Seeljocht is een belevenis

Vlieland gevangen in beeld en geluid

Tekst: Peter Dijkstra | Foto's: Oscar Anjewierden ,

Een week lang bivakkeerden een groep van gelijkgestemde kunstenaars en muzikanten op Vlieland. Vanuit de barakken van de Koninklijke Landmacht op het voormalige Cavalerie Schietkamp, werkten ze aan Seeljocht: hun interpretatie van het eiland gevangen in beeld en geluid.

Vlieland gevangen in beeld en geluid

Een week lang bivakkeerden een groep van gelijkgestemde kunstenaars en muzikanten op Vlieland. Vanuit de barakken van de Koninklijke Landmacht op het voormalige Cavalerie Schietkamp, werkten ze aan Seeljocht: hun interpretatie van het eiland gevangen in beeld en geluid.

Wat: Seeljocht
Waar: Naar Buiten, Into The Great Wide Open
Wanneer: vrijdag 2 september 2011

In het kader van het artist in residence project, bivakkeerde een groep van gelijkgestemde kunstenaars en muzikanten een week lang op Vlieland. Peter en Heather Broderick van Efterklang, Nils Frahm, Greg Haines en het Nederlandse collectief Piiptsjilling werkten, samen met het 33 1/3 collectief (dat verantwoordelijk is voor de visuele bijdrage), vanuit de barakken van de Koninklijke Landmacht aan Seeljocht: hun interpretatie van het eiland gevangen in beeld en geluid.

Seeljocht is, met dank aan de internationale samenstelling, een meertalige voorstelling geworden. Zo zingt Mariska Baars in het Engels, maar doet Jan Kleefstra dat in het Fries. Doordat er niet altijd even verstaanbaar wordt gezongen, komt de gesproken boodschap maar ten dele over. De klanken der natuur, de ruisende wind en zee, worden daarentegen op harmonieuze wijze verweven met de muziek.

De gevangen eilandklanken worden door de muzikanten in grofweg drie bedrijven vrijgelaten op een luisterend publiek. Terwijl minimalistische en verstilde geluiden resoneren door het bos, lopen projecties van duin en zand synchroon met de klanken die voortkomen uit het instrumentarium. Het zijn de hamers van een piano die in de duinen slaan. Een man schept het zand om, zoekt hij iets? De projecties roepen vraagtekens op, maar de beantwoording is aan de luisteraar.

Het tweede bedrijf kent door technische problemen een wat abrupt einde. Op de technologie na, is er vanavond echter niets dat hapert. Met luide pulserende klanken wordt tot besluit de laatste compositie ingezet. Beats jagen door het bos, zoals de wind juttersgoed over het strand jaagt. Van het zittende publiek waagt een enkeling op te staan om mee te dansen. En wanneer het juttersgoed strandt in een zandduin, zwijgt ook de muziek. Seeljocht is een belevenis.

---
Dit artikel verscheen eerder op de Into The Great Wide Open festivalsite van 3VOOR12.