De Friese technoscene groeit De Friese technoscene groeit

Een interview met Leeuwarder producer Niels Luinenburg

, Tekst en foto's: Boris Bunnik,

De Friese technoscene groeit

Een interview met Leeuwarder producer Niels Luinenburg

Tekst en foto's: Boris Bunnik, ,

De 24 jarige Niels Luinenburg uit Leeuwarden is een liefhebber pur sang als het gaat om elektronische muziek. Het zijn spannende tijden voor de jonge producer, want het Amsterdamse kwaliteitslabel 'Delsin' brengt 20 maart zijn eerste vinylrelease uit op het zusterlabel 'Ann Aimee'. Voor 3VOOR12 Friesland was dit een goede gelegenheid om hem eens te interviewen.

Een interview met Leeuwarder producer Niels Luinenburg

De 24 jarige Niels Luinenburg uit Leeuwarden is een liefhebber pur sang als het gaat om elektronische muziek. In september 2007 is hij gestart met een nieuwe studie aan de Academie voor Popcultuur te Leeuwarden en beoefent daar de richting 'Producer/DJ'. Zijn productionele stijl valt het beste te omschrijven als sferische stuwende dub techno met karakteristieke invloeden uit Detroit. Geruime tijd brengt hij zijn tijd door in de studio met 'Awakenings' dj Damian Keane, van het 'Audiosculpture' label, van wie hij de fijne kneepjes van het vak heeft geleerd. Het zijn spannende tijden voor de jonge producer, want het Amsterdamse kwaliteitslabel 'Delsin' brengt 20 maart zijn eerste vinylrelease uit op het zusterlabel 'Ann Aimee'. Voor 3VOOR12 Friesland was dit een goede gelegenheid om hem eens te interviewen. Wat betreft het Friese danceklimaat vindt Luinenburg dat er een hoop in beweging is. Er zijn hier in Leeuwarden aardig wat technogeoriënteerde organisaties bezig die ook steeds vaker grotere Nederlandse namen boeken en dat is een goede zaak. Het enige probleem is dat er niet echt sprake is van een scene in Leeuwarden en dat het daardoor elk feestje weer afwachten is of het druk wordt. Maar in vergelijking met enkele jaren terug, gaat het nu de goede kant op! Ook op het productionele vlak gebeuren er op het moment een aantal goede dingen. Op Audiosculpture zijn onlangs weer twee EP’s verschenen, een van Damian Keane en Dave Miller en een van Counterpart. Boris Bunnik heeft als Conforce nu net zijn tweede plaat uit bij Rush Hour. Mohlao (Samuel Dijk) gaat met een aantal heel interessante producties komen. Jelle Groen is bezig om een eigen label te starten.The Concern brengt in mei een tweede ep uit met bijdragen van enkele opkomende Nederlandse producers. Kortom, het begint hier te leven en dat is een goede ontwikkeling voor het Friese, alternatieve, dance klimaat. JE HEBT INMIDDELS EEN PLAAT GETEKEND BIJ DELSIN'S SUBLABEL 'ANN AIMEE', HOE IS DIE DEAL TOT STAND GEKOMEN? Ik had wat tracks op cd gebrand en was bij Deeptrax (platenzaak) langs gegaan. Gewoon om even te laten horen en een beetje te filosoferen over voor welk label het geschikt zou zijn. Al gauw kwamen we bij Delsin uit en zodoende heb ik ze daar naar toe gestuurd. Een dag later kreeg ik al bericht van Marsel, de labelbaas, dat hij ze graag wilde uitbrengen op Delsin’s sub label 'Ann Aimee'. Zo is het balletje gaan rollen en vanaf 20 maart is de eerste EP verkrijgbaar, met daarop twee tracks. Het schitterende artwork is gedaan door graffiti artiest Delta. En om het plaatje compleet te maken, hebben Michel Pitstra en Jos Blomsma, van Buro Lamp&Kap, een videoclip gemaakt bij de track ‘Nebula’, die op de A kant staat van de EP. HOE ZOU JE JE EIGEN GELUID OMSCHRIJVEN? Het is diepe, sferische techno met invloeden uit dubtechno en de karakteristieke Detroit-sound. Ik hou er van om met een track een soort van verhaal te vertellen, en daarom zoek ik vaak het spanningsveld op tussen luisterbaar en dansbaar. Het is minder loop georiënteerd zoals de meeste techno en er zit vaak een duidelijke spanningsboog in. Wat ik ook altijd belangrijk vind is om mijn nummers een tijdloos karakter mee te geven, in plaats van in te springen op geluiden die vandaag de dag 'hip' zijn. En hoewel ik voornamelijk met software werk, zijn alle tracks die ik maak wel in een ‘live-take’ opgenomen. Dit om zo toch wat levendigheid en gevoel aan computergestuurde muziek mee te geven. JE ZIT OP DE ACADEMIE VOOR POPCULTUUR, LEVERT DAT EEN GOEDE BIJDRAGE AAN JE ONTWIKKELING ALS PRODUCER? Over het algemeen leren we vrij veel over studiotechnieken en daarnaast komen we vaak bijeen in groepen met andere producers die ook heel ambitieus zijn. Je luistert elkaars werk en geeft feedback. Feedback van anderen is heel prettig omdat iedereen vanuit zijn eigen perspectief en achtergrond luistert. Productioneel gezien ondersteunt het je dus behoorlijk en je komt snel tot andere invalshoeken. LIGGEN ER NOG NIEUWE PRODUCTIONELE ACTIVITEITEN IN HET VERSCHIET? Wat betreft releases staat er wel aardig wat op de agenda. Er komt nog een opvolger op Ann Aimee en samen met Damian Keane en Dave Miller heb ik nog een remix gemaakt voor Counterpart, voor een track die eerst gelicenseerd was voor Jeff Mills Mission 6277 label. Daarnaast werk ik samen met Damian en Dave aan een project onder de naam Phantom Regiment. Verder liggen er plannen om dit jaar een eigen label te starten met zijn drieën, waarmee we ons meer gaan richten op de ouderwetse pure techno. Er liggen verder nog enkele aanvragen van andere labels om tracks te leveren, maar dat is op dit moment nog niet heel concreet. HEB JE EEN STILLE AMBITIE, WAT HOOP JE OVER EEN PAAR JAAR MET JE MUZIEK TE BEREIKEN? Ik ga gewoon lekker door met muziek maken die ik mooi vind en ik zie wel wat er allemaal op mijn pad komt. Ik hoop uiteraard nog veel platen uit te gaan brengen en dat ik ook qua draaien op vele nieuwe plekken terecht kom. Een grote wens is om over een aantal jaar een eigen album uit te brengen.
Tags

nu op 3voor12