Goed dan, nog één keer heel kort wat vooraf ging: 12 jaar geleden besloot Stichting Friesland Pop jaarlijks een Friese Popprijs uit te reiken aan de band, of instelling of groepering, die in dat jaar het meest voor de popmuziek in Friesland had betekend.
In 1996 werd de prijs voor het eerst in Theater Romein uitgereikt aan Marius de Boer. Latere winnaars, o.a. Meindert Talma, Wâldrock en The Suicidal Birds, mochten de prijs in De Gloppe en tijdens het Freezefestival in ontvangst nemen. In 2006 werd een sponsorovereenkomst met de Foreign Media Group gesloten en werden er ook prijzen in een aantal andere categorieën – o.a. beste DJ, beste nieuwkomer, beste popact en song van het jaar - toegekend en vond de uitreiking voor het eerst plaats tijdens het Gala van de Friese Popmuziek in de kleine zaal van De Lawei in Drachten. Luie Hond was toen de winnaar, en het gala zo succesvol dat de feestelijkheden vorig jaar naar de grote zaal zijn verplaatst.
Afgelopen vrijdag was de derde editie van het gala.
Geen spectaculaire openingsact à la Kay Wilder en Ecoustic deze keer, maar een korte DJ set, waarvan de laatste, Da Pauli, na een openingswoord door presentator Jan Douwe Kroeske, de prijs voor Beste DJ in ontvangst mocht nemen.
De Klipkar+-Prijs voor beste clip van 2008 ging naar Hé Hallo van Floris Liesker en Daniël Levy omdat ze, volgens de jury, op verrassende en bijzonder creatieve manier de gebaande clip-paden hebben durven verlaten. In februari verschijnt hun nieuwe clip.
De Oeuvreprijs was dit jaar voor “leukste live-act van Nederland” Pigmeat. Volgens een verongelijkte Jan Seunnenga was het, net op het moment dat de band het graf in ging, de allereerste prijs die ze in hun lange bestaan hebben gekregen. Enkele maanden geleden maakte het duo bekend dat het na 20 jaar, talloze optredens door heel Europa, zeven singles en tien CD’s de tijd was om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Het ultrakorte optreden dat volgde, volgens de heren hun 2001ste, was als altijd weer hilarisch. Wie ze nog een keer wil zien heeft tot voorjaar 2009 de tijd (allerlaatste optreden: 21 maart in Irnsum), dan stoppen ze met Pigmeat en gaan ze elk wat anders doen.
Nieuw dit jaar was de categorie Beste Coveract. Naamgever Theo de Ridder mocht de gouden microfoon zelf in ontvangst nemen namens Boulevard, dat overigens ook al weer zo’n 20 jaar bestaat en bijna net zo lang één van Nederlands meest gevraagde coverbands is. Meest recente wapenfeiten: in 2007 finalist bij de landelijke Clash of the Coverbands en vorig en dit jaar begeleidingsband bij de Fryske Music Night. Wegens “verplichtingen elders”, een kerstshow met Grant & Forsyth, kwam hun dankwoord via video.
Tijdens de pauze werd in de foyer de prijs voor Popdesign van 2008 uitgereikt aan Teunis Spits, bedenker van Zeef & Sound, het posterproject van Popodium Iduna. De jury vond dat het project zowel de grenzen van de popmuziek als die van de vormgeving – ouderwets gezeefdrukte posters - oversteeg door beide te combineren in een serie optredens in Iduna en een expositie in Museum Smallingerland.
Beste nieuwkomer in 2008 was Bonne Aparte, dat dit voorjaar een ijzersterk debuutalbum heeft afgeleverd. Zij moesten vrijdagavond echter op het State X New Forms in Het Paard in Den Haag spelen, dus ook zij moesten verstek laten gaan en hun gouden microfoon werd daarom overhandigd aan Jan Pier en Janke Brands van platenlabel Wham! Wham!
De Altijd Aparte Nederlander D-A-A-N was dit jaar genomineerd in maar liefst zes categorieën. Behalve voor de Klipkar+prijs stond hij ook nog op de shortlist voor Beste Song (Papa Simon), de Friese Popprijs, LC Publieksprijs en Beste Act, vanwege zijn deal met PIAS en een mooie debuut-cd. Het artwork van dat debuutalbum, een spelletjesdoosje, kreeg een nominatie in de categorie Beste Popdesign. Uiteindelijk mocht hij nog twee keer op het podium komen om die voor Beste Act en, helemaal beduusd, de LC Publieksprijs te verzilveren.
En de Friese popprijs 2008, beste lezers en lezeressen, ging uiteindelijk naar de makers van deze website: 3voor12 Friesland. En daar zijn we natuurlijk allemaal erg mee verguld. Het is niet alleen aardig om naast al die illustere voorgangers in zo’n eregalerij te staan, ook de erkenning dat de redactie blijkbaar van betekenis is voor de Friese muziek wordt in dank aanvaard.
Tussen de prijsuitreikingen door was er, net als vorig jaar, natuurlijk ook weer heel veel muziek. In de meest uiteenlopende vormen. Vooral de optredens van Lawn met het Fries Symfonie Orkest en van klassiek geschoolde tenor Sander Boonstra met rapper en producer Ozie-N waren interessant. Zij maken deel uit van “Blend”, een project van Friesland Pop waarin bands en muzikanten in verschillende disciplines de opdracht krijgen om tot een gezamenlijk product te komen, met het doel om genres bij elkaar te brengen en grenzen te vervagen. De opzet roept herinneringen op aan Frozen van 10 jaar geleden, waarbij Friesland Pop ook al eens vier Friese bands aan het Frysk Jeugd Orkest koppelde, en doet ook sterk denken aan de In The Fishtank-serie van muziekbedrijf Konkurrent.
Verder was er de release van de remix van In Nije Dei van DJ Steff da Campo, twee prachtige liedjes van Miss Ippi (Berber Visser en Laurens van der Meulen, die zaterdag in de Melkweg nóg een drukke dag hadden als singer-songwriter finalist bij de Grote Prijs van Nederland) en een optreden van de altijd innemende D-A-A-N. Hoogtepunt: een reünieoptreden van Weekend At Waikiki, dat met een klein legertje gitaristen (“wie zei dat Weekend At Waikiki een synthesizerbandje was?”) vooral veel indruk maakte met hun uitvoeringen van Never Understood en Love In The Most Peculiar Way.Tijdens dat laatste nummer was WAW zelfs even een negen mans band omdat Tom - Junkie XL - Holkenborg ook nog kwam meespelen. Indrukwekkend optreden, geweldige muziek. Ook de bandleden, en vooral zanger Thijs Helfrich, genoten zichtbaar van alles. Op dit moment werkt de band hard aan een overzichts-DVD, met oude opnamen en beelden van hun reünietour, die over enige tijd moet verschijnen.
Tijdens een gezellige afterparty in Café Hopper was er nog de uitreiking van de gouden microfoon voor Beste Song 2008. Die ging naar Aart Lus & Ed Lip voor hun Ik Bin Su Eil, dat natuurlijk ook nog even live werd uitgevoerd.
Kortom: het Gala van de Friese Popmuziek was behalve een goed georganiseerd en Door Jan Douwe Kroeske prettig aan elkaar gepraat feestje voor alle genomineerden en prijswinnaars, ook een mooi overzicht van wat er zoal in de Friese popwereld aan de gang is. En, zo blijkt maar weer, er leeft nog steeds van alles.