KLUTS en Exposure gingen 29 mei hand in hand in Romein. De invloeden van beide partijen waren duidelijk zichtbaar. Met een op papier sterk programma en een goed gevulde Romein kan er ook weinig mis gaan.
De mensen van KLUTS hebben het weer lekker arty-farty ingericht. Wanneer je richting de zaal loopt, kom je eerst door de tijdmachine (het met veel aluminiumfolie betoverde halletje) en ga je naar de vorige eeuw. De leuke aankleding geeft meteen de goede sfeer; je krijgt spontaan zin om je Ipod kapot te trappen en van je okselhaar een vetkuif te maken.
De aftrap vanavond wordt gedaan door The Three Farmer Boys; rockabilly met veel ‘50’s invloeden. Het ziet er allemaal echt uit, de bassist is een invaller en hij is dan ook de enige die qua kapsel en kleding niet helemaal mee kan. De liedjes kloppen, de covers zijn op hun plaats en de contrabas doet z’n werk. Verder duurt de show niet te lang, worden verzoekjes uit het publiek aangenomen en heeft de band er, ondanks de nog niet heel volle zaal, duidelijk veel zin in. Niet van het niveau van Lost Hound twee edities geleden, maar een goede opener!
Waar The Three Farmer Boys echte lookalikes waren, moet Them Holy Rollers nog even werken aan het voorkomen. Muzikaal gezien zit dit wel snor in ieder geval. Sex, sex, sex en, ohja, ook nog een liedje over auto’s. Leuk hoor allemaal, maar toch komt het gespeeld over. De band klinkt wel zoals het wil, maar ziet er niet zo uit. Het plaatje klopt niet bij het verhaal. Wanneer de zanger, A.K.A. Louie L. Barkov, in de zaal gaat staan, lijkt er geen einde aan te komen. Zeker twee-en-een-halve liedjes lang houdt hij dit vol en dat is toch net wat te gortig. Tóch is het muzikaal gezien een spannende show, deze gasten weten dat ze niet strak hoeven te spelen om er een feest van te maken. Als er een foutje gemaakt wordt, gaat er over en weer even een grote grijns en wordt er snel verder gestampt, gezweet en gebonkt. En dat vindt ook het publiek zichtbaar leuk.
Dan is het, na ellenlang wachten, de beurt aan hoofdact Intwine. Om ongeveer tien voor twaalf komt de band het podium op (om twaalf uur gaan we toch dicht in Leeuwarden??). De publieksreactie na de eerste paar nummers is zeer lauw, eigenlijk lijkt iedereen zich te vervelen. Op een gegeven moment betrapte ik mezelf erop dat ik – waar de helft van het publiek de luxe had (en nam) om gewoon naar huis te gaan - m’n complete sms-geheugen door ging lezen om de tijd te doden. De band rept zelf over een unieke sound, maar je hoort en ziet drie kwartier lang een superstrakke, maar dynamiekloze Incubus-imitatie spelen. Wanneer de band na drie kwartier nog even terugkomt voor een toegift waar het publiek niet echt meer op zit te wachten, wordt er door het Romein-personeel al druk gebaard richting het podium dat het afgelopen moet zijn. De link met een festival als KLUTS is bij deze band in ieder geval niet snel gelegd.
Deze editie van KLUTS was toch voornamelijk gericht op de bands, mede door de samenwerking met het multimediale expositiefestival ‘Exposure’, en van de drie afgelopen edities was dit programmatisch juist net even wat minder. Toch verveelt KLUTS nooit en viel er weer genoeg leuks te beleven!
Wie: Them Holy Rollers, Intwine & The Three Farmer Boys
Waar: Romein
Opkomst: Gezellig druk
Terug in de tijd met KLUTS
Derde editie themafestival leuk en afwisselend
KLUTS en Exposure gingen 29 mei hand in hand in Romein. De invloeden van beide partijen waren duidelijk zichtbaar. Met een op papier sterk programma en een goed gevulde Romein kan er ook weinig mis gaan.