Andreas Bergmann is nog lang niet uitgedraaid

Breakfast EP als opmaat voor een mooi jaar

Tekst: Peter Dijkstra Foto's: Marieke van der Veen ,

Andreas Bergmann draait al ruim twaalf jaar mee, maar denkt nog lang niet aan stoppen. Sterker nog, afgelopen vrijdag verscheen bij Klopfgeist zijn nieuwste wapenfeit: de Breakfast EP. Met support van Michel de Hey, Remy en Nuno Dos Santos kan 2011 wel eens een heel mooi jaar worden voor de Friese dj.

Breakfast EP als opmaat voor een mooi jaar

Andreas Bergmann draait al ruim twaalf jaar mee, maar denkt nog lang niet aan stoppen. Sterker nog, afgelopen vrijdag verscheen bij Klopfgeist zijn nieuwste wapenfeit: de Breakfast EP. Met support van Michel de Hey, Remy en Nuno Dos Santos kan 2011 wel eens een heel mooi jaar worden voor de Friese dj.

‘In 1998 deed ik voor het eerst mee aan een talent room van de Northern Dance Experience, destijds georganiseerd door Friesland Pop’, vertelt Bergmann. ‘Nadat ik die had gewonnen, kon ik meteen aan de slag als resident bij de RockIt in Leeuwarden.’ Hier en daar draaien op kleine feestjes deed zijn naam gestaag groeien. In 2001 werd het tijd om eens een gooi te doen naar de ID&T Talent Award. De winst ging niet naar Bergmann, maar wel naar Friesland. ‘DJ Joop won dat jaar, maar in 2003 heb ik weer meegedaan en toen won ik alsnog’, grijnst Bergmann. Als beloning mocht Bergmann het jaar daarop draaien in de grote tent van Tiësto’s Black Hole Label op het Mysteryland festival; een doorbraak leek nabij.

De doorbraak kwam echter niet en Bergmann, die tot dat moment alleen draaide, besloot om zelf platen te gaan produceren. ‘Met alleen draaien kom je er tegenwoordig niet meer’, legt hij uit. ‘Je moet produceren om verder te komen. Neem nu zo’n jongen als Bas Amro. Die gast is nog piepjong (19 jaar, red.) maar heeft nu al een hele goede produce sound. Dan draai je automatisch ook veel.’ Zelf produceren kan dus volgens Bergmann de kans op een doorbraak vergroten; zijn hart ligt echter bij de draaitafels. ‘Ik vind mezelf niet echt een producer, het liefste draai ik. Ik sta wel achter mijn eigen platen maar het kan nog tien keer beter.’

Zijn nieuwste wapenfeit, de Breakfast EP, verscheen afgelopen vrijdag digitaal bij Klopfgeist. Toast en Cornflakes is wat Bergmann, overgoten met een deephouse en tech-house sausje, serveert. Michel de Hey, Remy en Nuno Dos Santos hebben reeds positief op dit ontbijt gereageerd. Een ontbijt wat overigens heel losjes tot stand is gekomen. ‘Ik ben een perfectionist qua draaien, maar met produceren ben ik juist niet zo. Ik produceer zoals ik me voel: begint de dag regenachtig, dan kan het zomaar een sombere productie worden, maar stap ik een dag later opgewekt uit bed, dan kan het weer iets heel vrolijks worden.’

Twaalf jaar na het winnen van de Northern Dance Experience behoort Bergmann inmiddels tot één van de meeste stabiele factoren in de Friese techno en house industrie. Hij beaamt dat Friesland inmiddels aardig op de kaart staat als broedplaats voor kwalitatieve techno en house muziek. ‘Ik sprak laatst met een boeker en hij claimde dat naast onder andere Amsterdam, Groningen en in iets minder mate Nijmegen, Friesland wel degelijk als een plek wordt beschouwd waar het leeft.’ Bergmann vervolgt: ‘Misschien is het wel een voordeel als je niet uit Amsterdam komt. Je zet hier als een van de weinigen iets neer en je valt daardoor ook eerder op voor de buitenwereld.’

Met een overstap naar het 1Management boekingskantoor, waar ook Erick E. en Taras van den Voorde zijn ondergebracht, hoopt Bergmann de toch al niet lege agenda verder op te vullen. En ook qua producties zit de Fries niet stil. Zo komt er begin maart een release uit op het Magnitude label met daarop onder meer een remix door Furr & Hazendonk. Aansluitend volgt er op 12 maart een releaseparty in Doozo (Leeuwarden) waar naast Bergmann ook Camiel Daamen en labeleigenaar Francesco Pico achter de draaitafels zullen plaats nemen. ‘Ik ben nu 32 jaar, maar zie mezelf zeker nog wel tien jaar meegaan. Nee, voorlopig heb ik er echt nog geen genoeg van’, aldus Bergmann.