyle. De rest van het publiek kleedt zich weer warm aan in de wetenschap dat de zomer die vanavond heerste, zich alleen binnen de muren van Poppodium Romein manifesteerde.

---

Gezien: New Cool Collective
Waar: Poppodium Romein Leeuwarden
Wanneer: 15 december 2012
Opkomst: 150 man

Nu op 3voor12