Remko van der Haring coacht Pioneers of Love

Van een afstand kijken of het beter kan

Cilla Geurtsen ,

Remko van der Haring is al vanaf jongs af aan met muziek bezig. Hij speelde onder meer bij Jan Giro in de band en maakte ook onderdeel uit van Spanner. Vervolgens werkte Remko als geluidstechnicus in theater de Koornbeurs te Franeker en was hij vaste geluidsman bij I.O.S. Nu ondersteunt hij de jonge honden van de Friese band Pioneers of Love. Een kennismaking met een man achter de schermen.

Van een afstand kijken of het beter kan

Remko van der Haring is al vanaf jongs af aan met muziek bezig. Hij speelde onder meer bij Jan Giro in de band en maakte ook onderdeel uit van Spanner. “Dat was eigenlijk een heel leuk project, maar het is een beetje mislukt. Ik bleek ook wat alternatiever te zijn dan de rest, toen zijn onze wegen maar weer gescheiden.” Vervolgens werkte Remko als geluidstechnicus in theater de Koornbeurs te Franeker en was hij vaste geluidsman bij I.O.S. Nu ondersteunt hij de jonge honden van de Friese band Pioneers of Love. Een kennismaking met een man achter de schermen.

"Ik speel van jongs af aan al in diverse bandjes. En ik heb ook wel wat cd’tjes opgenomen. Opnemen en produceren heeft naast zelf spelen meer en meer mijn interesse gekregen. Vooral dat produceren. Ik doe dat al een aantal jaren en ik merk dat ik een aanvulling kan geven als mensen bij me komen met hun nummers. Door een nummer van een afstand te bekijken, kijk ik of ik het verrassender of beter kan krijgen. Goede communicatie met de band is hierbij cruciaal. Het gaat niet om wie gelijk heeft, ik zit er ook wel eens naast, maar je moet elkaar uitdagen om tot een betere prestatie te komen. 

Ik werkte als technicus bij een verhuurbedrijf en op die manier ben ik in contact gekomen met I.O.S. En ik ben blijven hangen bij deze band. Ik heb veel geleerd. Ik was ik eigenlijk een extra bandlid. Ik heb alle processen van schrijven en opnemen van een cd meegemaakt. Toen ben ik min of meer begonnen met ‘produceren’. Na afloop van een optreden altijd doorspreken waarom bepaalde nummers niet liepen. Ik kan de vinger op een zere plek leggen. Het gaat erom dat je communiceert, dat er een sfeer ontstaat dat dat kan. Anders kom je als band ook niet op een hoger plan.

De jongens van Pioneers of Love heb ik een keer zien spelen. De muziek die ze maakten sprak me aan. Het zijn een stelletje jonge honden. In essentie maken ze echt hele goede nummers, maar het is soms nog wat ongecontroleerd. Dosering is belangrijk. Je moet niet teveel in een nummer willen stoppen. Een vreemde akkoordenlijn of een apart ritme, dat moet je uit een compositie weten te filteren. Wel moet je het nummer  goed weten te spelen en is het belangrijk hoe een band zich presenteert. Ook hier ligt mijn kracht.

Ik hoor snel waar het niet loopt. Bijvoorbeeld een verkeerde timing. Daar werk ik ook met de jongens  van POL aan. Een goed idee voor een song is wat je hebt totdat er iets beters komt, dus niets is slecht. En het gaat uiteindelijk om het totaal van een nummer. Daar moet je je als individu wel eens in schikken. Je moet het als bandje met zijn allen doen, wederzijds respect is het sleutelwoord. Het collectief is zo belangrijk. U2 werkt toch ook iedere keer met een producer?"

Pioneers of Love speelt het komende weekend op het Freeze festival.