Succesvolle tweede No Bowling

Geen dusters en tapijten, wel een hoop tuinkabouters

Tekst: Anne-Marie Böing Foto's: Oscar Anjewierden ,

De Lawei, Iduna, 3VOOR12 Friesland en de Academie voor Popcultuur kunnen tevreden terugkijken op deze tweede editie van No Bowling. De sfeer was relaxed en gezellig, het programma afwisselend, het publiek gemêleerd, en de bezoekers wisten hun weg ook overal heen te vinden.

Geen dusters en tapijten, wel een hoop tuinkabouters

Kabouters waren tenslotte het thema van het festival dit jaar en konden dan ook door de hele Lawei teruggevonden worden: in de kabouter Plop-achtige aankleding van de podia, de popquiz met kabouterronde, en her en der een bezoeker met rode puntmuts.

De Lawei, Iduna, 3VOOR12 Friesland en de Academie voor Popcultuur kunnen tevreden terugkijken op  deze tweede editie van No Bowling. De sfeer was relaxed en gezellig, het programma afwisselend, het publiek gemêleerd, en de bezoekers wisten hun weg ook overal heen te vinden: geen act die voor een lege zaal stond. Voor de sfeer was het jammer dat op de trap bij de singer-songwriters en in theatercafé de Hopper de verlichting niet bepaald knus was afgesteld, maar dit deed desondanks niet af aan het luisterplezier.

Wie zich tussen de plensbuien door naar de Lawei gewaagd had, kon bij binnenkomst meteen rechts de Hopper induiken, voor de avond omgedoopt tot het podium van 3VOOR12 Friesland. A Liquid Landscape verzorgde hier de kick-off, wat ze met  een hoop oprecht rockende energie deden. Het stokje werd daarna doorgegeven aan de doorgewinterde heren van Melanocaster, die met hun ‘70’s garage rock’- sound de Hopper behoorlijk wisten te vullen en zelfs al voorzichtig aan het bewegen wisten te krijgen. ‘Ik was bijna vergeten hoe leuk het kan zijn om op te treden,’ liet zanger Jelle F. Post later weten, die zich op het podium met tuinkabouter, houten zon en  groen houten brievenbusje ‘als een vis in het water voelde.’

Helemaal los ging het echter bij Billy Benton and the Birddogs, een rock-a-billy band die draait om frontman Billy Benton a.k.a. Yorn Overwijk, ook wel bekend van zijn Heatmachine. Met vetkuiven, crèmekleurige fiftiespakken, een bierflesje op de slide guitar,  en natuurlijk een contrabas (onder dwang van Billy’s rechterhand, gitarist Lennard Fopma, aangeschaft) wisten deze jonge rock ’n rollers van de Hopper een hoppin’, boppin’ en swingin’ café te maken, en het grootste feestje van het festival. De reden dat deze muzikanten, rond de 20 jaar oud, graag deze muziek van eigenlijk ver voor hun tijd spelen, heeft volgens Billy te maken met de basisschema’s van deze muziekstijl:  ‘Dat geeft heel veel vrijheid om te improviseren. Daar kan ik mijn gevoel van het moment in kwijt.’

Wie het 3VOOR12 podium verliet om de rest van de Lawei aan nader onderzoek te onderwerpen, kwam na de eerste deur enkele muzikant op een trap tegen, oftewel de plek waar de singer-songwriters deze avond gestationeerd waren. Een mooie, kleinere gelegenheid voor een intiemer genre muziek, maar dit was ook de plek waar het publiek zich het moeilijkst liet boeien. Soms wat gehinderd door het feest in de Hopper, en ook vrij snel weer weg was, op verder vertier uit.

Dit vertier kon gevonden worden bij bijvoorbeeld het cabaret, wat een zeer gewaardeerde toevoeging aan deze avond was. En niet alleen door de comfortabele poefs. Bas Birker uit Tilburg mocht de spits afbijten, maar wist bij zijn eerste twee grappen het publiek al aan het giechelen te krijgen, waarna het niet meer mis kon gaan. Bij Bert Koster werd de interactie met het publiek gemist, iets wat de derde cabaretier van de avond, Chris van de Ende, wel weer sterk oppakte. ‘Dit is maar een raar festival!’riep hij later uit, ‘muziek en cabaret samen werkt vaak niet goed, maar hier wel!’ En in een garderobe op weg naar de Grote Zaal bleek er ook nog een popquiz in de formule van de avond te zitten, waar blije winnaars naar buiten stuiterden, aan de tand gevoeld door studenten van de Academie van Popcultuur die de organisatie en uitvoering van dit aspect van de avond voor hun rekening hadden genomen.

In de Grote Zaal werden Hausmagger’s ‘verbale kwetsuren’ opgevolgd door TrenchcoaT’s swing, uitgevoerd door wederom verrassend jonge muzikanten voor zulke volwassen muziek. De volwassenheid ging er gelukkig lekker af bij de gekke band The Hot Stewards, die een mooi afsluitend feestje bouwde en iedereen heerlijk aan het dansen kreeg  op enigszins verrockte versies van menig eighties dance-hit. Had organisator Teunis Spits aan het eind van de avond nog iets toe te voegen? ‘Boven verwachting,’ grijnsde hij, met vermoeide benen, maar tevreden en voldaan.

Wie: Hausmagger, TrenchcoaT, The Hot Stewards, Bas Birker, Bert Koster, Chris van der Ende, A Liquid Landscape, Melanocaster, Billy Benton and the Birddogs, Jamila Faber, el noré, Jankobus Seunnenga, Marije & Masha, Hille Stellingwerf, DJ Okkie en MC Thijs Kemperink.
Waar: De Lawei, Drachten
Hoeveel: 540 bezoekers, oftewel gezellig druk