Bij de eerste aflevering van Zappop in 2005 moest het publiek nog met een ludieke actie – iedereen die aan de kassa een afstandsbediening kon tonen mocht gratis naar binnen – naar het festival gelokt worden. Ondanks dat licht tegenvallende bezoekersaantal vonden initiatiefnemers De Lawei en Iduna dat zo’n uniek festival toch een kans moest hebben en besloten het daarom in ieder geval een tweede keer te organiseren. Er volgde een derde editie, en afgelopen zaterdag 29 maart mocht De Lawei in Drachten haar deuren openen voor Zappop deel vier.
De Fries/Groningse band Lawn heeft begin maart haar prachtige tweede CD Silver uitgebracht, en is sindsdien druk aan het spelen om deze onder de aandacht van het publiek te krijgen. Zij mochten om half negen het festival in de grote Laweizaal openen en deden dat met een excellente set waarin stevig (het indrukwekkende Rear View) en zacht (Sanctuary, voor de gelegenheid omgedoopt tot de Bielefeld Song) elkaar volgens inmiddels beproefd recept elegant afwisselden.
Elegantie en subtiliteit zijn de steekwoorden die ook zeker van toepassing zijn op de muziek van Jean Parlette. Erg leuk om te zien hoe de lieve, ingetogen liedjes van hun overrompelende debuut Much Younger met toetsen, akoestische gitaar, cello en laptop op het podium, en voor een nagenoeg geheel gevulde grote zaal, tot leven kwamen.
Hoe anders was dat bij de Amsterdam Klezmer Band. Toch Nederlands beroemdste klezmerband zou je zeggen, en als er één band is die weet hoe je met een mengeling van Yiddische feeststampers en Oost-Europese volksmuziek een zaal op z’n kop kunt krijgen, dan is het de AKB wel. Zij moesten het echter doen met slechts een fractie van het publiek van Jean Parlette. Gelukkig sloeg de muziek, mede door het uitstekende zaalgeluid en de virtuositeit van de zo langzamerhand wel door de wol geverfde muzikanten, niet dood. Sterker, net als Spinvis en Vinkenoog twee jaar geleden en Do-The-Undo vorig jaar was de AKB niet de hoofdact, maar wel één van de hoogtepunten van deze Zappop.
De zwarte zaal was dit jaar voor het eerst ingericht als 3VOOR12-zaal, het podium voor aanstormend talent als de Eindhovense indierockband The Sugarettes en de regionale helden The Spotrockers en Kunstbende 2007 winnaar Vudu. En vooral die jonge hondenband, acht man en één vrouw sterk, inclusief drie blazers, maakte veel indruk met hun energieke show vol dampende hiphop met jazz en funk en popinvloeden. Op dit moment wordt hard gewerkt aan hun eerste demo (voor de fans: op dit moment in de masteringfase).
Op nieuw plaatwerk van The Suicidal Birds, op dit moment zo’n beetje Frieslands succesvolste exportproduct, moeten we nog heel eventjes wachten. Hun derde album verschijnt pas na de zomer. In april reist het duo echter opnieuw voor een drie weken durende tour af naar Groot Brittannië en op 15 april wordt in John Kennedy’s programma X-posure op X-FM-Radio hun single Heavy Heads gelanceerd. Deze wordt overigens geperst op doorzichtig gerecycled vinyl. Afgelopen zaterdag in De Lawei deden onze vogels gewoon weer waar ze al jaren zo goed in zijn. En vooral niet denken dat je het ‘trucje’ nu wel kent of dat de verrassing er een beetje af dreigt te gaan, want hoe vaak je ze ook aan het werk ziet, het is elke keer weer fascinerend om te zien met welk een verbetenheid en overgave de zuchtende en schreeuwende Jessie haar songs de zaal in spuwt. Daarbij als altijd natuurlijk solide op bas ondersteund door cool cat Chay.
Veel hiphop dit jaar op Zappop, want in de foyer stonden ook nog eens het Friese duo Duke & Gonzo en Osdorp Posse op het programma, met als “tussendoortje” een optreden van oerhippie en protestzanger Armand. Een aantal van zijn liedjes waren op het melige af, maar klassiekers als Blommenkinderen en Ben Ik Te Min vervelen natuurlijk nooit, en ook zijn verhaaltjes waren erg grappig. De zanger had uitgerekend dat hij tijdens zijn leven meer dan 100 kilo hasj moet hebben opgerookt, en ook op Zappop wist hij indrukwekkende rookwolken te produceren. Onder de noemer “generaties verwijderd” volgde tot slot nog een optreden van Armand en Osdorp Posse samen waarbij liedjes van en met elkaar werden gespeeld.
En wat was er verder zoal op Zappop te doen? In De Meldijzaal mocht het publiek zijn kunsten vertonen bij het videospelletje Guitar Hero, dat enthousiast werd gepresenteerd door D.A.A.N., in de kleine zaal werd de film Control van Anton Corbijn vertoond en was er een optreden van de Nederlandse Joy Division tributeband Closer To Curtis, DJ Okkie was wederom de verbindende factor in de foyer en theatercafé Hopper was omgetoverd tot Duitse bierstube waar DJ’s Tony en de immer hilarische Pietsa hun vrolijke plaatjes mochten draaien. Alles was ook nog eens zo slim geprogrammeerd dat de bezoekers naar hartelust door alle zalen heen konden zappen zonder al te veel te hoeven missen.
Kortom, geachte meneren en mevrouwen van De Lawei en Iduna, geen achter de oren gekrabbel vanwege het bezoekersaantal a.u.b., maar volgend jaar gewoon Zappop deel vijf. Afgesproken?
Wat: Zappop
Waar: De Lawei, Drachten
Wanneer: 29 maart 2008
Bezoekers: ruim 600
Gezellig en afwisselend Zappopfestival in Drachten
Zappop lijkt langzaamaan wortels te schieten in Drachtster cultuur
Bij de eerste aflevering van Zappop in 2005 moest het publiek nog met een ludieke actie – iedereen die aan de kassa een afstandsbediening kon tonen mocht gratis naar binnen – naar het festival gelokt worden. Ondanks dat licht tegenvallende bezoekersaantal vonden initiatiefnemers De Lawei en Iduna dat zo’n uniek festival toch een kans moest hebben en besloten het daarom in ieder geval een tweede keer te organiseren. Er volgde een derde editie, en afgelopen zaterdag 29 maart mocht De Lawei in Drachten haar deuren openen voor Zappop deel vier.