‘Ik heb niet zoveel te zeggen tegen mensen die ik elke dag zie’ ‘Ik heb niet zoveel te zeggen tegen mensen die ik elke dag zie’

Jean Parlette, Lawn en Tickets Go Past in Romein

, Tekst: Christiaan Triebert. Foto's uit archief

‘Ik heb niet zoveel te zeggen tegen mensen die ik elke dag zie’

Jean Parlette, Lawn en Tickets Go Past in Romein

Tekst: Christiaan Triebert. Foto's uit archief ,

Buiten Romein leiden de kou, de regen en de harde wind de maand oktober in, binnen doen Jean Parlette, Lawn en Tickets Go Past dat met folktronica, en mysterieuze rock.

Jean Parlette, Lawn en Tickets Go Past in Romein

 ‘Ik ben mijn praatje even kwijt maar ach, ik heb niet zoveel te zeggen tegen mensen die ik elke dag zie.’ Jos Blomsma kijkt lachend de zaal in. ‘Gewoon Jos’ vertolkte vorig weekend op Freeze nog het Nederlandstalige levenslied. Simpel, plat en met een uitbundig publiek. Er kwam zelfs een polonaise aan te pas. Hoe anders is het vanavond: Jos Blomsma staat gewoon weer met Jean Parlette op het podium met prachtige folktronica, maar weinig publiek. ‘Ohja,’ zegt Laurens van der Meulen plots, ‘ik wil Phil Mills nog even bedanken voor dit plectrum, anders kon ik niet bassen.’ ‘Als u goed op let ziet u misschien straks nog een bekende bij Lawn.’    

‘Een heerlijke vier minuten lang wegdromen,’ heeft één van de Parletters eens gezegd over hun nummer ‘Out of Time’. Live rekken ze het nummer enkele minuten met een mooi instrumentaal stuk van Laurens, David en Suze. Jos gaat even zitten en geniet met z’n hoofd tussen de knieën. Zal hij zich afvragen waarom er maar zo weinig mensen zijn, of ze misschien wat verkeerd doen? Misschien geniet hij wel gewoon van de muziek, zoals het publiek. Mensen, als Jean Parlette in de buurt is: gaat dat zien!

Van de folktronica naar de ja, wat is het eigenlijk? Lawn plaatst zichzelf liever niet in een hokje. ‘Kom gewoon kijken,’ zo vermelden ze op hun site. Om er toch een label op te plakken: post-rock. Hun recente werk ‘Silver’ verscheen dit jaar ook in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland waarmee ze meteen een tour te pakken hadden. Aan het album werkte overigens producer Phil Vinall mee die onder meer ook hielp bij Radiohead, Placebo en dEUS.  

Live komen de goed gearrangeerde nummers niet tot hun uiting, het geluid staat simpelweg te hard. Voor de band zelf zal de lege zaal ook een beetje een tegenvallen, zeker na de tour door de Duitstalige landen. ‘Kom maar wat naar voren,’ wordt er nog voorzichtig gezegd, maar enkel Phil Mills springt naar voren.

Deze zelfde Phil Mills betreedt even later met Tickets Go Past als hoofdact het podium. Op het podium staat een groot scala aan instrumenten, waaronder zelfs een theremin. Die zien we niet vaak. ‘Een theremin?’ zult u denken. Ja, een theremin, één van de eerste elektronische instrumenten. Het wordt bespeeld door de afstand tussen je hand en de antenne te variëren, waarmee een ‘spookachtig’, snerpend geluid wordt gecreëerd. Nog geen idee? The Beach Boys gebruikten het instrument ook, en wel in ‘Good Vibrations’. 

‘Mysterieus’ is een van de labels die er op Tickets Go Past geplakt zou kunnen worden. Maar dan wel mysterieusheid met een vriendelijk randje. Het debuutalbum werd niets voor niets vergeleken met werk van Radiohead. Nummers met grote muzikale contrasten, die zich overigens mooi weerspiegelen in de frontmannen Phil Mills en Joost Brouwer: de geboren Engelsman met kale kop en wilde bewegingen, de singer-songwriter met lang haar en ingetogen gelaat.

‘We hebben een cd gemaakt die eigenzinnig is,’ vertelde de Mills vorig jaar aan 3VOOR12/Friesland. ‘Ik heb liever dat dit niets oplevert dan dat ik compromissen moet maken.’ Of het vanavond financieel wat opleverde is gissen, maar zeker is dat Tickets Go Past in positieve zin nog wel even in de hoofden van het publiek zal blijven hangen.
 
Wie: Jean Parlette, Lawn, Tickets Go Past
Waar: Poppodium Romein, Leeuwarden
Opkomst: matig

nu op 3voor12