De Jeugd Van Tegenwoordig maakt verwachtingen waar

Maar weet Muziekcentrum Schaaf nergens te verrassen

Redactie 3VOOR12/Friesland | Foto's: Frieda Vuur ,

De Jeugd Van Tegenwoordig is voor niemand onbekend. De absurd innovatieve woordenschat van de drie Amsterdammers en de dikke, door electro beïnvloede muziek slaan al jaren aan bij iedereen die zichzelf niet te serieus neemt. Met een nieuw album en de daarbij horende tour wordt Friesland uiteraard niet overgeslagen.

Maar weet Muziekcentrum Schaaf nergens te verrassen

De Jeugd Van Tegenwoordig is voor niemand onbekend. De absurd innovatieve woordenschat van de drie Amsterdammers en de dikke, door electro beïnvloede muziek slaan al jaren aan bij iedereen die zichzelf niet te serieus neemt. Met een nieuw album en de daarbij horende tour wordt Friesland uiteraard niet overgeslagen.
   
De support komt vanavond van LMN3. Deze heren hebben al genoeg ervaring met het opwarmen van zalen voor grote hip-hop artiesten in Friesland. De jazzy subtiele hip-hop doet niet veel onder voor Amerikaanse underground hip-hop en slaat goed aan bij het publiek. In de nummers zit genoeg afwisseling dus het mag wel eens tijd worden voor een ep.

Na een lange tijd wachten waarin de zaal volloopt en het goed warm wordt zijn het de eerste akkoorden van Zo Volwassen die laten horen waarvoor de mannen naar Leeuwarden gekomen zijn. Net als op het album is het daarna gelijk tijd voor de klapper Sexy Beesten. Waar Willie Wartaal en Faberyayo bezig zijn de opgefokte pubers te laten springen lijkt het alsof Vieze Fur zich meer de ouder voelt die er voor moet zorgen dat geen van de kinderen gewond raakt. Het publiek gaat namelijk van mensen die vinden dat je bij elk nummer heel hard moet pitten tot kinderen zo jong dat bij sommige nummers van het vorige album gezegd moet worden dat het voor de ouderen in de zaal is.

Na Hengel At A Bitch, met bijbehorend dansje, lijkt het alsof De Lachende Derde het enige album van De Jeugd is. Dat niets minder waar is wordt daarna getoond met de hele lijst hits die over de jaren gescoord zijn. Wanneer bij de eerste klanken van Watskeburt het publiek nog opmerkelijk stil blijft, is wel duidelijk dat de gemiddelde leeftijd niet erg hoog ligt.
 
Net als op het laatste album lijkt de Fur vanavond een beetje afwezig. De meest vage van de vier lijkt zich het ene moment de verantwoordelijke voor de heel erg jonge kinderen vooraan te voelen maar het andere moment staat hij in een hoekje op het podium een flesje Spa te drinken, alsof hij met zijn gedachten ergens anders is.

Bij Elektrotechniek, de definitieve bevestiging van beatbrouwer Bas Bron dat hij naast Kanye West ook techno à la Drexciya in zijn platenkast heeft liggen, lijkt de zaal verdeeld. Een gedeelte van de mensen gaat mee met de vraag van De Jeugd om allemaal te gaan springen, maar veel mensen lijken de oldschool electro invloeden niet zo goed te trekken. De enige echte verassing in de set is het moment waarop de vier losgaan over een bekende oude beat. Inderdaad, de vier, want na de verses van de rappers is het tijd voor een 'gitaarsolo' uit een van Bas Bron's synthesizers, een aangename verassing.

Bij de toegift is het opmerkelijk veel leger dan aan het begin van de set, er is duidelijk minder beweging in de zaal bij Tante Lien dan bij de nummers aan het begin van de avond. Uiteraard wordt er afgesloten met recente hit Sterrenstof. De Jeugd Van Tegenwoordig doet wat het moet doen, maar verrast verder nergens. Ach, zo lang ze nooit echt volwassen worden is er nooit echt iets te klagen.

Wie: De Jeugd van Tegenwoordig + LMN3
Waar: Muziekcentrum Schaaf, Romein XL
Hoeveel: goed vol