Kraantje Pappie overtuigt in uitverkocht Asteriks

Sterke show zonder hiphopclichés

Redactie 3VOOR12/Friesland | Foto's: Dirk van der Vaart ,

Kraantje Pappie draait alweer behoorlijk wat jaren mee. Door de tijd heen heeft hij vele metamorfoses doorgemaakt: van de ondergrondse mixtape Clubvoer, via de kleurrijke Boulimia EP bij Noah’s Ark, naar uiteindelijk een debuut met veel moshpitvoer en meer pophits dan ooit tevoren. De Groninger heeft het inmiddels echt gemaakt, maar met hiphopshows is het altijd maar afwachten of de plaat ook goed vertaald wordt naar het podium.

Topfiddy en Jaxplosion warmen de zaal op

Lokale hiphopact Topfiddy bijt deze avond het spits af. De productie klinkt behoorlijk jaren negentig, op alle vlakken. Beats beïnvloed door droge no-nonsens G-funk, soul en funk worden opgevuld met een typische flow uit de jaren negentig. De set vertoont genoeg variatie en is een goede opwarmer voor het verdere geweld van de avond.

Jaxplosion combineert vervolgens op hilarische wijze het levenslied met happy hardcore. Deze gemaskerde mannen trekken echter niét heel stiekem de kabels uit de microfoons bij opkomst en hebben ook niets binnen handbereik waarmee ze de geluiden van de laptop nog live kunnen manipuleren. Dit, gecombineerd met de toch wat beperkte mogelijkheden van het genre, zorgt ervoor dat de act op deze hiphopavond niet meer dan een geinig tussendoortje wordt.

Kraantje Pappie en zijn beatbakkers

Meteen bij opkomst wordt hoofdact Kraantje Pappie getrakteerd op een enorme bak geluid in een uitverkocht Blokhuispoort vol gillende meisjes en brullende jongens. De eerste drie nummers volgen elkaar in rap tempo op terwijl het publiek al flink aan het stuiteren is. Nu heeft Kraan nooit iets te klagen gehad wat betreft zijn beatbakkers. Voor de eerste EP bij label Noah's Ark stond SirOJ in de keuken. Samen met FS Green deelt hij de top van de berg nu Delic praktisch met pensioen is.

Voor Kraantjes album, echter, verzorgden de mede-Groningers van Noisia de beats. Zij brachten hun energievolle drum&bass goed over op de hiphopproductie en sluiten met hun geluid prima aan bij Kraantje Pappies in-your-face manier van rappen. Ook DJ Friss laat vanavond zien waarom de muzikantenprijs in de hiphopcategorie van de Grote Prijs, alweer een aantal jaar terug, terecht naar iemand ging die "slechts" twee van die zwarte plakken en een paar schuifjes heel snel op en neer beweegt.

Door middel van perfect getimede inzetten na gesproken stukken en scratches, wordt het allemaal nog net iets interessanter. Ook achter de microfoons valt er niets te klagen: Kraantje Pappie en backup Fiddox hebben er overduidelijk zin in en de zaal gaat overal in mee. De aangedikte arrogantie en de (waarschijnlijk ingestudeerde) grappen zijn geestig. Er is bovendien genoeg afwisseling in de set. We horen moshpit-waardige producties van Noisia en nieuwe hits, maar ook oude bekenden als Kouwe Kermis.

Tegen het einde van de set wordt de zaal in tweeën gedeeld voor een wall of death tijdens een drum&bass-klapper van Noisia. Wanneer bij de afsluiting van de show alle meisjes vooraan ook nog eens spontaan het podium bestormen, wordt duidelijk dat er vanavond niet alleen maar ruimte was voor beukende pubers.

Afwisselend en energievol

Ook al overtuigt Kraantje Pappie op zijn plaat misschien niet iedereen, aan de liveshow is weinig op te merken. Hij, Fiddox en DJ Friss verzorgden een afwisselend, energievol en grappig optreden waar veel hiphopacts nog wat van zouden kunnen leren.

---
Gezien: Kraantje Pappie, Jaxplosion, Topfiddy, Madoc
Waar: Podium Asteriks, Leeuwarden
Wanneer: 30 maart 2012
Opkomst: uitverkocht