Niets is standaard bij Peter Broderick

Het was prachtig. En het was in Bakkeveen.

Tekst & foto's: Jacco de Boer, Sjoerd Bootsma ,

Voor een jarige fan die vierhonderd kilometer had gereden werd Happy Birthday feeëriek op een zingende zaag gespeeld. Een ander fan betreurde het dat hij geen baarmoeder had, zich voortplanten met de artiest zat er niet in. Het duurde twee keer 45 minuten. Het was prachtig. En het was in Bakkeveen.

Het was prachtig. En het was in Bakkeveen.

Voor een jarige fan die vierhonderd kilometer had gereden werd Happy Birthday feeëriek op een zingende zaag gespeeld. Een ander fan betreurde het dat hij geen baarmoeder had, zich voortplanten met de artiest zat er niet in. Het duurde twee keer 45 minuten. Het was prachtig. En het was in Bakkeveen.

Er was niets standaard aan het optreden van Peter Broderick bij Muziekpodium Bakkeveen dat gebruikt maakt van Landgoed de Slotplaats. In de huiskamer van dit prachtige kasteeltje speelde de Amerikaanse multi-instrumentalist twee keer drie kwartier, bijgestaan door de Zweedse componist/singer-songwriter Johann G Winther. Als Broderick iets goed kan is het wel de hele ruimte tot de nok toe vullen met zijn geluid. Of het nou een ingetogen gitaarliedje is of een postrock aandoende eruptie aan de piano, het zaaltje kabbelde en kraakte mee. Onderwijl de bezoekers het kippenvel op de armen jagend.

Broderick speelde haast zijn hele laatste plaat How They Are en nodigde tot twee keer toe Johann G Winther uit om hem bij te staan. Winther speelt normaliter in het voorprogramma van Broderick maar daar was door de organisatie uit Bakkeveen niet echt op gerekend. Broderick had dus twee keer drie kwartier te vullen. Een hele klus zo viel te merken. In de tweede set maakte Broderick regelmatig een foutje, het nummer Human Eyeballs On Toast wist hij zelfs niet tot een goed einde te brengen. Maar dat zijn maar kleinigheden vergeleken met de traktatie die organisatie en publiek gisteren kregen.

Broderick is een zachtaardig multi-talent dat je instant weet te ontroeren en dat een enorm technisch vernuft vertoond. In vele van zijn liedjes speelt hij live de piano-, gitaar-, viool- en zangsamples in om van uit stilte een lied met vol kloppend hart te scheppen. Daarin zoekt hij soms ook nog de grenzen van de instrumenten op. Maar bij Broderick wordt het nooit atonaal of abstract. Hij is een meester van de minimale melodie en de bombastische uitbarsting en veel wat daar tussen zit. Een optreden dat de bezoekers niet snel zullen vergeten. Duimen omhoog voor de vriendenclub die elke maand een optreden organiseert in Bakkeveen.

13 november zal daar de Amerikaanse singer-songwriter Greg Trooper optreden. Van geheel andere orde dan Broderick maar wederom een traktatie.

Opkomst: Uitverkocht