Greyline wil met Behind The Masquerade het onderste uit de kan halen

‘We werken hard en we gaan de goede kant op’

Sierd van der Bij ,

Greyline is al jaren bezig, weet zich immer in de kijker te spelen en slaagt er ook aardig in om die kijker op zich gericht te houden. Een geslaagd Eurosonic/Noorderslag weekend ging er aan vooraf en Freesonica+ hielp de band op weg. Waar aan vooraf en waar naar toe? Behind The Masquerade, de tweede langspeelplaat van Greyline. Wat volgde was een telefoongesprek met Wieger Jan.

‘We werken hard en we gaan de goede kant op’

Greyline is al jaren bezig,  weet zich immer in de kijker te spelen en slaagt er ook aardig in om die kijker op zich gericht te houden. Een geslaagd Eurosonic/Noorderslag weekend ging er aan vooraf en Freesonica+ hielp de band op weg. Waar aan vooraf en waar naar toe? Behind The Masquerade, de tweede langspeelplaat van Greyline. Wat volgde was een telefoongesprek met Wieger Jan.

Hoi Wieger Jan! Zeg, wij hoorden dat jullie plaat Behind The Masquerade daar is. Hoe is deze daar gekomen en hoe komt deze bij de mensen thuis?
‘De opnames van Behind The Masquerade waren al lang klaar. Het heeft alleen even geduurd voor het eindproduct klaar was. Destijds hebben we het opgenomen in Graveland Studio van Arno Krabman en de opnames zijn later gemixd door Philip Cope.  De finishing touch kwam er door Scott Hull. Deze man is niet de minste in zijn vak, daar hij al bijvoorbeeld Baroness en anderen van het Relapse Rec label  heeft gemasterd in zijn Visceral Sound studio. En we zitten bij Black Death Records. Nu die plaat eenmaal daar is, is het de bedoeling dat deze via Internet of Vinyl bij de mensen in de oren komt. Hij zal als LP op de markt verschijnen, maar tegelijkertijd kunnen mensen er ook voor kiezen om het album te downloaden. We bieden de plaat straks gratis aan op onze website.’
 
Gratis muziek klinkt een ieder als muziek in de oren. Waar luisteren de mensen naar, als ze straks jullie album gedownload hebben?
‘Naar een goede plaat, natuurlijk! Ja, waarmee kunnen we het eens vergelijken... Qua namen scharen we ons het liefst tussen Baroness, Poison The Well, Neurosis en toch vooral Mastodon. De voorlopers van ons genre waar we qua stijl ook het best tussen zouden kunnen passen. En die plaat heeft natuurlijk een fijne productie. Onze gitarist heeft Cope benaderd. Cope heeft zich in het verleden ook bezig gehouden met het produceren van platen voor Baroness. We vroegen ons af of we qua geluid ooit nog eens bij hen in de buurt zouden kunnen komen. En dat is volgens mij gelukt!’

Zoals de liefhebbers met ons weten, zijn jullie onderdeel van het Freesonica + project. Ik herinner mij dat het uitbrengen van een nieuwe plaat daar ondere andere reden voor was, toch?
‘Het uitbrengen van de nieuwe LP was inderdaad een van de redenen. Maar mensen moeten niet vergeten dat wij eerder bij Freesonica waren betrokken. Het Freesonica + bood een vervolgtraject voor eerdere Freesonica bands aan. Deze bands moesten hun idee presenteren en het onze had onder andere te maken met het uitbrengen van een plaat. Dat kun je niet alleen, en daarom wilden we graag wat professionele ondersteuning van Freesonica. En reken maar dat Freesonica veel voor Behind The Masquerade en daarmee Greyline heeft betekend.’

Op welk gebied heeft Freesonica jullie zoal geholpen?
‘Naast het uitbrengen van een LP wilden wij met de band graag het buitenland opzoeken. Daar zijn we wel eerder geweest, maar het liefst doen we natuurlijk een lange tour in het voorprogramma van een bekende band of juist als hoofdprogramma. Daar komen veel zaken bij kijken. Met die zaken heeft Freesonica ons geholpen. Je moet persberichten schrijven, je wilt gerecenseerd en geinterviewd worden. Freesonica hielp ons met het organiseren van dat soort dingen. De interviews gaan goed en de recensies komen volgende maand binnen. Daarnaast hebben we een nieuwe lay-out voor de sociale netwerken in welke wij ons begeven en hebben we nieuwe t-shirts laten ontwerpen. Dat laatste werd werd overigens door onze zanger Jabe ,met behulp van een bevriende tekenaar, geregeld. Freesonica heeft ons geholpen met het vinden van de juiste mensen. Ton van der Werff doet ons management en kent net als Peter Reen (programmeur Bolwerk, red.) een flink aantal mensen uit de muziekindustrie. Freesonica heeft ons in die zin nog het meest geholpen met het openen van deuren.’

Het ziet er gelikt uit! Dus nu hebben jullie alles op een rijtje, zitten jullie bij Black Death Records en hebben jullie een goed bewaakte planning. Over die planning: Wanneer begint het feest en hoe gaat het met het touren?
‘Op 19 februari hebben we de LP release in Vera, Groningen. Daar kunnen mensen de LP kopen en op het zelfde moment kunnen mensen gratis downloaden. Daarnaast gaan de t-shirts dan de verkoop in. Sonic Rendezvous distribueert de plaat en Black Death brengt hem uit. Daar zijn we overigens erg blij; we kunnen ons ergens vinden in de persoonlijke aanpak van dit enthousiaste label.Sonic Rendezvous zorgt er voor dat je de plaat straks in iedere platenwinkel op zijn minst kunt bestellen. Daarnaast kan ik je vertellen dat mensen het vinyl ook via onze website kunnen bestellen. En dan gaan we straks touren. In April begeven we ons richting Denemarken en we staan straks in het maartnummer van Visions, een Duits blad met een oplage van zestigduizend stuks. Bij dat nummer verschijnt ook een sampler-cd waar wij op staan. We hopen dat de mensen dit oppikken en dat we straks Europa kunnen gaan veroveren.’

Ik begrijp dat Greyline er zin in heeft. Waar hopen jullie over vijf jaar te staan?
‘Het liefst doen we natuurlijk een grote headline tour door Europa. En dan is het ook leuk als we die tour in Amerika kunnen voortzetten. En Azie. We willen in ieder geval zoveel mogelijk shows doen en ervan genieten. We werken hard en we gaan in ieder geval de goede kant op. Het is best lastig om wat op te starten in deze regio, maar we hebben ons er toch tussen weten te nestelen. We gaan het zien.’