The Ploctones; is dit nog Jazz?

Goudsmit onderzoekt de grensvlakken tussen muzikale genres

Tekst: Sjoerd Nota, foto's: Marieke van der Veen ,

Hothouse Redbad, ooit bekend vanwege de legendarische jazzconcerten in de Brouwershoek, organiseert al meer dan een decennium twee-wekelijks jazzconcerten in de Harmonie. Veelal tref je bij concerten van deze stichting de echte jazzfanaten, maar steeds meer jonge liefhebbers weten de weg naar de schouwburg te vinden. Vooral als daar bands op het programma staan waarbij de term Jazz niet echt meer de lading dekt.

Goudsmit onderzoekt de grensvlakken tussen muzikale genres

Hothouse Redbad, ooit bekend vanwege de legendarische jazzconcerten in de Brouwershoek (tegenwoordig De Gloppe), organiseert al meer dan een decennium twee-wekelijks jazzconcerten in de Harmonie. Veelal tref je bij concerten van deze stichting de echte jazzfanaten, mede door de veilige en weinig verrassende programmering, waarvoor Ben Scheper al jarenlang verantwoordelijk is. Steeds meer (jonge) muziekliefhebbers weten echter de weg naar de concerten van Redbad te vinden. Vooral als daar bands op het programma staan waarbij de term jazz niet echt meer de lading dekt.

Organisator Hothouse Redbad hangt tijdens haar concerten in de Harmonie sfeervolle foto’s op van grote namen uit de Nederlandse jazzscene die ooit op haar podium hebben mogen staan. Ze doet hiermee haar best om de jazzclubsfeer van weleer  terug te brengen. Vrijdag stond een van de die grote namen, gitarist Anton Goudsmit, vrijwel onder zijn eigen foto. Dat Anton Goudsmit een grote naam is wordt bevestigd door het feit dat hij in 2010 de VPRO/Boy Edgar prijs, de grootste Nederlandse jazzprijs in ontvangst mocht nemen. Zijn zegetournee met zijn eigen band The Ploctones deed op vrijdag 7 januari De Harmonie in Leeuwarden aan.

Het optreden start groovend, rockt af en toe behoorlijk de pan uit en wordt afgewisseld met meer ingetogener nummers die op de vrijdagavond de week doen overdenken. Hilarisch is de parodie op de Bluegrass direct na de pauze (deze jazztraditie wordt helaas wel in ere gehouden), waarin Goudsmit laat horen zijn blues-afkomst niet te verloochenen. In vrijwel elk nummer drukken Anton Goudsmit en saxofonist Efraïm Trujillo een nadrukkelijke stempel op de sound van de band, in het bijzonder in de nummers waarbij de overige leden van de band het podium verlaten. Goudsmit is een meester in het asymmetrisch neerleggen van harmonische tapijtjes onder de soli van zijn bandgenoten. Als solist komt hij fluisterend, scheurend, gnuivend, en soms schreeuwend uit de hoek. Pas aan het einde van het concert komt de band echt op gang en mondt het optreden uit in een dampende, wervelende groove-machine, waarbij vooral door de onderlinge lol tussen de bandleden vele glimlachen in het publiek te ontdekken zijn.

Grootste verdienste van Anton Goudsmit is wellicht het feit dat hij zich niks aantrekt van regels en cliche’s van de blues, rock of jazz. Met zijn band The Ploctones onderzoekt Goudsmit de grensvlakken tussen talloze muzikale genres. Binnen één nummer komen regelmatig meerdere stijlen voor. Soms raak je als luisteraar geheel het spoor bijster, maar de band geeft je het vertrouwen dat het goed komt en dat je het allemaal rustig over je heen kan laten komen.

Hothouse Redbad programmeert af en toe concerten die ook voor de niet-jazz liefhebber zeker de moeite waard zijn. Jammer is dat vernieuwende en genreoverschrijdende bands als The Ploctones, maar ook lokaal talent niet wat vaker op de podia van Redbad geprogrammeerd staan. Want zulke concerten zijn toch zeker een fijne start van je weekend.


Wie: The Ploctones
Waar: De Harmonie, Leeuwarden
Wanneer: 7 januari 2010
Opkomst: circa 200 personen
Recensent: Sjoerd Nota