Alles valt op zijn plek bij Anne Soldaat Alles valt op zijn plek bij Anne Soldaat

Samenwerking met Maurits ook uiterst effectief

, Tekst: Cilla Geurtsen Foto's: Oscar Anjewierden

Alles valt op zijn plek bij Anne Soldaat

Samenwerking met Maurits ook uiterst effectief

Tekst: Cilla Geurtsen Foto's: Oscar Anjewierden ,

“Welkom terug bij dit duel. Op leven en dood. Dat de beste moge winnen!” Met deze woorden heropent Anne Soldaat zijn optreden na dat van Maurits Westerik in het restaurant van De Bolder. Blijkbaar hebben de beide Excelsior muzikanten van hun beider optredens een wedstrijd gemaakt. Na ja een wedstrijd? Soldaat begeleidt deels Westerik, Westerik begeleidt deels Soldaat. En dat is geen wedstrijd maar een uiterst effectieve combinatie.

Samenwerking met Maurits ook uiterst effectief

“Welkom terug bij dit duel. Op leven en dood. Dat de beste moge winnen!” Met deze woorden heropent Anne Soldaat zijn optreden na dat van Maurits Westerik in het restaurant van De Bolder. Blijkbaar hebben de beide Excelsior muzikanten van hun beider optredens een wedstrijd gemaakt. Na ja een wedstrijd? Soldaat begeleidt deels Westerik, Westerik begeleidt deels Soldaat. En dat is geen wedstrijd maar een uiterst effectieve combinatie.

CONCERT
Anne Soldaat, Into The Great Wide Open, 5 september

MUZIEK
Het lijkt wel of alles op zijn plek valt nu Anne Soldaat na zijn avonturen bij Daryll Ann en Do the Undo een eerste solo album, veelzeggend genaamd ‘In Another Life’, opgenomen heeft. Soldaat heeft een heerlijke manier van zingen met hier en daar een scherpe dictie. Ook zijn timing is buitengewoon effectief. De zaal hangt daardoor muisstil aan zijn lippen.

Soldaat speelt tijdens de meeste nummers op een akoestische gitaar en hij probeert het publiek en passant ook nog wat essentiële kennis bij te brengen. “Dit nummer bestaat uit dertien akkoorden. He, wel opletten! Dit is muziekles. Hier kun je wat van leren.” Halverwege pakt Soldaat ook nog zijn elektrische gitaar erbij en daarmee tovert de gitaarvirtuoos betoverende solo’s uit zijn hoge hoed.  

PLUS
Waar veel singer-songwriters zich beperken tot een set op een akoestische gitaar is het ondermeer de afwisseling tussen akoestische en elektrische gitaar die dit optreden van Anne Soldaat zo bijzonder maakt. Ook de tweede stem van Maurits en diens ondersteunende gitaarspel bij een deel van het optreden zorgt voor veel variatie.

Soldaat betrekt bovendien het publiek op een amusante wijze bij zijn optreden. Zo laat hij de zaal raden van wie hij een cover speelt. De winnaar krijgt zijn laatste cd. En er waren niet veel aanwezigen die wisten dat “Motel Blues” van Loudon Wainwright III was.  

Soldaat zet in drie kwartier een dijk van een optreden neer. Het publiek dwingt ten slotte nog een toegift af, ondanks dat Johan over een paar minuten op het grote veld aan hun laatste festivaloptreden begint. In het najaar begint Anne Soldaat aan zijn clubtour. Wie weet neemt hij Maurits wel weer mee op sleeptouw.

MIN
Als er dan toch iets aan te merken moet zijn op het optreden van Soldaat dan zou dat kunnen zijn dat hij zijn songs nog wat meer diepte zou kunnen geven door zo hier en daar eens een nummer wat diepgaander in te leiden. Maar dat is eigenlijk muggenziften om het muggenziften.

CONCLUSIE
Anne Soldaat heeft zijn draai als soloartiest gevonden. Hij zet op Vlieland in drie kwartier een afwisselend en muzikaal goed in elkaar zittende show op het podium. Dat zouden meer singer-songwriters moeten doen. Heerlijk.

CIJFER 
9

nu op 3voor12