Omstreeks half negen gaan de deuren van de Deloitte zaal open. Als het publiek langzaam binnenstroomt en op zoek gaat naar een zitplek op de tribune, zitten Pete Philly en Perquisite al op het podium. Beiden zijn in zichzelf gekeerd en druk bezig met hun eigen ding; Pete Philly schrijft een tekst en Perquisite is bezig met het maken van een nieuwe beat, welke op de achtergrond te horen is. Ongeveer gelijktijdig met het publiek, komen één voor één de overige muzikanten het podium op, begroeten ze elkaar en gaan zitten.
En dan ineens gaat Pete Philly het muzikale contact aan met Perquisite, doet hij wat voorstellen voor een flow en dan barst hij ineens los. Het optreden van Pete Philly en Perquisite is begonnen. Naast hun eigen band, bestaande uit een bassist, toetsenist, scratcher en een veelzijdige blazer, hebben Pete Philly en Perquisite speciaal voor deze theatertour twee extra blazers, een drummer en een strijkkwartet meegenomen.
Instrumentaal klinkt dat vaak heel mooi, zeker wanneer de blazers en strijkers met elkaar de interactie aangaan. Maar soms is de sound ook net wat te vol en komen nummers toch wat minder goed uit de verf, zoals bijvoorbeeld bij het hitje “Mellow,” waarbij Pete’s stem niet goed boven de band uitkomt.
Een ander groot verschil met de clubtour is dat het publiek deze keer op stoelen zit. Ondanks dat Pete Philly nu niet kan zien of het publiek zijn muziek nu “wack of dope” vindt, daar je volgens hem moeilijk op je stoel uit je dak kan gaan, weet hij ook dat het publiek al zittend moeilijk weg kan rennen. Volgens Pete geeft hem dat dan ook de mogelijkheid om de wat rustigere tracks van zijn albums te spelen.
Het is de vraag of het publiek een dergelijke show verwacht van Pete Philly. Op de website van de Harmonie stond dit in ieder geval niet zo duidelijk aangegeven. Misschien dat daarom ook een jonger, meer op hiphop georiënteerd, publiek aanwezig is. Dat is jammer, want deze muziek kan zeker een veel breder publiek aanspreken. En waar ik oudere, meer ervaren, theaterbezoekers bij andere zitconcerten regelmatig op heb zien staan omdat ze toch willen dansen, blijft dit jongere publiek de hele tijd braaf zitten.
Dat we hier te maken hebben met een braaf publiek beseft Pete Philly nog eens extra goed op het moment dat hij zijn freestyle rap gaat doen. Want ondanks dat hij nog even kort wat over de hiphopgeschiedenis vertelt en daarbij onder meer de stijlen gangsterrap en politieke rap noemt, krijgt hij van het publiek de opdracht om te gaan rappen over een regenboog. Tot groot vermaak van het publiek haalt hij er, na zich helemaal te hebben ingeleefd, zelfs my little pony’s bij.
Ook in het theater blijft PP&P dus makkelijk overeind. Het is ook zeker de moeite waard om PP&P binnen een half jaar twee keer op te zien treden in Leeuwarden. De clubtour is wel net iets beter, omdat die tour het publiek meer raakt. Deze bezetting zet soms hele mooie dingen neer, maar gaat niet altijd even effectief te werk. Toch lijkt het publiek zich ook tijdens deze avond prima vermaken; het publiek dat Pete Philly zelf zo mooi verwoordde als zijn “vriendelijke Friese vrienden”. Op Woensdag 23 april is de laatste theatershow te zien in De Lawei in Drachten. In tegenstelling tot alle andere uitverkochte shows zijn voor dit optreden nog kaarten verkrijgbaar.
Wie: Pete Philly & Perquisite
Waar: Harmonie, Deloitte zaal
Opkomst: uitverkocht (925 personen)
Pete Philly en zijn vriendelijke Friese vrienden
Theatertour Pete Philly & Perquisite doet de Harmonie aan
Het is nog maar een half jaar geleden dat Pete Philly & Perquisite poppodium Romein op z’n kop zette met een geweldig optreden waarbij het publiek helemaal uit z’n dak ging. Dit keer staat Pete Philly in de Harmonie en zit het publiek dus op stoelen. Weet PP&P het publiek weer voor zich te winnen?